۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82946703
T T
۰ نفر
سرطان پروستات در رتبه چهارم سرطان‌های شایع كشور است

تهران- ایرنا- دبیر بیست و یكمین كنگره بین المللی اورولوژی ایران، با بیان اینكه طبق آمار وزارت بهداشت سرطان پروستات در رتبه چهارم سرطان های شایع كشور قرار دارد، افزود: این بیماری معمولا بی علامت است و تنها با بررسی های آزمایشگاهی (PSA) می توان آن را تشخیص داد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه سلامت ایرنا از كنگره بین المللی اورولوژی ایران، محمدرضا نوروزی از تاسیس مركز رجیستری سرطان پروستات در بیمارستان امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: با توجه به اینكه سرطان پروستات یكی از شایعترین سرطان‌ها در دنیا و ایران به شمار می‌رود، تاسیس مركز رجیستری سرطان پروستات در بیمارستان امام خمینی (ره) و مركز تحقیقات سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی در دستوركار قرار گرفت.
وی ادامه داد: تشخیص صحیح و درمان كامل این سرطان امروزه مهیا است و به منظور ثبت اطلاعات بیماران مبتلا و پیگیری درمان‌های آنها همچنین بازتوانی بیماران مبتلا از سوی وزارت بهداشت، مركز تحقیقات سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی وابسته به دانشگاه علوم پزشكی تهران در بیمارستان امام استقرار یافت تا هسته اصلی ثبت اطلاعات سرطان های ادراری و تناسلی باشد.
دبیر بیست و یكمین كنگره بین المللی اورولوژی ایران تصریح كرد: تشخیص زودرس سرطان پروستات در مراحل اولیه می تواند با بهبود كامل بیمار همراه باشد و از هزینه های آتی این بیماران جلوگیری كند.
به گفته نوروزی، آمارها نشان می دهد كه بین 5 تا 10 درصد بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شوند كه این مساله هزینه‌های هنگفتی از جمله هزینه هورمون درمانی، رادیوتراپی و بازتوانی بیماران را با توجه به بروز عوارضی كه از سرطان رخ می‌دهد، به همراه دارد.
دبیر انجمن جراحان كلیه و مجاری ادراری افزود: بنابراین ثبت اطلاعات دقیق بیماران مبتلا به منظور پیگیری صحیح بیماران ضروری است و با توجه به اینكه از حدود 10 سال قبل مركز تحقیقات سرطان‌های دستگاه ادراری (UROC) پیگیر ثبت اطلاعات بیماران مشكوك به سرطان پروستات بوده و تاكنون بیش از چهار هزار مورد مشكوك ثبت و پیگیری شده با عنایت وزارت بهداشت، ثبت و پیگیری بیماران مبتلا به سرطان پروستات با همكاری دیگر مراكز آموزشی و درمانی همچنین اورولوژی به این مركز سپرده شد.
نوروزی اظهار داشت: این مركز با جذب حمایت مالی از خارج دانشگاه و اهدای یك دستگاه فیوژن بیوپسی پروستات از طرف وزیر بهداشت اولین مركز هوشمند تشخیص و ثبت سرطان پروستات در بیمارستان امام خمینی است و در طول كنگره سال جاری اولین جلسه متخصصان سرطان پروستات در حاشیه كنفرانس اورولوژی تشكیل تا این سرطان شایع كه آسیب فراوانی به زندگی خانواده ها وارد می كند، بررسی شود.
وی گفت: كسانی كه در خانواده آنها سابقه سرطان پروستات وجود دارد، به ویژه در خانواده پدری، باید نسبت به پیگیری سریع و تشخیص زودهنگام این بیماری اقدام كنند.
تخمین‌های به روز جهان نشان می دهد سرطان پروستات دومین سرطان شایع در بین مردان جهان است. در كشورهای توسعه یافته سرطان پروستات دومین سرطان رایج پس از سرطان پوست و دومین سرطان مرگ آور پس از سرطان ریه در مردان است و از هر 6 مرد یك نفر به این سرطان مبتلا می شود.
بیست و یكمین كنگره بین المللی اورولوژی ایران امروز 29 خردادماه در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی آغاز به كار كرد. این كنگره تا اول تیرماه ادامه دارد.
اجتمام*9022*1834

سرخط اخبار جامعه