۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 82950948
T T
۰ نفر
بازی خودروسازان با نرخ سود

تهران- ایرنا- كمتر از یكسال پس از توافق بانك مركزی و خودروسازان برای رعایت نرخ سود متناسب با نظام بانكی در پیش فروش خودروها، اكنون دو خودروساز بزرگ میزان سود پرداختی به مشتریان را همپای بانك ها كرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تیرماه سال گذشته بود كه مدیران ارشد بانك مركزی از اینكه خودروسازان به دلیل پرداخت سودهای بالاتر از نظام بانكی، به مانعی در مسیر رعایت نرخ سود 15 درصدی در بانك ها تبدیل شده اند، گلایه كرد؛ اكبر كمیجانی قائم مقام بانك مركزی همان زمان از توافق با خودروسازان در رعایت نرخ های سود خبر داد.
بر اساس این توافق، درصورتی خودروسازان از محدودیت های مربوط به دریافت تسهیلات كلان بانكی مستثنی می شدند كه نرخ سود پرداختی آنها برای پیش فروش محصولات بیشتر از سه درصد نرخ سود سپره های یكساله بانك ها نباشد.
هرچند این نرخ ها در تابستان سال گذشته رعایت نشد و در طرح های پیش فروش، مشتریان با نرخ سود 24 درصدی با خودروسازان مشاركت كردند اما در زمستان پارسال این نرخ ها تعدیل شد و بسته به مدل خودرو و زمان تحویل، نرخ سود مشاركت بین 16 تا 18 درصد نوسان داشت.
با این حال در طرح جدید پیش فروش خودرو كه 2 خودروساز بزرگ كشور به مناسبت عید سعید فطر كلید زده اند، نرخ سود مشتریان به 15 درصد كاهش یافته، یعنی اینكه نرخ سود خرید محصولات خودرویی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار برابر شده است.
در شرایطی كه بازارهای موازی برای جذب بیشتر نقدینگی رقابت دارند و سعی می كنند با تفاوت های ناچیز، سرمایه های سرگردان را به سمت خود جلب كنند، كاهش سه درصدی نرخ های سود جای تامل دارد.
محمدرضا جمشیدی سخنگوی كانون بانك های خصوصی و موسسه های اعتباری درباره این كاهش نرخ سود به خبرنگار ایرنا می گوید: با توجه به خروج آمریكا از برجام، خودروسازان هنوز چشم انداز روشنی از آینده همكاری خود با شركای خارجی خود ندارند.
وی افزود: نگرانی خودروسازان از این است كه شاید در تامین قطعات خودرو با مشكل رو به رو شوند و بنابراین اگر نتوانند به موقع محصول را به مشتری تحویل دهند، كمتر زیان ببینند.
جمشیدی در عین حال تاكید كرد، اغلب خودروهایی كه در طرح پیش فروش خودرو قرار دارند، آنهایی هستند كه یا قطعات آن به طور كامل در ایران تولید می شود و یا در همكاری با خودروسازان تامین می شود و از این رو مشكلی در تامین قطعه بوجود نمی آید.
به گزارش ایرنا، نگاهی به محصولات عرضه شده از سوی ایران خودرو در طرح فروش اعتباری این شركت نشان می دهد كه خانواده تندر 90 (رنو) در این طرح گنجانده نشده اند و پارس خودرو كه زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود، خانواده رنو و بویژه ساندرو را از این پیش فروش ها كنار گذاشته است؛ آن هم در حالی كه این خودروساز فرانسوی اعلام كرده با وجود خروج آمریكا از برجام قصد خروج از بازار ایران را ندارد.
اقتصام*2025** 2023

سرخط اخبار اقتصاد