۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82960138
T T
۰ نفر
60 درصد كانونهای فرسایش بادی كرمان در ریگان قرار دارد

كرمان - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان گفت: از 430 هزار هكتار كانون های حساس به فرسایش بادی در این استان حدود 253 هزار هكتار معادل 60 درصد در شرق استان كرمان قرار دارد.

محمدمهدی رجبی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه شهرستان های شرقی استان كرمان نیمی از سال گرفتار ریزگردها و توفان شن هستند افزود: بیش از پنج هزار هكتار اراضی مستعد مالچ پاشی در شرق استان كرمان شناسایی و سال قبل 2 هزار و 500 هكتار مالچ پاشی در این اراضی اجرا شده و حدود بیش از نصف این مقدار باقی مانده است.
وی با توجه به بروز پدیده ریزگردها طی 2 روز گذشته در ریگان و فهرج به سفر روز جمعه وزیر جهاد كشاورزی به شهرستانهای شرقی استان كرمان اشاره كرد و اظهار داشت: طرح تثبیت شنهای روان در شهرستان ریگان با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی در این منطقه انجام می شود.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان افزود: 32 میلیون هكتار عرصه های بیابانی در كشور وجود دارد كه استان كرمان 20 درصد عرصه های بیابانی كشور را به خود اختصاص داده و 4.7دهم میلیون هكتار حدود 70 درصد از این مقدار تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.
وی با بیان اینكه استان كرمان حدود هفت برابر خوزستان مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی دارد بر حفظ منابع طبیعی و اقلیم استان كرمان تاكید كرد.
رجبی زاده ادامه داد: برای ایجاد امنیت زیستی در سطح 430 هزار هكتار از كانون های حساس به فرسایش بادی باید حداقل در سطح یك میلیون و 300 هزار هكتار از عرصه های حساس به فرسایش بادی عملیات های مختلف احیایی و یا مدیریتی انجام شود و تاكنون در سطح 300 هزار هكتار عملیات های مختلف انجام شده است.
وی ادامه داد: حداقل باید در سطح 900 هزار هكتار از اراضی استان كرمان عملیات های احیایی و مدیریتی در عرصه های حساس به فرسایش بادی انجام شود.
وی نبود تعادل دام و مرتع را در استان كرمان یكی از عوامل بیابانزایی عنوان و اظهار داشت: حدود 2 تا 2 نیم برابر ظرفیت مراتع استان، دام در كرمان وجود دارد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان تاكید كرد: حدود 12 درصد از اراضی كشاورزی رها شده در بیابانزایی استان كرمان نقش دارد و 22 درصد از عوامل بیابانزایی به برداشت های بی رویه از سفرهای زیر زمینی اختصاص دارد.
رجبی زاده افزود: حدود یك میلیون هكتار جنگل طبیعی در كرمان وجود دارد و حدود 550 هزار هكتار از جنگل های این استان به دلیل كمی بارش در حال از بین رفتن است.
وی اظهار داشت: حدود هفت درصد فعالیت های عمرانی و عمدتا معدنكاری در استان كرمان موجب بیابانزایی شده است.
رجبی زاده بیان كرد: 32 میلیون هكتار از اراضی كشور و 6 و نیم میلیون هكتار از اراضی این استان بیابانی است.
20 درصد بیابان های كشور در استان كرمان واقع است و 72 درصد از عرصه های بیابانی استان كرمان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.
گرد و غبار طی 2 روز گذشته اهالی شهرستان های شرقی استان كرمان را خانه نشین كرد.
3029

سرخط اخبار استان‌ها