۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82960310
T T
۰ نفر

تغيير الگوي كشت در سمنان نيازمند توجه ويژه است

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82960310
تغيير الگوي كشت در سمنان نيازمند توجه ويژه است

سمنان- ايرنا- نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح تغيير الگوي كشت و استفاده از سامانه هاي نوين آبياري در اراضي كشاورزي استان سمنان به دليل كم آبي و ادامه خشكساليها جدي تر دنبال شود.

ابوالفضل حسن بيگي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا با اشاره استفاده 87 درصد آب استان در بخش كشاورزي، افزود: تغيير الگوي كشت و افزايش كشت گلخانه اي راهكارهاي جدي افزايش توليد و كاهش مصرف آب است.
وي اظهارداشت: اين استان در كمربند خشك كره زمين و در شرايط بحراني قرار دارد و مديريت مصرف آب در اين بخش از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي خاطرنشان كرد: تغيير الگوي كشت بحث بسيار مهمي است كه بايد به آن توجه ويژه شود و در دنياي امروز ديگر صلاح نيست كشاورزان به سمت كاشت محصولات آب‌بَر و با ارزش افزوده پايين بروند.
حسن بيگي ادامه داد: استان همگام با كشور، براي تحقق اين امر به دنبال تدوين الگوي كشت است و با همكاري مراكز تحقيقات اين فعاليت را آغاز كرده است.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: بايد بررسي شود كه هر محصول به اندازه و در مكان مناسب كشت شود، به طور مثال سبزيجات و ميوه هاي آب‌بر كه نياز مردم است را نمي توان توليد نكرد بلكه با مديريت آن و كشت در مكان مناسب آن محصول را مي توان كاشت كرد.
حسن بيگي تصريح كرد: در الگوي كشت محصولات كشاورزي كه ارزش افزوده بيشتري دارند و آب كمتري مصرف مي كنند براي كاشت به كشاورزان توصيه مي شود.
وي بيان داشت: با توجه به اقدامات انجام شده، كشاورزان استان هم به تغيير الگو كشت تمايل دارند، به طوري كه سطح زيركشت جاليز در سال هاي اخير كاهش يافت و سطح زير كشت برخي از گياهان دارويي و پسته 2 برابر شده است و در 10 سال اخير كشاورزان گام هايي هرچند كوچك در مسير تغيير الگوي كشت برداشته اند و سازمان جهادكشاورزي به دنبال سرعت بخشيدن در اين راه باشد.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مزيت هاي فراوان كشت گلخانه اي، افزود: توليد در محيط هاي گلخانه اي 20 برابر افزايش و همچنين مصرف آب به شدت كاهش مي يابد.
وي اضافه كرد: شرايط براي توسعه كشت گلخانه اي در سمنان فراهم است و آنچه دولت بايد در خصوص تامين تسهيلات و صدور مجوزها انجام دهد به خوبي صورت گرفته است و تسهيلات مورد نياز از طريق صندوق توسعه مهر به صورت نامحدود ارايه مي شود.
45 هزار بهره‌بردار در بخش هاي مختلف كشاورزي استان سمنان فعال هستند و توليد انواع محصولات كشاورزي اين استان در سال زراعي 95-96 حدود 10 درصد و توليد محصولات راهبردي 33 درصد افزايش يافت و 198 هزار هكتار اراضي كشاورزي و باغي در سمنان وجود دارد.
به گفته كارشناسان، در استان سمنان سالانه يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب آب توليد مي شود كه 87 درصد به مصرف بخش كشاورزي اختصاص دارد و سالانه اين استان با 143 ميليون متر مكعب كسري مواجه است.
6026/7339

سرخط اخبار استان‌ها