۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۷:۴۸
کد خبر: 82976104
T T
۰ نفر
جدال نفسگیر آمریكایی ها در روز دعوت از پوتین به كاخ سفید

تهران – ایرنا – در روزی كه اركان اطلاعاتی، امنیتی و قضایی آمریكا دست به دست هم دادند تا به محبوبیت ولادیمیر پوتین نزد دونالد ترامپ خدشه وارد كنند، رئیس جمهوری ایالات متحده شگفتی دیگری خلق كرد و از برنامه ریزی برای دیداری دوباره با همتای روس خود خبر داد.

ترامپ روز پنجشنبه از تریبون همیشگی اش یعنی توئیتر استفاده كرد و گفت: نشست با (رئیس جمهوری) روسیه یك موفقیت بزرگ بود، البته از نظر دشمن واقعی مردم یعنی رسانه های خبری جعلی اینگونه نبود.
او برای آنكه بر اندام مخالفان این ملاقات لرزه اندازد، اعلام كرد:من به دنبال دیدار دوم هستم تا بتوانیم برخی از چیزهای زیادی را كه به بحث گذاشتیم، اجرایی كنیم.
«سارا سندرز» سخنگوی كاخ سفید نیز مانند رئیس خود در توئیتی اعلام كرد كه ترامپ، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی را مامور كرده تا پوتین را در فصل پائیز به آمریكا دعوت كند. بنابر اعلام سندرز، صحبت ها برای فراهم كردن مقدمات این سفر پائیزی در جریان است.
دیدار اول روز دوشنبه 16 ژوئیه (25 تیر ماه) در هلسینكی پایتخت فنلاند برگزار شد. پوتین و ترامپ تك به تك مقابل یكدیگر نشسته و تنها دو مترجم صحبت های آنها را ترجمه كردند. دو طرف بیش از دو ساعت پشت درهای بسته صحبت كردند، بدون آنكه مقام های روس یا آمریكایی در اتاق حاضر باشند.
رئیس جمهوری آمریكا موضوعات مورد بحث با پوتین را چنین دسته بندی كرد: «متوقف كردن تروریسم، امنیت اسرائیل، عدم اشاعه هسته ای، حملات سایبری، تجارت، اوكراین، صلح خاورمیانه، كره شمالی و چیزهای دیگر.» اما هنوز از توافق هایی كه میان دو طرف حاصل شده، همچنان یك راز مگو باقی مانده است.
جنجال ها درباره این دیدار زمانی شدت گرفت كه ترامپ در كنفرانس خبری با پوتین در هلسینكی به نهادهای اطلاعاتی آمریكا پشت كرد و با رئیس جمهوری آمریكا همدل و همزبان شد.
پوتین در آنجا تاكید كرد كه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا دخالت نكرده است. ترامپ هم گفت سخنان پوتین را می پذیرد و دلیلی نمی بیند كه روس ها در آن انتخابات دخالت كرده باشند. اما این در حالی است كه شانزده نهاد اطلاعاتی آمریكا در یك ارزیابی استخباراتی گفته بودند كه شواهدی درباره چنین دخالتی وجود دارد و روسیه برای ایجاد اختلاف، تضعیف موقعیت هیلادی كلینتون نامزد حزب دموكرات و كمك به پیروزی ترامپ، در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا دخالت كرده است.
آمریكایی ها، هم جمهوریخواه و هم دموكرات، موضع ترامپ را تقبیح كردند. پوتین در دفاع از خود و یار آمریكایی اش گفته، نیروهای «قدرتمند» در ایالات متحده تلاش می كنند تا دستاوردهای نشست را از بین ببرند. او مشخصا از فرد خاصی نام نبرد اما به كسانی اشاره كرد كه «منافع اندك حزبی» را بر منافع آمریكا ترجیح می دهند.
وی تاكید كرد كه با این حال، روابط روسیه و آمریكا رو به بهبود گذاشته است.

**اعتراض به سفر پائیزه پوتین به آمریكا
مقام های آمریكایی كه تا دیروز مشغول ترمیم خرابكاری ترامپ در هلسینكی بودند، حالا به هشدار و انذار روی آورده اند تا او را از دیدار دوباره با مرد روسی منصرف كنند.
«چاك شومر» رهبر اقلیت دموكرات در سنا تاكید كرد: تا زمانی كه كاخ سفید محتوای جلسه روز دوشنبه در هلسینكی را منتشر نكند، ترامپ و پوتین نباید دوباره به صورت تك به تك دیدار كنند. «اریك سوالول» عضو دموكرات مجلس نمایندگان از ایالت كالیفرنیا هم نتوانسته خشم خود را فرو بخورد و در توئیتی خطاب به ترامپ نوشت: نباید شب دزد را به شام دعوت كنی.
جمهوریخواهان هم یكصدا گفته اند حالا زمان مناسبی برای تعیین قرار ملاقات با پوتین نیست و ترامپ باید منتظر بماند تا فرصت مهیا شود. «شلی مور كاپیتو» سناتور جمهوریخواه از ویرجینیای غربی گفت كه «در این مقطع باید روشن شود كه در كجاقرار داریم. اوضاع كمی تیره است.اگر از من پرسیده شود، می گویم بگذارید ابتدا گرد و غبار تمام شود.» «جان كرونین» نفر دوم جمهوریخواهان در سنا هم توصیه كرد كه هر گونه دیدار احتمالی بهتر است «یك یا دو سال» دیگر برگزار شود.
طبق یك نظرسنجی شبكه سی.بی.اس كه روز پنجشنبه منتشر شد، تنها 32 درصد جمهوریخواهان از عملكرد ترامپ در كنفرانس خبری هلسینكی راضی هستند و بقیه افراد وابسته به این حزب از رئیس جمهوری ناراضی هستند. «باب كوركر» رئیس كمیته روابط خارجی سنا گفت كه آن دیدار «لحظه خوبی برای كشور ما نبود.»

**گله گذاری و هشدار امنیتی ها و اطلاعاتی ها
نارضایتی از عملكرد ترامپ در كنفرانس خبری هلسینكی حتی تا قلب دولت او نیز كشیده شده است. قبل و بعد از انتشار خبر تلاش برای ملاقات دوم، روسای نهادهای دولتی و اطلاعاتی كوشیدند تا راه خود را از ترامپ جدا كرده و روسیه را در چشم رئیس جمهوری خوار كنند.
«دن كوتس» رئیس آژانس مدیریت اطلاعات ملی آمریكا (NDI) گلایه كرد كه هنوز اطلاعاتی درباره محتوای دیدار تك به تك ترامپ و پوتین ندارد. او حتی اعلام كرده كه دولت در زمینه دیدار رئیس جمهوری آمریكا با پوتین به وی خبر نداده بود.
او كه در «اجلاس امنیتی آسپن» در «كلرادو» صحبت می كرد، افزود: نمی دانم در آن جلسه چه گذشت. هر چه زمان بگذرد و رئیس جمهوری درباره موضوعات جلسه صحبت كند، به اطلاعات بیشتری دست پیدا می كنیم.
آژانس تحت مدیریت كوتس مسئولیت نظارت و هماهنگی آژانس اطلاعات مركزی آمریكا (CIA)، آژانس امنیت ملی (NSA) و چهارده نهاد دیگر را برعهده دارد. همه این نهادها در یك گزارش اطلاعاتی مدعی شده بودند روسیه درانتخابات آمریكا دخالت كرده است.
كوتس گفته كه«بهتر بود» جلسه ای میان ترامپ و پوتین برگزار نمی شد. او همچنین نسبت به انتشار خبرها در مورد تلاش كاخ سفید برای برگزاری دیدار دوم میان ترامپ و پوتین ابراز تعجب كند.
«كریستین نیلسن» وزیر امنیت داخلی نیز در اجلاس امنیتی آسپن حاضر شد و خبر از تكرار حادثه ای دیگر توسط روس ها داد. او گفت آمریكا بایدآماده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر در همه پنجاه ایالت این كشور باشد.
«كریستوفر ری» مدیرپلیس فدرال آمریكا(اف.بی.آی)هم دراجلاس امنیتی آسپن با كوتس ونیلسن همصدا شد و در مخالفت با ترامپ گفت: معتقدم روسیه برای دخالت در انتخابات گذشته تلاش كرده بود و همچنان درحال انجام اقداماتی برای اعمال نفوذ مخرب خود است. دیدگاه من در این خصوص تغییر نكرده است.
ترامپ حدودیك سال پیش «جیمز كومی» مدیر اف.بی.آی را اخراج و «ری» را جانشین وی كرد. كومی در مقابل فشار های دولتی برای اخراج برخی مقام های ارشد اف.بی.آی مقاومت كرده و از ارائه پاره ای از اطلاعات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات 2016 خودداری كرده بود.
ری در این مورد نیز ترامپ را سرزنش كرد و گفت: به نظر من، اگر روش ها و منابع خود را افشا كنیم، روال خطرناكی را پایه گذاری می كنیم.
وی در بحبوحه جنجال های اخیر گریزی به پكن زد و گفت كه چین چالش برانگیزترین و مهمترین تهدید علیه آمریكاست.
«رادروزنستاین»معاون دادستان كل آمریكا هم ازتریبونی كه دراجلاس امنیتی آسپن در اختیارش گذاشته شده بود، استفاده كرد ونسبت به افزایش تلاش های روسیه وسایر بازیگران خارجی برای افزایش نفوذ درآمریكا هشدار داد. وی دخالت روسیه در انتخابات 2016 را «تنها یك درخت از جنگل» توصیف كرد.
روزنستاین در اجلاس امنیتی آسپن گزارش تازه ای در مورد تهدیدهای سایبری پیش روی آمریكا منتشر كرد. وی گفت كه ارزیابی های اطلاعاتی «مبتنی بر شواهد است» و حدس و گمان در آن جایی ندارد. او اشاره مستقیمی به ترامپ نداشت اما كیست كه نداند او این سخنان را خطاب به رئیس جمهوری آمریكا به زبان آورده است.

**جلسات ویژه در سنا
گزارش روزنستاین وهشدارسایرمقام های آمریكایی درباره حملات سایبری علیه آمریكاو دخالت احتمالی درانتخابات میاندوره ای ماه نوامبر در حالی است كه كنگره برای اقدامی عملی علیه این تهدیدها وارد عمل شده است.
«میچ مك كانل»رهبر اكثریت جمهوریخواه در سنا اعلام كرد، از دو كمیته مهم سنا خواسته تا پیشنهادهای خود را برای اجرای اقدامات بیشتر به منظور جلوگیری از دخالت روسیه در انتخابات آتی آمریكا ارائه كنند. وی همچنین خواستار برگزاری جلسات استماع در مورد قانون تحریم های روسیه شد.
مك كانل دربیانیه ای تاكید كرد، از «مایك كراپو» رئیس جمهوریخواه كمیته بانكداری و «باب كورك» رئیس جمهوریخواه كمیته روابط خارجی سنا درخواست كرد تا در راستای تلاش های كنگره برای مقابله با دخالت های احتمالی روسیه در انتخابات آمریكا یا هر كشور دیگری وارد عمل شوند.

**امتیازدهی ترامپ به مخالفان
به نظر می رسد، انتقادات تلخ و طعنه های گزنده ترامپ را وادار به عقب نشینی نكرده است كه اگر كرده بود او برای دیدار دوباره با پوتین بی قراری نمی كرد. كاخ سفید برای آنكه اندكی از مخالفت ها كم كند، گفت كه بر خلاف خبرهای منتشر شده در خصوص یكی از مسائل مهم، قولی به پوتین نداده است.
پوتین در هلسینكی گفته بود روس ها آماده هستند در مسكو از «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیق در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریكا استقبال كنند و او می تواند با دوازده مظنون به دخالت در آن انتخابات ملاقات كند؛ اما به شرطی كه روسیه هم بتواند از چند آمریكایی كه تحت تعقیب مقام های روس هستند، بازجویی كند.
ترامپ درهمان كنفرانس خبری این درخواست را«پیشنهادی باورنكردنی»خوانده بود اماحالاسارا سندرز می گوید كه «رئیس جمهوری با آن پیشنهاد مخالفت كرده است.»
مولر دوازده مقام اطلاعات نظامی روس را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا متهم و علیه آنها اعلام جرم كرده است. از سوی دیگر، روسیه هم مایل است در چارچوب پرونده ای كه علیه «ویلیام براودر» میلیاردر و فعال حقوق بشر تشكیل داده است با «مایكل مك فال» سفیر سابق آمریكا در مسكو و یازده نفر دیگر جلسه پرسش و پاسخ برگزار كند.
براودر گفته كه اگر تحویل روسیه شود، كشته خواهد شد. او از عوامل اصلی در تصویب «قانون ماگنیتسكی» توسط كنگره آمریكاست. «سرگئی ماگنیتسكی» وكیل روس بنیاد انگلیسی سرمایه گذاری «هرمیتاژ» در روسیه بود كه 16 نوامبر 2009 در زندان «ماتروسكایا تیشینا» در مسكو درگذشت. آمریكا به این بهانه قانونی به نام او تصویب كرده و از پنج سال پیش در چارچوب تصویب و اجرای این قانون ده ها مقام و شهروند روس را تحریم كرده است.
سریال هیجان انگیزی كه ترامپ تهیه كرده است ماه ها و شاید سال ها آمریكایی ها را درگیر خود كند. ترامپ در بیش از یك سال و نیمی كه ساكن كاخ سفید بوده، به هر اقدامی دست زده تا یك موفقیت بزرگ را به نام خود ثبت كند. هنوز نمره های مثبت زیادی در كارنامه او نیست، بنابراین بسیاری ازمسائل مورد علاقه اش را به پوتین گره زده است تا دریك همكاری دو نفره نمره قبولی گرفته و روزی به عنوان یك رئیس جمهوری موفق كاخ سفید را ترك كند.
اما با این حجم از مخالفت های داخلی و خارجی و چالش های ملی و بین المللی كه ترامپ ایجاد كرده، باید گفت كه او یك قمار خطرناك را شروع كرده است؛ قماری كه شاید در آن اعتبار آمریكا و حتی عمارت ریاست جمهوری را نیز ببازد.
گزارش از هرمز برادران
شبك**9423**1708

سرخط اخبار جهان