۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰
کد خبر: 82944630
T T
۰ نفر
یلدریم: هیچ كشوری نمی تواند از اینجرلیك علیه ایران استفاده كند

آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه اعلام كرد: پایگاه هوایی اینجرلیك تنها در راستای مبارزه با تروریسم مورد استفاده قرار می گیرد و اجازه حمله از آن به هیچ كشوری داده نخواهد شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، یلدریم با حضور در برنامه 'انتخابات زودهنگام' كانال یوتیوب بابالا.تی.وی درباره درخواست احتمالی آمریكا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیك جهت حمله به ایران بیان كرد كه كشورش اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیك در جنوب این كشور را برای حمله احتمالی به ایران نخواهد داد.
وی تاكید كرد: تركیه تنها در صورت مبارزه با تروریسم، اجازه استفاده از پایگاه اینجرلیك را می دهد و آمریكا نمی تواند به هیچ وجه برای حمله به كشوری از آن استفاده كند.
وی اضافه كرد: در دوران اشغال عراق نیز، آمریكا نتوانست از خاك تركیه برای حمله به عراق استفاده كند و با مصوبه یكم مارس، با موضوع استفاده از خاك و پایگاه های تركیه مخالفت كردیم.
وی افزود: فارغ از این موضوع، پس از عهدنامه قصرشیرین بین ایران و عثمانی، از 600 سال پیش تاكنون هیچ جنگی بین ایران و تركیه رخ نداده است.
وی تاكید كرد: تصور قرار گرفتن در صف مقابل همسایه مان در یك جنگ احتمالی، محال بوده و امكان ندارد.
پایگاه هوایی اینجرلیك یك فرودگاه نظامی متعلق به نیروی هوایی تركیه است كه در شهر آدانا در جنوب كشور تركیه قرار دارد.
گفته می شود، حدود پنج هزار تن از نظامیان نیروی هوایی آمریكا و وابستگان‌شان در پایگاه هوایی اینجرلیك مستقر هستند.
آمریكا برخی از اهداف نظامی خود را در سوریه با استفاده از این پایگاه انجام داد.
برخی شنیده ها نیز حاكیست كه آمریكا بمب های اتمی خود را در این پایگاه نگهداری می كند.
موضوع وجود بمب های اتمی آمریكا در چارچوب سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در پایگاه هوایی 'اینجرلیك' در نزدیكی آدانا واقع در جنوب شرق تركیه، به ویژه بعداز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، همواره مورد توجه و انتقاد فعالان مدنی در تركیه و جامعه بین المللی بوده است .
به رغم این تاكنون هیچگونه ابراز نظر رسمی قانع كننده ای در خصوص تعداد واقعی این بمب ها و اختیارات آمریكا در استفاده از این بمب ها در قلمرو تركیه از سوی مقامات آنكارا و واشنگتن و یا ناتو به افكار عمومی داده نشده است.
تعداد بمب های اتمی در پایگاه اینجرلیك به طور رسمی اعلام نشده ولی در اسنادی كه ویكی لیكس آن را در سال 1390 افشا كرد تعداد این بمب ها بین 60 تا 70 عدد ذكر شده است.
در این اسناد آمده است، تعداد بمب های اتمی آمریكا در تركیه در سال 2001 میلادی 90 عدد بود كه با تعطیلی پایگاه های آمریكا در 'آكینجی' آنكارا و 'بالیك اسیر' به پایگاه اینجرلیك منتقل شده است.
تركیه در سال 1953 میلادی به ناتو پیوست و گفته می شود اولین بمب اتمی نیز در سالهای 1960 به تركیه آورده شده است.
خاورم/1905
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست