۴ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 82951989
T T
۰ نفر

حاشیه های پیروزی اردوغان در انتخابات تركیه

۴ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 82951989
حاشیه های پیروزی اردوغان در انتخابات تركیه

آنكارا- ایرنا- انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس تركیه روز گذشته با مشاركت 87 درصدی مردم این كشور برگزار شد و بر اساس نتایج غیررسمی اعلام شده، اردوغان و ائتلاف حزبی وی پیروز این دو انتخابات است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نتیجه این رویداد مهم سیاسی كه تاثیرات شگرفی در آینده سیاسی و تحولات داخلی و نیز مناسبات بین المللی تركیه خواهد داشت، با حاشیه هایی هم در زمان رای گیری و هم پس از اعلام نتایج غیر رسمی همراه بود.
ـ انتخابات تركیه روز گذشته در ساعت 8.00 تا 17.00 برگزار شده و بدون تمدید زمان رای گیری، بلافاصله پس از پایان زمان قانونی شمارش آرا آغاز شده و نتایج اولیه در كمتر از دو ساعت بعد اعلام شد.
ـ انتخابات همزمان ریاست جمهوری با حضور 6 نامزد و مجلس تركیه با حضور هشت حزب در روز سوم تیرماه و با مشاركت گسترده نزدیك 87 درصدی مردم تركیه برگزار شد.
ـ سرعت در اعلام نتایج شگفتی آور بود و نشان داد كه برنامه دقیقی برای این امر تنظیم شده است.
ـ نتایج اولیه هم همچون نتایج نهایی غیر رسمی، نشان دهنده پیروزی اردوغان و یارانش در این دو انتخابات مهم بود.
ـ الهام علی اوف رییس جمهوری آذربایجان در حالی كه هنوز نتایج 30 درصد صندوق ها اعلام نشده بود، به عنوان نخستین مقام رسمی خارجی طی تماس تلفنی پیروزی اردوغان و یارانش را تبریك گفت.
ـ در داخل تركیه نیز دولت باغچه لی رهبر حزب حركت ملی كه در ائتلاف جمهور در كنار اردوغان و حزب وی یعنی عدالت و توسعه قرار گرفته بود، همزمان با علی اوف، پیروزی اردوغان را تبریك گفت.
ـ رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه دیشب پس از مشخص شدن نتیجه غیررسمی انتخابات طی سخنرانی در اجتماع هواداران خود در آنكارا گفت كه در انتخابات 24 ژوئن 2018(سوم تیر 1397) دموكراسی و اراده ملی مردم پیروز شد و مردم تركیه به دموكراسی، آزادی، حقوق و ادامه روند اصلاحات در تركیه رای دادند.
ـ اردوغان در این سخنرانی، خود را پیروز رقابت انتخابات اعلام و بیان كرد: مردم با این مشاركت به تمام دنیا درس دموكراسی دادند.
ـ اردوغان كه با توئیت 'تمام' در دوره تبلیغات انتخاباتی وارد عرصه جدی رقابت شده بود و رقیبان او نیز با همین عبارت اعلام كرده بودند كه این انتخابات، موعد 'تمام' شدن اقتدار او خواهد بود، دیشب پس از مشخص شدن پیروزی خود، تنها یك كلمه توئیت كرد: 'دوام'.
ـ سعدی گوون رئیس شورای عالی انتخابات تركیه اعلام كرد كه بر اساس نتایج اولیه، رجب طیب اردوغان اكثریت مطلق آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده و پیروز انتخابات است.
ـ بنا به اعلام خبرگزاری آناتولی كه تنها مرجع رسمی و قانونی رسانه ای اعلام نتایج انتخابات تركیه تعیین شده است، رجب طیب اردوغان با كسب حدود 52.55 درصد آرا، اكثریت مطلق آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده است.
ـ محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق تركیه و نزدیك ترین رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان دیشب در نخستین واكنش به نتایج انتخابات تركیه اعلام كرد كه پیروزی اردوغان را در انتخابات می پذیرد.
ـ اینجه كه كمی بیش از 30 درصد مجموع آرای انتخاباتی ریاست جمهوری تركیه را به خود اختصاص داده است، انتخابات برگزار شده را رقابتی غیرعادلانه و نابرابر خواند.
ـ دیشب مردم شهرهای مختلف تركیه در پی اعلام غیررسمی نتایج انتخابات و پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری و حزب و ائتلاف منتسب به او، به خیابان ها ریخته و با تجمع در برخی میادین و نیز با راه انداختن كاروان خودرویی شادمانی كردند.
ـ بنا به اعلام خبرگزاری آناتولی، گروهی از فلسطینی های ساكن در شهر حیفا كه تحت اشغال رژیم صهیونیستی است، با بانگ الله اكبر از مساجد و نورافشانی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تركیه را جشن گرفتند.
ـ محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق تركیه و نزدیك ترین رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان اعلام كرد كه پیروزی اردوغان را در انتخابات می پذیرد.
ـ اینجه، انتخابات برگزار شده را رقابتی غیرعادلانه و نابرابر خواند و گفت كه امروز در محل حزب خود سخنرانی كرده و به نتایج و روند برگزاری انتخابات واكنش نشان خواهد داد.
ـ مردم بوسنی هرزگوین دیشب با حضور در خیابان های سارایوو پیروزی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و رئیس حزب عدالت و توسعه تركیه در انتخابات دیروز را جشن گرفتند.
ـ شورای عالی انتخابات تركیه از مشاركت 87 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دور انتخابات پارلمانی تركیه خبر داد.
ـ 650 خبرنگار از 34 كشور با سفر به تركیه به انعكاس اخبار انتخابات روز گذشته این كشور پرداختند.
ـ وزارت كشور تركیه اعلام كرد كه در انتخابات روز گذشته٬ 362 مورد تخلف و حادثه در خلال برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس تركیه رخ داده كه این آمار كمترین میزان حوادث انتخاباتی در چهار دوره انتخابات اخیر در تركیه بوده است.
ـ دولت باغچه لی رهبر حزب حركت ملی تركیه كه در انتخابات ریاست جمهوری حامی اردوغان بوده و نخستین فرد سیاسی بود كه پیروزی وی را تبریك گفت، دیشب در جشن پیروزی اردوغان گفت: كسانی كه در انتظار بحران بودند، اكنون در سردرگمی هستند.
ـ اركان آكچای رئیس فراكسیون حزب حركت ملی در پارلمان تركیه در پی زیر سوال بردن نتایج انتخابات توسط نامزد و برخی مقامات احزاب رقیب گفت: حزب جمهوری خواه خلق تركیه موضع اشتباهی دارد، در انتخابات شكست خورده و از اكنون به دنبال بهانه است.
ـ ماهر اونال سخنگو و معاون حزب عدالت و توسعه تركیه كه اردوغان رهبر آنها به عنوان رییس جمهوری تركیه انتخاب شده است، گفت: نتایج انتخابات، تجلی اراده ملت است و همه احزاب باید به این نتایج احترام بگذارند.
ـ بكیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت تركیه نیز با اشاره به تهمت زنی علیه خبرگزاری آناتولی به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام نتایج انتخابات گفت: دروغ و شایعه پراكنی ها٬ تهدیدها و اتهامات نمی تواند بر نتایج برآمده از اراده ملت تاثیرگذار باشد.
وی بیان كرد: حزب جمهوری خواه خلق تركیه و نامزد این حزب كه پیش از شمارش آراء متوجه شكست خود شده بود، شورای عالی انتخابات تركیه و خبرگزاری آناتولی را تهدید می كند.
ـ خبرگزاری آناتولی: ائتلاف جمهور متشكل از حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حركت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی 53.62 درصد آرای انتخابات را كسب كرده است و این ائتلاف بیش از نیمی از كرسی های مجلس 600 نفره تركیه را در اختیار خواهد داشت.
خبرگزاری آناتولی: ائتلاف ملت متشكل از حزب جمهوری خواه خلق، حزب سعادت و حزب نیك كمی بیش از 34 درصد آرای انتخابات مجلس تركیه را كسب كرده است.
ـ تركیب رای احزاب تركیه به ترتیب اكثریت آرای كسب شده این شكل است: حزب عدالت و توسعه: 42.49 درصد، حزب جمهوری خواه خلق: 22.67، حزب دموكراتیك خلق ها: 11.62، حزب حركت ملی: 11.13، حزب نیك: 10.01، حزب سعادت: 1.35 درصد مجموع آرا
ـ صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری تركیه و مورد حمایت حزب دموكراتیك خلق ها در انتخابات ریاست جمهوری بعد از اردوغان و اینجه در رده سوم جای گرفته و 8.36 درصد آرای انتخابات را كسب كرده است.
ـ مرال آكشنر رهبر حزب نیك نیز در رده چهارم انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و 7.33 درصد آرای انتخابات را به خود اختصاص داده است.
ـ توروف، ناظر انتخاباتی روس تبار و نماینده دومای روسیه از شفافیت كامل در انتخابات تركیه خبر داد و روند برگزاری آن را مطابق استانداردهای بین المللی اعلام كرد.
ـ با شناسایی ناظران انتخاباتی، 87 فرد منتسب به گروه گولن و از عوامل كودتای دو سال پیش تركیه در پای صندوق های رای توسط پلیس دستگیر شدند.
ـ در شهر ارزروم، جدال لفظی دو خانواده در جریان رای دهی به تیراندازی منجر شد كه در نهایت 2 نفر كشته و سه نفر زخمی شدند.
ـ عایشه اوزكار بار زن 117 ساله به عنوان مسن ترین شهروند تركیه در شهر اصلاحیه استان غازی آنتپ پای صندوق رای رفت.
ـ رومیسیا گلگی بلند قدترین دختر جهان با 213 سانتی متر قد كه به بیماری سندروم ویوور مبتلاست، روز گذشته در شهر سافران بولو رای خود را به صندوق انداخت.
ـ فرآیند برگزاری انتخابات در شهر دمیرجی استان مانیسا 32 دقیقه به طول انجامید و 29 نفر در این شعبه اخذ رای شركت كردند.
ـ به گزارش خبرگزاری آناتولی، همزمان با آغاز برگزاری انتخابات، سواحل تفریحی تركیه در شمال دریای اژه به طور كامل از مسافران خالی شد.
هنوز نتایج انتخابات تركیه به صورت قطعی اعلام نشده و برابر قانون نتیجه قطعی 12 روز بعد از انتخابات اعلام می شود.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان