۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82945737
T T
۰ نفر
مشكلات ورزش هاي مدال آور در سايه روزهاي خوش فوتبال ايران

تهران- ايرنا- اين روزها تب جام جهاني فوتبال و موفقيت چشمگير تيم ملي، همه نگاه ها را به خود جلب كرده است. اما به ياد داشته باشيم كه ورزشكاران 44 رشته ديگر از جمله كشتي و وزنه برداري با وجود مشكلات مالي و بين المللي خود را مهياي بازي هاي آسيايي مي كنند.

به گزارش ايرنا، به طور حتم ملت ايران روز جمعه و بعد از ديدار جسورانه، جنگنده و غيرتمندانه ملي پوشان ايران شاد شدند و احساس غرور و همبستگي در اين سرزمين به اوج خود رسيد. اكنون انتظار از يوزهاي ايراني براي ديدار مقابل اسپانياي مغرور و پرتغال و بازيكن بنامش «كريستيانو رونالدو» بيش از پيش شده است.
در اين مطلب قصد نداريم پيروزي ها و درخشش تيم ملي فوتبال را كه اين روزها كام همه ايراني ها را شيرين كرده را تلخ كنيم. در حالي كه ملي پوشان فوتبال ايران روز گذشته پاداش نقدي خود را دريافت كردند، اما به دليل نوسان قيمت سكه پاداش ملي پوشان كشتي تاكنون به طور كامل پرداخت نشده كه اين موضوع مشكلاتي را براي فدراسيون كشتي ايجاد كرده است.
اما نكته مهمتر براي ورزش كشتي، مشكلات بين المللي و خطر تعليق كشتي ايران به دليل حضور با برنامه رژيم صهيونيستي در اين رشته است. اين رژيم غاصب در سال هاي اخير با به خدمت گرفتن كشتي گيران روسي و گرجستاني، مشكلات عديده اي را براي ورزش ملي و نخست ايران به وجود آورده است.
رژيم اشغالگر قدس حتي براي حضور در رقابت هاي بين المللي همچون كشور روماني (خرداد 97) و جام قهرمانان اوكراين كه اسفند سال 96 برگزار شد نيز با هدف ضربه زدن به كشتي ايران وارد گود شد كه خوشبختانه قرعه نمايندگان ايران با آنان برخورد نكرد.
اما آنچه مسلم است تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي، نوجوانان تير ماه امسال در شهر «زاگرب» كرواسي، جوانان شهريور ماه در شهر
«ترانوا» اسلواكي، بزرگسالان آبان ماه در «بوداپست» مجارستان و تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي زير 23 سال (اميد) آذر ماه امسال بايد در پيكارهاي قهرماني جهان حضور يابند. رژيم صهيونيستي نيز با برنامه ريزي گسترده تري نسبت به سال هاي گذشته با استخدام كشتي گيران روسي و گرجستان در اين پيكارها حضور دارد.
به نظر مي رسد كه مسوولان ورزش كشورمان همانطور كه مقام معظم رهبري در پاسخ نامه درخواست مربيان و كشتي گيران ملي پوش كه اسفند ماه براي معظم له ارسال شد، مرقوم فرمودند «مراجع ذي صلاح و مسوول، لابي صهيونيست ها را خنثي كرده و از طريق مذاكره و حمايت ديپلماتيك از قهرمانان ملي كشتي پشتيباني كنند» با جديت مذاكرات خود را با اتحاديه جهاني كشتي و كميته بين المللي المپيك آغاز و مواضع رسمي كشورمان را براي آنان روشن سازند.
خطر تعليق كشتي و ورزش ايران با توجه به حساسيت كميته بين المللي المپيك بعد از روبه رو نشدن «عليرضا كريمي»، آزادكار وزن 86 كيلوگرم ايران در پيكارهاي قهرماني سال 2017 زير 23 سال جهان (اميد) در لهستان با حريفي از رژيم صهيونيستي بيشتر شده است. دستگاه ديپلماسي بايد با كمك به ورزش مسير پر پيچ و خم اين مشكل را براي ورزشكاران هموار سازد.
بازي هاي آسيايي 2018 جاكارتا پيش روي ماست. ورزش ايران يك بار ديگر بعد از جام جهاني، تحت تاثير موفقيت نمايندگان ايران در جاكارتا قرار خواهد گرفت.
اما آنچه كه براي ورزش ايران و ديگر كشورها مهم است، كسب مدال و موفقيت در بازي هاي المپيك 2020 توكيو است، جايي كه از 1948 لندن تاكنون از 68 مدال كسب شده ايران در ادوار المپيك، 18 مدال توسط وزنه برداري (7 طلا، 5 نقره و 6 برنز) و 43 مدال از سوي كشتي گيران (9 طلا، 14 نقره و 20 برنز) بدست آمده است.
اين آمار نشان مي دهد كه ورزش ايران در عرصه مدال آوري در بازي هاي المپيك متكي به اين دو رشته است. هر چند برنامه ريزي هاي گسترده و سرمايه گذاري زيادي در برخي رشته ها شده است، اما بايد بپذيريم كه كشتي و وزنه برداري بار اصلي مدال آوري ورزش ايران را به دوش كشيده است و البته نبايد از شانس كسب مدال توسط تكواندو و دووميداني نيز غافل شد.
پولاد مردان وزنه برداري ايران در حالي در كمپ تيم هاي ملي در مجموعه ورزشي ايران و چند صد متري بالاتر از پك (مركز توانمند سازي تيم هاي ملي فوتبال) تمرين مي كند كه تجهيزات قديمي آن متعلق به بيش از 15 سال است. وزنه برداران در فضايي قديمي و غيراستاندارد روزانه براي آماده سازي خود چندين تن پولاد سرد را جابجا مي كنند.
ملي پوشان وزنه برداري ايران در سال 2017 قهرمان جهان شدند. در بازي هاي المپيك 2016 دو مدال طلاي ارزشمند از سوي «سهراب مرادي» و «كيانوش رستمي» به دست آمد.
تمرينات آنها در طول سال تنها مختص به حضور در كمپ تيم هاي ملي و گاهي اوقات در يكي از شهرهاي شمالي است، در حالي كه برخي رشته ها كه از كمترين شانسي براي كسب مدال در المپيك برخوردار هستند در طول سال چندين اردوي برون مرزي را پشت سر مي گذارند.
با اين وجود به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوري اسلامي ايران و شاد شدن دل ميليون ها ايراني با درخشش نمايندگان ورزشي ايران در هر ميدان ورزشي، كاري ارزشمند است كه استمرار اين موفقيت ها چه در زمين فوتبال و چه در ساير رشته ها، نيازمند حمايت جدي مسوولان است و به طور حتم روزهاي خوش ورزش ايران بعد از مسكو در بازي هاي آسيايي 2018 جاكارتا ادامه خواهد داشت.
هجدهمين دوره بازي هاي آسيايي 2018 اندونزي از 27 مرداد ماه امسال تا 11 شهريور ماه امسال در بيش از 45 رشته ورزشي برگزار مي شود.
ورزشي**1067**1368
۰ نفر

سرخط اخبار ورزش