۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۷:۰۳
کد خبر: 82975287
T T
۰ نفر

قطعي برق و قصه پرغصه مرغداران زنجاني

۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۷:۰۳
کد خبر: 82975287
قطعي برق و قصه پرغصه مرغداران زنجاني

زنجان - ايرنا - شروع فصل گرما موجب افزايش بار مصرفي برق مشتركان شده است و براي كنترل و مديريت اين انرژي شركت توزيع نيروي برق مانورهاي اضطراري 2 ساعته اجرا مي كند كه مرغداران زنجاني از قطعي آن خسارت مي بينند و تلفات مي دهند.

به گزارش ايرنا، همه مرغداران از قطعي برق دچار خسارت مي شوند حتي واحدهاي داراي ژنراتورهاي برق نيز از اين قطعي در امان نيستند، اما اين همه ماجرا نبوده، بلكه با نوسان برق نيز كنتورها تك فاز مي شوند و خسارت از اين ناحيه بيشتر از قطعي است.
از زمان آغاز فصل گرما و افزايش استفاده از انرژي برق وزارت نيرو را وادار به اجراي مانورهاي اضطراري در كشور كرد كه استان زنجان نيز از اين مقوله مستثني نيست.
براي كنترل و مديريت بار مصرف برق در استان زنجان ساعت ادارات يك ساعت زودتر آغاز شده و از طرفي نيز همه مشتركان در بخش صنعت، كشاورزي، اداري و تجاري مكلف شده اند در ساعت پيك مصرف از مولدهاي برق استفاده كنند.
برخي از واحدهاي صنعتي فعال در استان زنجان و مرغداري ها هنگام اجراي مانورهاي اضطراري مديريت و كنترل بار مصرفي برق دچار خسارت و تلفات ناشي از قطعي شده اند و عده اي از فعالان در اين بخش نيز از اطلاع ندادن زمان خاموشي برق به اين واحدها گله مند هستند.

**خسارت هاي ناشي از نوسان برق پرداخت مي شود
به گفته مديرعامل شركت توزيع نيروي برق استان زنجان، چنانچه مشتركان اين شركت در بخش هاي تجاري، خانگي و صنايع بدليل نوسان برق خسارت ببينند، بر اساس قرارداد شركت توانير با بيمه دي خسارت از طريق اين بيمه پرداخت مي شود.
عليرضا عليزاده در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: پرداخت خسارت به شرطي است كه بر اساس بررسي كارشناسان مشخص شود در همان ساعت و زمان مشخص نوسان برق در آن منطقه ثبت شده باشد و مدارك مورد نياز نيز ارائه گردد.
وي تاكيد كرد: مانورهاي اضطراري قطعي برق از نيمه اول تير در استان زنجان آغاز شد و پرداخت خسارت ناشي از نوسان اين انرژي شامل زمان پيش از اين تاريخ نمي شود.
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق استان زنجان ادامه داد: مشتركان در بخش صنايع و كشاورزي بايد ديزل ژنراتور داشته باشند و در شرايط اضطراري و زمان قطعي برق آن را وارد مدار كنند.
وي اظهار داشت: هيچ راهي براي قطع نكردن و اعمال تفاوت براي مشتركان در بخش صنايع وجود ندارد آنها بايد به فكر مواقع بحراني باشند.

** ژنراتورهاي برق جوابگوي تامين انرژي مورد نياز نيست
رئيس هيات مديره اتحاديه مرغداران زنجان اضافه كرد: همه مرغداران روزانه به دليل قطعي برق دچار خسارت مي شوند و متاسفانه اعتراضي از سوي وزير جهاد كشاورزي به اين موارد نشده است.
مجتبي ناصريان ادامه داد: تا سه روز نخست اعمال قطعي برق در شهرستان سلطانيه به واحدهاي مرغداري اعلام مي شد اما در حال حاضر بدون اطلاع قبلي انجام مي شود.
وي خاطرنشان ساخت: به جز قطعي برق، سيستم دچار مشكل مي شود و برق ها تك فاز مي شوند و خسارت از اين ناحيه بيشتر از قطعي است.
رئيس هيات مديره اتحاديه مرغداران زنجان گفت: همه دستگاه هاي برقي فعال از جمله تهويه هوا از كار مي افتد و تلفات برجاي مي گذارد.
به گفته ناصريان، واحدهاي مرغداري داراي ژنراتور برق هستند اما روزانه و در شرايط دماي بالا جوابگو نيست.

** با قطع شدن برق توليد افت مي كند
يكي از توليد كنندگان تخم مرغ در شهرستان ابهر گفت: برق اين واحد توليدي بيشتر از 2 ساعت قطع مي شود.
افشار رستمي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: با قطع شدن اين انرژي، توليد 420 كارتن تخم مرغ در روز به 400 كارتن كاهش يافته است.
وي با بيان اينكه قطع شدن برق باعث افت توليد مي شود، يادآوري كرد: فعالاني همچون اين بخش كه با مشكل توليد مواجه شده اند چگونه اقدام به دريافت خسارت كنند در حاليكه ژنراتورهاي موجود جوابگوي تامين برق مورد نياز نيست.

** مولد برق را وارد مدار مي كنيم
سمانه ايزديان يكي ديگر از توليد كنندگان فعال در بخش طيور زنجان گفت: واحد توليدي مجهز به ژنراتور است و در حال حاضر با هيچ مشكلي مواجه نشده ايم.
وي اضافه كرد: چنانچه ساعت خاموشي بيشتر از 2 ساعت شود اين مولد برق نيز جوابگوي تامين برق واحد توليدي نخواهد بود.
علي جعفريان نيز يكي از مرغداران شهرستان ايجرود گفت: 31 ارديبهشت امسال به دليل برقي قطع اين شهرستان 2 ميليارد و 500 ميليون ريال خسارت به دليل تلف شدن 14 هزار و 700 قطعه مرغ 56 روزه متحمل شده ام.
وي يادآوري كرد: قطعي برق در اين زمان بيان شده از ساعت حدود 20 تا 1:30 بامداد بود كه ژنراتور موجود در مرغداري تا ساعتي توانست برق مورد نياز را تامين كند.
اين مرغدار ادامه داد: مسئولان محيط زيست، دامپزشكي، بهداشت و مسئولان شهرستان ايجرود شاهد تلف شدن 14 هزار و 700 قطعه مرغ بودند كه معدوم شد.
مسئول دامپزشكي شهرستان ايجرود نيز گفت: در روز بيان شده در 2 نوبت برق منطقه قطع شده و همه مرغ هاي يك سالن توليدي تلف شده بود.
استان زنجان 198 واحد مرغداري دارد كه به طور متوسط ماهانه يك ميليون و 500 هزار قطعه جوجه ريزي مي كند.
8068/7325

سرخط اخبار استان‌ها