۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82948853
T T
۰ نفر
فعالیت 86 درصد از كودكان كار برای تامین معاش خانواده است

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به وضعیت نامطلوب خانواده های كودكان كار و خیابان و بالا بودن نرخ بیكاری و اعتیاد در میان آنها اشاره كرد و گفت: فعالیت 86 درصد از كودكان كار برای تامین معاش خانواده است.

«مروئه وامقی» امروز(پنجشنبه) در حاشیه همایش ملی آسیب های اجتماعی در دانشكده علوم اجتماعی تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به یافته های یك تحقیق در 6 استان تهران، البرز، كرمانشاه، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی اشاره كرد و افزود: كار و زندگی كودكان در خیابان در زمره آسیب های اجتماعی است كه در 2 دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر مشكلات آنان به خانواده ها و طبقه اجتماعی این كودكان مربوط می شود.
وی ادامه داد: حدود 90 درصد كودكان خیابانی پسر و 60 درصد 10 تا 14 ساله اند كه نیمی از آنها به مدرسه می روند و نیمی دیگر بی سواد بوده یا ترك تحصیل كرده اند.
وامقی با بیان اینكه دو سوم كودكان بیش از پنج ساعت در روز كار می كنند، اظهار داشت: «دستفروشی» رایج ترین شغل كودكان و پس از آن جمع آوری زباله و ضایعات و باربری است.
این استاد دانشگاه علوم بهزیستی، مهمترین دلیل كار كودكان را مشكلات اقتصادی خانواده های آنان بی كرد و گفت: حدود 70 درصد كودكان، كارفرما ندارند و شمار محدودی برای تامین مالی شخصی و یا مخارج تحصیل كار می كنند.
وامقی بیشترین و مهمترین مشكلات كودكان در خیابان را «تحمل سرما و گرمای شدید و شرایط سخت كاری، توهین و كتك خوردن از مردم و ماموران و همچنین گرسنه ماندن و تصادف» برشمرد.
وی یادآور شد: حدود 54 درصد این كودكان مهاجران افغانستانی و بقیه ایرانی اند؛ صرفنظر از این موضوع باید به وضعیت این كودكان رسیدگی شود. هر چند این نسبت در همه شهرهای مورد مطالعه یكسان نیست؛ به طور نمونه در كرمانشاه یا زاهدان حتی یك نمونه كودك خیابانی غیرایرانی شناسایی نشده است.
این روانپزشك افزود: توجه به تفاوت های زمینه ای منجر به وضعیت نامطلوب درآمد و اشتغال خانواده ها در خانواده های ایرانی و افغانستانی شده است؛ بنابراین برای كنترل و كاهش كودكان خیابانی در كشور باید برای هر دو گروه برنامه ریزی های مجزا مبتنی بر شرایط آنها لحاظ شود.
وامقی خاطرنشان ساخت: 85 درصد این كودكان در كنار خانواده یا اقوام زندگی می كنند كه حدود 30 درصد پدران آنها بیكارند؛ 17 درصد اعتیاد دارند و یا بخشی از آنها مراحل ترك اعتیاد را می گذرانند.
به گزارش ایرنا، سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی به همت انجمن جامعه شناسی ایران و مركز مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران و با همكاری نهادها و سازمان های متولی از دیروز در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران آغاز شد و امروز به كار خود پایان می دهد.
پنل تخصص آسیب‌های حوزه خانواده با حضور تقی آزاد ارمكی، باقر ساروخانی، حسن حسینی از استادان برجسته جامعه شناسی و مطالعات خانواده وجمعی از استادان، پژوهشگران و دانشجویان برگزار شد.
اجتمام*٣٢٢٩*3061
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد