۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۴
کد خبر: 82933671
T T
۰ نفر
سیاست تعرفه ای ترامپ پیامد منفی برای جمهوری خواهان دارد

تهران – ایرنا – یك تحلیلگر آمریكایی درخصوص اعمال تعرفه گمركی واردات فولاد و آلومینیوم از سوی آمریكا بر شركای تجاری نزدیك واشنگتن، معتقد است این در واقع آغاز یك جنگ تجاری است ضمن اینكه می تواند عواقب سیاسی منفی برای جمهوری خواهان داشته باشد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، شبكه خبری سی ان ان از 'پیتر متیوس' (Peter Mathews) پرسید: آیا تصمیم ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در اجرای تعرفه گمركی جدید بر متحدان نزدیك خود منجر به دامن زدن به جنگ تجاری نخواهد شد؟
متیوس در تحلیل خود از این اقدام ترامپ گفت: این اقدام دونالد ترامپ بر ابعاد جنگ تجاری دامن خواهد زد و این موضوع به صادرات و اشتغال در آمریكا آسیب خواهد رساند ضمن اینكه می تواند تبعات سیاسی برای ترامپ داشته باشد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه 'سیپرس' (Cypress College) كالیفرنیا اظهار داشت كه رئیس جمهوری آمریكا بزرگترین شركای تجاری را هدف قرار داده و در واقع جنگ تجاری آغاز شده است.
وی گفت : فاصله میان صادارات و واردات آمریكا چیزی نیست كه بتوان آن را با وضع تعرفه های گمركی جدید پر كرد. این وضعیت، مثل وضعیت ركود اقتصادی آمریكا در دهه1930 است. به دنبال این اقدام دولت ترامپ، اقدامات تلافی جویانه گمركی یكی پس از دیگری روی خواهد داد و بر دامنه این جنگ تجاری خواهد افزود. این موضوع می تواند باعث تكرار ركود اقتصادی دهه 30 شود كه این بار خطرناك تر است.
سی ان ان پرسید : آمریكا تعرفه گمركی خود را وضع كرد و چین تا چند ماه دیگر و اتحادیه اروپا نیز تلاش دارد تا هفته های آتی تعرفه های گمركی جدید بر كالاهای آمریكایی را به مرحله اجرا گذارند. آیا ا ین موضوع عواقب سیاسی برای دونالد ترامپ به همراه نخواهد داشت؟
این استاد علوم سیاسی دانشگاه سیپرس كالیفرنیا گفت: كالاهای صادراتی آمریكا به شركای تجاری این كشور كه قرار است از سوی این كشورها مشمول افزایش تعرفه گمركی قرار گیرد، در واقع بیشتر این كالاها محصولات كشاورزی ایالت های جمهوریخواه در بخش 'غرب میانه' (Midwest) آمریكا است و این مسئله می تواند به صنعت كشاورزی در این بخش از آمریكا صدمه بزند ضمن اینكه به دلیل خارج شدن ترامپ از توافقنامه هسته ای با ایران، احتمال افزایش بهای سوخت در آمریكا به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت، وجود دارد.
وی در ادامه گفت: عواقب اقتصاد سیاسی این مساله می تواند باعث شود نمایندگان جمهوریخواه شانس پیروزی در انتخابات میانه دوره ای برای ورود به كنگره را از دست بدهند كه این خود ضربه ای سیاسی به ترامپ و حزب جمهوری خواه خواهد بود.
به گزارش ا یرنا، دولت آمریكا درحالی از اوایل بامداد روز جمعه اول ژوئن (11 خرداد) تعرفه گمركی 25 و 10 درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی اتحادیه اروپا، كانادا و مكزیك وضع كرد كه دولت ترامپ آن را باعث تامین امنیت ملی و تحقق اهداف ملی گرایانه تحت شعار 'اول آمریكا' دانسته است.
در واكنش به این اقدام تازه دولت ترامپ، 'فدریكا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه از منافع خود حفاظت كرده و اقدامات متناسب را علیه واشنگتن به كار خواهد بست.
درهمین حال 'ژان كلود یونكر' رئیس كمیسیون اروپا دراین رابطه اعلام كرد كه اتحادیه اروپا شكایتی را علیه آمریكا در سازمان تجارت جهانی تنظیم می كند و همزمان با بكارگیری اقدامات تلافی‌جویانه، در تلاش‌ برای حراست از كسب و كارهای اروپایی خواهد بود.
اتحادیه اروپا كه شكایت خود دراین زمینه همان روز جمعه به سازمان تجات جهانی (WTO) تسلیم كرد، قصد دارد تا در گام بعدی ، طی اقدامی تلافی جویانه تعرفه گمركی 25 درصدی بر 200 قلم از كالاهای آمریكایی كه سالانه ارزشی برابر با سه میلیارد و 300 میلیون دلار دارند، وضع كند.
وزرای اقتصاد و دارایی عضو گروه7 نیز در پایان نشست روز گذشته در كانادا دراین ارتباط همگی به انتقاد از آمریكا پرداخته و از وزیر خزانه داری آمریكا حاضر دراین نشست خواستند تا پیام نگرانی، تاسف و نومیدی دیگر اعضا را به واشنگتن برساند.
اروپام **1302** 1723
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد