۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 82969838
T T
۰ نفر
وزارت علوم برای حل مشكلات دانشگاه های استانی ستاد تشكیل دهد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به مشكلات و توانایی های دانشگاه های استانی گفت: وزارت علوم ستادی ویژه برای توجه به این دانشگاه ها تشكیل دهد.

دانشگاه صنعتی همدان با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای متخصص مورد نیاز كشور فعالیت ‌های علمی آموزشی خود را به عنوان یكی از مراكز آموزش عالی در حال توسعه در غرب كشور در سال 1385، با پذیرش70 دانشجو در دو رشته كارشناسی مهندسی برق كنترل و مهندسی كامپیوتر سخت افزار آغاز كرد و در حال حاضر در 9 رشته تحصیلی دانشجو می پذیرد.
این دانشگاه دارای دانشكده‌ های مهندسی برق، مهندسی كامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی شیمی، مهندسی معدن و مهندسی پزشكی است.
دانشگاه صنعتی همدان اكنون 53 عضو هیات علمی دارد و بخشی از فعالیت های آموزشی دانشگاه نیز توسط 70 استاد حق تدریس انجام می شود، همچنین رتبه شانزدهم‌‌ را در میان 29 دانشگاه صنعتی كشور كسب كرده است.
استان همدان بر اساس نظام منطقه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه استان های مركزی، قزوین و قم در منطقه 4 آموزشی واقع شده است.

***طرح های پژوهشی با اولویت استان انجام می شود
دكتر محمود نیلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد پرداختن به طرح های پژوهشی در حال انجام در این دانشگاه توضیح داد: مهم ترین پروژه ما در این زمینه به نام آمایش انرژی با كارفرمایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است و منجر به نرم افزاری خواهد شد كه همه صنایع همدان باید اطلاعات خود را در این نرم افزار بیاورند.
وی ادامه داد: هدف از این طرح كه در دانشكده مهندسی برق در حال انجام و در واقع تحلیل انرژی مصرفی صنایع است تا بر اساس آن مجوز بگیرند و قرار است این طرح در كل منطقه غرب كشور نیز انجام شود.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی دانشگاه بوعلی این طرح را اساسی و زیربنایی دانست و گفت: اگر این نرم افزار تهیه شود، مدیران صنعتی و سیاسی می دانند مصرف انرژی تحت كنترل است زیرا اكنون به صورت لجام گسیخته از انرژی استفاده می شود.
وی همچنین طرح دیگر این دانشگاه را پروژه واكاوی چالش های صنایع برشمرد و افزود: این طرح به عنوان یك طرح جامع فعلا با بودجه دانشگاه در حال انجام است و استانداری، وزارت صنایع و معادن و سازمان برنامه و بودجه نیز از آن استقبال كرده اند.
به گفته رئیس دانشگاه صنعتی همدان، همچنین 20 درصد از پروژه های كارشناسی ارشد این دانشگاه باید مربوط به همدان و برای حل چالش های این شهر تعریف شود تا به این شكل روند اعطای گرنت به اساتید و كمك های پژوهشی به دانشجویان به نوعی به حل معضلات استان تخصیص یابد.
وی اظهار داشت: بر اساس تعداد دانشجویان ارشدی كه جذب كرده ایم انتظار داریم تا یك سال آینده حدود 70 مشكل استان را بررسی و برای حل آنها راه حل ارائه كنیم. البته انتظار این نیست كه مشكلات بزرگی حل شود، ولی می خواهیم نگاه ها را به سمت همدان و منطقه غرب كشور بكشانیم.
دكتر نیلی همچنین خشكسالی و فرونشست زمین را از جمله مشكلات همدان برشمرد و گفت: این تهدیدها را باید مهندسان حل كنند.

***توجه به دانشگاه های شهرستان كم است
وی در مورد مشكلات دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های صنعتی استان ها توضیح داد: دانشگاه صنعتی همدان همه مشخصات دانشگاه های بزرگ را دارد فقط در ابعاد كوچك تر، اما مهم ترین مشكل ما این است كه توجه به دانشگاه های استانی كم است.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان همدان ادامه داد: یعنی اگر وزارت ستادی تاسیس كند كه فقط با دانشگاه های شهرستان ارتباط مستقیم داشته باشند، می توانند بیشتر به توانایی های این دانشگاه ها پی ببرند و از طرف دیگر مشكلات سریع تر قابل حل است.
وی افزود: در تهران فشار و مشكلات دانشگاه های بزرگ به اندازه ای زیاد است كه تیم مدیریت (وزارت علوم) نمی تواند از آنها غفلت كند؛ در نتیجه دانشگاه های استانی مغفول می مانند.
دكتر نیلی با تاكید بر ضرورت تغییر نگاه در آموزش عالی تغییر افزود: اگر تمام دانشگاه های استانی به ویژه در نقاط مرزی بیشتر دیده شوند و به حساب بیایند، بسیار روی عملكرد آنها تاثیر می گذارد، اما گاهی واقعا فراموش می شوند.
وی اظهار داشت: اگر وزارت علوم ستادی مختص این دانشگاه ها تشكیل دهد كه دائم در رفت و آمد به دانشگاه های خارج از تهران باشند، بسیار موثر است.
دكتر نیلی گفت: همچنین وزارتخانه (وزارت علوم) باید در تدوین آیین نامه ها از جمله آیین نامه ارتقا یا آیین نامه اعطای گرنت، اختیارات دانشگاه ها را افزایش دهد؛ برای نمونه اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی همدان بسیار جوان هستند و این امر اجرای شرایط خاصی را برای دانشگاه می طلبد.
«نمی توان روسا یا معاونان بیش از 120 دانشگاه را در یك جلسه جمع كرد و انتظار داشت مشكلات همه آنها با هم حل شود، برای نمونه وقتی دانشگاهی مثل دانشگاه تهران با بیش از 700 استاد و نفوذ فراوان وارد صحنه می شود، این عدالت نیست كه مسائل همه این دانشگاه ها با هم مطرح شود».
رئیس دانشگاه صنعتی همدان همچنین با اشاره به اشكالات سیستم منطقه بندی در آموزش عالی گفت: مثلا در منطقه 4 كه ما در آن واقع شده ایم در كنار ما به عنوان دانشگاه صنعتی سه دانشگاه جامع هم قرار دارند، در حالیكه فضای ما به عنوان یك دانشگاه چابك و كوچك بسیار متفاوت و در نتیجه مشكلات متفاوتی داریم كه ذیل مشكلات دانشگاه های جامع مغفول می ماند.
وی توضیح داد: دانشگاه ما رتبه 14 و 15 را دارد و ما برای بهتر شدن و عبور از رقبا باید حمایت شویم، سند راهبردی دانشگاه را تیر 96 تدوین و تحویل داده ایم و در پی آن برنامه اجرایی را ارائه كردیم كه وزارت علوم معتقد است باید در هیات امنای منطقه منطقه بررسی شود ولی هیات امنای منطقه نیز مشكلات دانشگاه های جامع را باید حل كند و این امر روند را زمان بر می كند.
دكتر نیلی در مورد اینكه چند درصد از بودجه دانشگاه از محل قراردادهای صنعتی و شركت های دانش بنیان تامین می شود نیز گفت: حدود 10 درصد از بودجه ما از این قراردادهاست؛ ولی سال گذشته 35 درصد بودجه را از خیرین تامین كردیم. مجموع بودجه دانشگاه در سال گذشته حدود 14 میلیارد و 500 میلیون تومان بود و تامین 35 درصدی بودجه از خیرین نشان می دهد دانشگاه در جلب حمایت و عرضه كار خود به آنها موفق بوده است.
وی كه خود عضو انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است یكی از اقدامات دانشگاه صنعتی همدان را در آینده نزدیك تاسیس انجمن فارغ التحصیلان برشمرد.
علمی**9157*2017
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ