۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۱
کد خبر: 82934659
T T
۰ نفر
مجلس ايران خواستار تامين و برقراري عدالت جهاني شد

مسكو- ايرنا - نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد كرد كه كارگروهي پارلماني براي تامين و برقراري عدالت در سطح جهان تشكيل شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي مطهري دوشنبه در همايش بين المللي «پارلمانتاريسم» در مسكو خاطرنشان كرد: زيرپا گذاشتن پيمان هاي بين المللي براساس دلايل واهي و غيرواقعي به هرج و مرج امنيتي در جهان دامن زده است.
وي افزود: اين استانداردهاي دوگانه و رفتارهاي سودجويانه بر همه روابط در سطوح مختلف و موضوعات گوناگون سايه سنگيني انداخته است، گفتمان نفرت را بيش از گذشته تقويت كرده و تبديل به عاملي تهديد كننده براي صلح و امنيت بين المللي شده است.
وي در ادامه گفت كه تا زماني كه بي عدالتي در روابط بين الملل و در ساختارهاي جهاني وجود دارد و گروهي در مقام دفاع و گروهي ديگر مهاجم هميشگي براي گسترش قدرت و سلطه خود هستند، هرگز منافع دولت ها و ملت ها با هم تطابق پيدا نخواهد كرد.
مطهري تصريح كرد: ناهنجارها و به تبع آن، ناامني ها ازبين نخواهد رفت و حتي ممكن است منجر به شكل گيري دشمني هاي جديد و افزايش ناامني شود.
وي با بيان اينكه خروج يك جانبه آمريكا از توافق هسته اي (برجام) يكي از نمونه هاي بي عدالتي در جهان است، تصريح كرد: اين درحالي است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي بارها پايبندي ايران به تعهدات خود را اعلام كرده است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: در اينجا پارلمان هاي دنيا وظيفه دارند نسبت به اين نقض پيمان و بي عدالتي اعتراض كنند؛ اگر توسعه و پيشرفت همه جانبه را به عنوان اساس صلح و آرامش در جهان بدانيم، عدالت و تلاش براي تحقق آن، بنيان اساسي توسعه، پيشرفت، صلح و آرامش و در نهايت امنيت در عرصه بين المللي خواهد بود.
وي با بيان اينكه اگر با نگاهي عميق به مهم ترين اهداف انبياي الهي بنگريم، در مي يابيم كه مهم ترين اهداف انبيا، برقراري عدالت و صلح جهاني بوده است، ادامه داد: براي اينكه پارلمان ها در تقويت امنيت بين المللي نقش مهمي ايفا كنند، قدم اول ضرورت توجه پارلمان ها به عدالت در سطح جهاني است كه مي تواند مبناي مشترك همه پارلمان ها در تعاملات و روابط آنها قرار گيرد.
مطهري در ادامه پيشنهاد داد تا براي تحقق اين امر، كارگروهي متشكل از مراكز پژوهشي پارلماني، روي اين مساله كار كرده و پيش نيازهاي آن را شناسايي كنند تا در نشست هاي بعدي، ماحصل كار آنها به عنوان يك قطعنامه صادر شود.
وي خاطرنشان كرد: نمونه ديگر بي عدالتي در دنيا برخورد معكوس با اشغالگر و كساني است كه با اشغال سرزمين شان مبارزه مي كنند، پارلمان هاي دنيا نبايد اشغال را به رسميت بشناسند؛ معتقدم چالش كنوني جهان و عامل اصلي ناامني در عرصه بين المللي، وجود بي عدالتي در روابط و در درون نظام جهاني است به نحوي كه اين بي عدالتي به عنوان مانع عمده اي در رشد، آزادي ملت ها، استقلال سياسي، توسعه و پيشرفت اقتصادي و برخورداري از رفاه و تامين نيازهاي بشري عمل مي كند.
مطهري تصريح كرد: سازمان ملل متحد هم كه بايد زمينه مشاركت تمام كشورهاي جهان را در تصميم گيري هاي بين المللي فراهم كند، داراي نقيصه بي عدالتي است؛ چنين ساختار ناعادلانه اي به نهادهاي ديگر بين المللي كه مي توانند نقش مهمي در برقراري صلح و امنيت در جهان ايفاء كنند، تسري پيدا كرده است و به زياده خواهي و سلطه طلبي برخي كشورها مشروعيتي غيرواقعي داده است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: امروز همگان دريافته اند كه برخوردهاي ابزاري و اعمال استانداردهاي دوگانه و تبعيض آميز در مواجهه با تروريسم بين المللي، حقوق بشر، انتشار سلاح هاي كشتارجمعي و انرژي هسته اي از عوامل مهم ايجاد ناامني در عرصه بين المللي است و عدم پايبندي به حقوق بين المللي و نقض تعهدات برخي قدرت ها را به همراه دارد.
به گزارش ايرنا، اجلاس بين المللي «پارلمانتاريسم» كه ايده برگزاري آن را ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه مطرح كرد، به مدت دو روز در محل نمايشگاه هاي بين المللي «ودنخا» در شمال مسكو با شركت بيش از 500 تن از مقام هاي پارلماني و كارشناساني از 96 كشور ادامه دارد و در حاشيه آن چندين نشست تخصصي با موضوعات مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و پارلماني برگزار مي شود.
«قانونگذاري در زمينه توسعه اقتصاد جهاني در قرن بيست و يكم در بخش فناوري و منابع»، «نقش پارلمان ها در تقويت امنيت بين المللي» و «توسعه قوانين ملي: هنجارسازي در جهت منافع ملل مستقل، تبادل بهترين تجارب كاربردي و هماهنگ سازي بين المللي» از جمله برنامه هاي اصلي روز نخست اين همايش است.
در روز نخست ميزگردهايي با عنوان «روسيه و اتحاديه آفريقا. چشم اندازهاي همكاري بين المجالس»، «چشم اندازهاي همكاري بين المجالس روسيه و آمريكاي لاتين» و «قانونگذاري در زمينه فعاليت رسانه ها در بخش امنيت و آزادي سخن» نيز برگزار مي شود.
در روز پاياني اين همايش، مدعوين با صبحانه كاري با عنوان «جهان ديجيتالي: نگاه به آينده» كار خود را آغاز مي كنند و سپس در ميزگردهاي «سياست جوانان: ابعاد پارلماني آن»، «حقوق بين المللي انسان دوستانه: مشكلات دوران معاصر و چشم اندازهاي توسعه» شركت مي كنند و نشست عمومي و نهايي با عنوان «پارلمانتاريسم به عنوان نهاد همكاري بين المللي» پايان بخش اين همايش دو روزه خواهد بود.
شبك**اروپام **391**1346**1392

سرخط اخبار جهان