۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82973236
T T
۰ نفر
غیبت طولانی شاه اردن؛ مرخصی یا واگذاری قدرت

تهران-ایرنا- طولانی شدن غیبت عبدالله دوم شاه اردن پس از دیدار با رئیس جمهوری آمریكا بدون اعلام هیچ دلیلی از جمله مرخصی سالانه، زمزمه ها و گمانه زنی ها را در این كشور برانگیخته است.

به گزارش روزنامه رای الیوم چاپ لندن، سوال «كجاست؟» درباره شاه اردن این بار سوال اساسی اردنی ها نیست حتی با علم به اینكه مسئولان اردنی در سال های گذشته دقیقا در همین مقطع از سال از «مرخصی سالانه» عبدالله دوم و خانواده اش سخن می گفتند و هر ناظری می توانست این اخبار را رصد و از مرخصی شاه اطمینان حاصل كند.
مساله این است كه امسال هیچ اعلامی از مرخصی شاه اردن و خانواده اش در دست نیست و رادارهای مردمی و رسمی هیچ توضیحی را در این باره رصد نكرده اند. حتی «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن كه در سفر به آمریكا و دیدار با ترامپ و مذاكراتش درباره معامله قرن ملك عبدالله را همراهی می كرد، در این باره سخنی نمی گوید.
یك روایت اسرائیلی از زبان اسرائیلی ها موضوع غیبت خانواده پادشاهی یا مرخصی آنها را با معامله قرن مرتبط دانسته است.
«ایدی كوهن» پژوهشگر سیاسی اسرائیلی در این باره گفته است كه اساسا سفر شاه اردن به واشنگتن برای بحث درباره جانشینی فرزندش (ولیعهد) به پادشاهی اردن بوده است.
«حسین بن عبدالله دوم» بزرگترین فرزند عبدالله دوم شاه اردن است. او در 2 ژوئیه 2009 ولایت عهدی پادشاهی اردن هاشمی را بر عهده گرفت. مادر حسین یك فلسطینی به نام ملكه رانیا است.
بزرگترین دغدغه درباره اردن این است كه این كشور بعد از معامله قرن و مهاجرت فلسطینیان به آن، تبدیل به فلسطین دوم شود، زیرا اكثریت جمعیت اردن را فلسطینی تبارها تشكیل می دهند و می توانند تهدیدی برای حاكمیت هاشمی ها در اردن باشند. انتصاب حسین كه مادرش از یك خانواده بزرگ فلسطینی است به جای عبدالله دوم (پدرش) تا حدی این مشكل را حل می كند و دستكم فلسطینی تبارها را با او همراه و متفاهم تر می كند.
روایت اسرائیلی اما از نگاه رای الیوم نمی تواند صحیح باشد، زیرا شاه اردن اگر بخواهد پسرش را در صدر بنشاند باید آمادگی های لازم را فراهم كرده باشد؛ اموری را به او سپرده باشد (مانند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی) و ولیعهد بتواند قابلیت خود را در اداره كشور به اثبات برساند.
اینجاست كه سوال «كجاست؟» جایش را به این دو سوال می دهد: «چرا و چگونه» غیبت شاه اردن و خانواده اش رخ داده است؟
شاه اردن اخیرا دفتر پادشاهی این كشور را «خانه همه اردنی ها» نامیده و فایز الطراونه رئیس دفترش را هم با همین هدف بركنار كرده و یوسف العیسوی را به جایش منصوب كرده بود. مردم می گویند در ناآرامی های اخیر (رمضان) ملت اردن نیز وفاداری خود را به شاه این كشور اعلام كرد؛ پس اگر او و خانواده اش در مرخصی باشند چرا نباید اعلام شود؟
یك مسئول اردنی به رای الیوم می گوید: غیبت شاه برای برخی از بروكرات ها و دیوانسالاران ابزاری شده تا برخی پرونده ها را بایگانی كنند و اجرای امور را به تعویق اندازند یا فعالیت های مرتبط با قصر را با اخلال روبرو كنند.
خاورم**9241**1586
۰ نفر

سرخط اخبار جهان