۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۶
کد خبر: 82949100
T T
۰ نفر

نكوداشت خيران مدرسه ساز ملايري برگزار شد

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۶
کد خبر: 82949100
نكوداشت خيران مدرسه ساز ملايري برگزار شد

همدان- ايرنا- همزمان با بيستمين سال تاسيس مجمع خيران مدرسه ساز، آيين نكوداشت خيران مدرسه ساز ملايري با حضور كثيري از مسئولان استاني و شهرستاني، نمايندگان مردم ملاير در مجلس و خانواده هاي خيران اين شهرستان برگزار شد.

به گزارش ايرنا نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه در بيستمين جشنواره خيران مدرسه ساز ملاير اظهار داشت: خيران ملايري در ساخت امكانات آموزشي، درماني و وقف سرآمد استان همدان و كشور بوده و صاحب نام و جايگاه بالايي هستند.
محمد كاظمي افزود: خيران و واقفان بزرگي همچون مرحوم سيف الدوله، راهي نوراني را براي ساير خيران هموار كردند كه نشان مي دهد مردم اين شهرستان با آموزه هاي ديني و اعتقاد راسخ به مكتب اسلام، در مدرسه سازي و ساير حوزه ها پيشگام و سرآمد هستند.
وي با بيان اينكه خيران از ابتدا مي دانستند رضاي خداوند در اين امر خير است و از مال خود گذشتند، تاكيد كرد: خيران بايد علاوه بر مدرسه سازي، خير هم بسازند و از ديگر خيران نيز دعوت به كار خير كنند.
كاظمي با اشاره به شرايط خاص كشور پس از خروج آمريكا از برجام گفت: آمريكا با اين اقدام مظلوميت ما را به دنيا ثابت كرد و نشان داديم كه ايران اهل جنگ و ساخت سلاح هسته اي نيستيم و به تعهداتمان در عرصه بين المللي پاي بند هستيم.
وي با بيان اينكه آمريكا امروز تنها مانده و كشورهاي اروپايي در صف حمايت از ايران هستند، اظهار داشت: در عرصه كنوني بايد روي پاي خود بايستيم تا از اين گردنه سخت نيز با موفقيت عبور كنيم.
نائب رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس دهم با تاكيد بر اينكه تلاش ما بر حفظ كشورهاي اروپايي در برجام است، خاطرنشان كرد: مصلحت و منفعت مردم را بر حضور كشورهاي اروپايي در برجام و ادامه و همراهي آنها با برجام مي دانم و آنها نيز تضمين هاي لازم را داده اند.
كاظمي ادامه داد: مجلس شوراي اسلامي، دولت و قوه قضاييه جلسه هاي متعدد علني و غيرعلني دارند و تلاش بر اين است تا با همراهي مردم و تدابير مسئولان بتوانيم از اين مرحله سخت عبور كرده و شرايط را حفظ كنيم.
وي بيان كرد: شرايط كشور نااميد كننده نيست و منابع مالي و ارزي كافي داريم، اما بايد تلاش بيشتري كنيم تا با حفظ كشورهاي اروپايي در برجام، شرايط فعلي را با اروپا حفظ كنيم.
كاظمي با تاكيد بر اينكه متناسب با شان و جايگاه مردم نتوانسته ايم نيازها و درخواست هاي آنان را مرتفع كنيم، افزود: تمام تلاش خود را به كار گرفته ايم تا بتوانيم براي حل مشكلات و مطالبات فرهنگيان، همسان سازي حقوق بازنشستگان و پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان گام هاي مهمي برداريم و اين جز با همدلي و وحدت محقق نمي شود.

**راه خيران مدرسه ساز بايد استمرار يابد
ديگر نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز وجود خيران و واقفان ملايري را افتخاري بزرگ در سطح كشور دانست و گفت: راه نوراني خيران مدرسه ساز بايد ادامه دار باشد.
حجت الاسلام احد آزاديخواه وجود بيشمار خيران در ملاير را حاصل شعور، معرفت و تعهد بالاي مردم اين شهرستان عنوان و بيان كرد: عقبه خيران ملايري قوي و حاصل تربيتي درست و خالصانه است كه توانسته اند در عرصه خير و نيكوكاري راهي نوراني را براي هميشه هموار كنند.
وي با اشاره به مصوبات فراكسيون فرهنگيان براي حل مشكلات حوزه آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر بيش از 60 هزار كلاس تخريبي در كشور داريم كه در معرض آسيب جدي قرار دارند.
عضو هيات رئيسه فراكسيون فرهنگيان مجلس دهم ادامه داد: در اين راستا خيران مدرسه ساز هشت هزار ميليارد ريال براي ساخت و نوسازي مدارس تعهد كرده اند.
حجت الاسلام آزاديخواه اظهار داشت: در اين فراكسيون قانوني مصوب شد كه 50 درصد از طرح هاي آموزش و پرورش توسط خيران تعهد و ساخته شود كه در اين صورت اين طرح ها خيرساز به شمار مي رود.
وي با بيان اينكه آموزش و پرورش با مشكلات جدي مواجه است و دولت به تنهايي قادر به پر كردن خلاء ها در زيرساخت ها و مشكلات آموزش و پرورش نيست، گفت: تاكيد ما بر اين بود كه خيران حتي 10 درصد در ساخت و نوسازي اين طرح ها مشاركت كنند تا انگيزه اي براي ساير خيران و كمكي براي دولت شود.
وي همچنين پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان را امري ضروري دانست و افزود: دولت در لايحه بودجه 34 هزار ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي براي پرداخت اين پاداش به فرهنگيان اختصاص داد كه در كميسيون تلفيق بودجه محل پرداخت را تغيير و مبلغ پرداختي را نيز به 55 هزار ميليارد ريال افزايش داديم.

**ساخت بيش از 190 واحد آموزشي توسط خيران استان همدان
رئيس مجمع خيران مدرسه ساز همدان نيز با اشاره به گذشت 20 سال از تاسيس اين مجمع در كشور بيان كرد: اين مجمع يكي از بزرگترين سازمان هاي مردم نهاد در سطح جهان است و جامعه خيران تاكنون توسعه روز افزوني را در سطح كشور داشته اند.
علي فراهاني با بيان اينكه بيش از 38 درصد از فضاهاي آموزشي كشور توسط خيران احداث شده، افزود: استان همدان جايگاه خوبي در اين راستا دارد و در چند سال گذشته بيش از 190 واحد آموزشي با مبلغي بيش از 720 ميليارد ريال توسط خيران مدرسه ساز اين استان احداث شده است.
وي زيربناي اين فضاهاي آموزشي را 125 هزار مترمربع با 15 هزار كلاس درس عنوان كرد و اظهار داشت: بيش از يك چهارم از كل مدارسي كه در استان همدان توسط خيران احداث شده، مربوط به ملاير است.
فراهاني با اشاره به جايگاه بسيار خوب ملاير در حوزه مدرسه سازي و وقف گفت: سرانه آموزشي استان همدان نسبت به ميانگين كشوري و جهاني بسيار خوب است و حدود 6 مترمربع فضاي آموزشي در سطح استان داريم.
وي يادآور شد: خيران مدرسه ساز ملايري تاكنون 75 مدرسه با 52 هزار مترمربع زيربنا در قالب 450 كلاس درس ساخته اند و از جشنواره سال گذشته تاكنون 20 ميليارد ريال براي، ساخت، تجهيز و تعمير مدارس اين شهرستان تعهد و كمك كرده اند.
فراهاني ادامه داد: ما همچنان به امر خير مدرسه سازي نياز داريم، چراكه تعدادي از مدارس استان مخروبه اند، يا به صورت 2 شيفته اداره مي شوند و يا مقاومت كافي را در برابر زلزله ندارند.
رئيس اداره آموزش و پرورش ملاير نيز بيان كرد: كار خير زماني مي تواند بيشترين اثرگذاري را داشته باشد كه در حوزه علم و علم آموزي سرمايه گذاري شود.
هادي سلگي با بيان اينكه اجر و ثواب مدرسه سازي و كار خير ماندگار است، نگهداري و حفظ فضاهاي آموزشي را در كنار مدرسه سازي اولويتي مهم و ضروري دانست و افزود: خيران بايد در اين زمينه به آموزش و پرورش كمك كنند.
وي ادامه داد: خريد تجهيزات و تعمير مدارس كمتر از مدرسه سازي نيست و نياز است خيران در اين حوزه نيز ورود جدي داشته باشند.
معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش همدان نيز گفت: خيران و واقفان شهداي زنده هستند كه از مال خود گذشته اند و اين راه بايد استمرار پيدا كند.
ياسر نانكلي آموزش و پرورش را مرجع و منشا تحول در كشور دانست و بيان كرد: خيران مدرسه ساز با آگاهي كامل وارد اين عرصه شدند تا نيروي انساني كارآمد تنها در آموزش و پرورش تربيت شود.
وي هزينه كرد در اين حوزه را سرمايه گذاري براي آينده كشور عنوان و اظهار داشت: خيران مدرسه ساز نخستين معلمان هستند كه درس سخاوت، فداكاري و نوع دوستي را آموزش مي دهند.
نانكلي تاكيد كرد: خيران مدرسه ساز بايد خيران مدرسه يار نيز باشند و با تلاش و مشاركت براي تعمير و تجهيز مدارس، ياريگر ما در حوزه آموزش و پرورش باشند.
در اين آيين از خيران مدرسه ساز ملايري تجليل به عمل آمد.
به گزارش ايرنا، ملاير داراي 55 خير مدرسه ساز است كه تاكنون 75 واحد فضاي آموزشي با 450 كلاس درس احداث كرده اند و اين امر خير همچنان ادامه دارد.
7528/2087

سرخط اخبار استان‌ها