روابط عمومی‌ها موتور محرك برنامه‌های چهل سالگی انقلاب باشند

تهران - ایرنا - معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با اشاره به لزوم انسجام و هماهنگی در برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: روابط عمومی‌ها موتور محركه و كانون تلاش و فعالیت در این عرصه هستند.

به گزارش خبرنگارفرهنگی ایرنا، علی دارابی عصر سه شنبه در سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی افزود: موضوع این جشنواره «انتشارات در روابط عمومی» و تجلیل از برترین‌های این حوزه است، بر این اساس باید ابتدا كمی در مورد استراتژی انتشارات در روابط عمومی مطالبی را بیان كرد.
معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینكه برای شناخت بهتر از جایگاه انتشارات در روابط عمومی، سه مفهوم انتشارات، روابط عمومی و گستره عمومی را باید به خوبی شناخت و از یكدیگر تمیز داد خاطرنشان كرد: اصولاً روابط عمومی‌ها به منظور ایجاد درك یا تلقی بهتری از كانون‌های قدرت در بین یك جامعه مخاطب كه در یك «گستره عمومی» زیست می‌كنند و همچنین دریافت و تحلیل بازخورد عملكرد این كانون‌ها در جامعه تلاش دارند.
وی ادامه داد: انتشارات از مهمترین اجزای فرآیند روابط عمومی‌ها در ارائه باورها، اهداف خرد و كلان انواع كانون‌های اجتماعی در گستره عمومی است.
دارابی با بیان اینكه روابط عمومی‌های كشور، همگی از شبكه‌های تبلیغاتی و ارتباطی بهره می‌برند، گفت: آن چه آنان را از هم باز می‌شناساند محتوا است و آن چه یكی را موفق و آن دیگری را ناموفق جلوه می‌دهد اندیشه پشت این محتواست كه آن را هدفمند و هوشیار می‌سازد به این ترتیب اگر روابط عمومی سازمان موفق نیست، باید این مساله را به نبود استراتژی ارتباطی در تولید محتوا مرتبط دانست.
معاون امور استان‌های صدا و سیما افزود: در چنین موقعیتی تمام محتواهای چاپ شده در قالب انتشارات، در این روابط عمومی‌ها كلیشه است؛ هم اكنون اغلب سازمان‌ها به بیلان كار و ارائه آمار روی آورده‌اند اما باید توجه داشته باشید آمار حتی اگر درست و بدون دستكاری هم باشد كم اهمیت‌ترین داده‌هاست.
وی تصریح كرد: امروزه در تمام جهان مسیر تولید محتوا به سوی مدیریت دانش پیش می‌رود ولی ما در همان سطح مدیریت اطلاعات مانده‌ایم كه خود سبب شده ابزارهای انتشاراتی ما ناكارآمد باشند چرا كه یكی از اشتباهات روابط عمومی‌های ما این است كه گمان می‌كنند خودشان باید محتوا تولید كنند حال آنكه این گونه نیست، وظیفه واحدهای سازمانی دیگر است كه بطور تخصصی این كار را برعهده دارند.
دارابی با تاكید بر اینكه كار اصلی روابط عمومی، پردازش درست و علمی اطلاعات و بهره‌گیری از شبكه‌های ارتباطی برای انتقال این اطلاعات به مخاطبان است، گفت: روابط عمومی، كنش‌گر و رابط است كه اطلاعات را از بخش های تخصصی می‌گیرد و پس از پردازش آنها را در اختیار مخاطبان می‌گذارد.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به اهمیت یافتن مخاطب و كاربر در رسانه های عمومی و فضای مجازی خاطرنشان كرد: مخاطب و كاربر امروز ما منفعل و نظاره‌گر نبوده و ارتباط با او هم مونولوگ و از بالا به پایین نیست، امروزه مخاطب و كاربر مولد و نقش جدی در تولید پیام و توزیع آن دارد.
وی ادامه داد: اگر چه ابزارهای نوین، جذاب و تاثیرگذار الكترونیكی، سمعی و بصری در دنیای ارتباطات آنقدر متنوع، متكثر و متعدد شده اما نقش انتشارات همچنان از اهمیت خاص خود برخوردار است.
دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به چهلمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال جاری اشاره كرد و گفت: بسیاری از صاحبنظران قرن بیستم را قرن امام خمینی(ره) نامیده‌اند.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینكه روابط عمومی‌ها موتور محركه و كانون تلاش و فعالیت در این عرصه هستند افزود: لازم است روابط عمومی ها به صورت مستدل و عالمانه و باور پذیر به تبیین و تحلیل دستاوردها و كارنامه انقلاب اسلامی در حوزه ماموریت‌های خود بپردازند و هم با رصد و دروازه‌بانی درست و به موقع به شبهات و پرسش‌ها در حوزه كاری خود پاسخ دهند.
وی گفت: تحریم‌ها، تهدیدها، جنگ 8 ساله و ... پایمردی، مقاومت و افتخار آفرینی و پیشرفت ایرانیان اگر چه موانع و مشكلاتی ایجاد كردند اما در جنگ، این مردم ایران بودند كه با هدایت امام و رهبری و حضور در صحنه‌های مختلف پیروز میدان بوده‌اند.
دارابی با تاكید بر اینكه افتخار به گذشته و امید به آینده باید راهبرد فعالیت‌های روابط عمومی‌ها در تبیین كارنامه و دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد تصریح كرد: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با 150 شبكه رادیویی و تلویزیونی كه به بیش از 35 زبان فراملی برنامه تولید و پخش می‌كنند آمادگی لازم برای همكاری با روابط عمومی‌ها را برای انعكاس خدمات به بخش‌های مختلف اجرایی كشور را دارد.
معاون امور استان‌های صدا و سیما اضافه كرد: در كنار تقویت و افزایش نفوذ و تاثیرگذاری روابط عمومی‌ها در ساختارهای دولتی باید به سمت ایجاد، بسط و گسترش و تقویت سمن‌ها، نهادهای غیر دولتی و مردمی در حوزه روابط عمومی‌ها حركت كنیم.
این مراسم با حضور محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و زهرا سعیدی عضو كمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس فراكسیون روابط عمومی و رسانه مجلس و مهدی باقریان رییس انجمن كارگزاران روابط عمومی در هتل ارم برگزار شد.
فراهنگ ** 1355 ** 1418

سرخط اخبار فرهنگ