۸ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۵
کد خبر: 82929680
T T
۰ نفر

كاخ سفيد: به اقدامات تجاري عليه چين ادامه مي دهيم

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۵
کد خبر: 82929680
كاخ سفيد: به اقدامات تجاري عليه چين ادامه مي دهيم

تهران -ايرنا- چند روز پس از اينكه واشنگتن و پكن اعلان كردند به راه حلي براي منازعه تجاري رسيده اند، كاخ سفيد امروز سه شنبه گزارش داد كه اقدام هاي تجاري آمريكا عليه چين ادامه خواهد يافت.

خبرگزاري رويترز به نقل از بيانيه كاخ سفيد افزود: واشنگتن تا 15 ژوئن (25 خرداد) فهرستي از كالاهاي ساخت چين به ارزش 50 ميليارد دلار منتشر خواهد كرد كه 25 درصد تعرفه گمركي به آنها تعلق خواهد گرفت. ايالات متحده همچنين به دعواي قضايي خود عليه چين در سازمان تجارت جهاني ادامه خواهد داد.
براساس اين بيانيه؛ ايالات متحده تا پايان ژوئن محدوديت هاي سرمايه گذاري در چين و همچنين افزايش و گسترش نظارت هاي صادراتي بر افراد و نهادهاي چيني مرتبط با دستيابي به فناوري هاي مهم صنعتي را اعلان خواهد كرد.
در واقع هدف آمريكايي ها اين است كه چيني ها را با اعمال سخت ترين و سنگين ترين تعرفه ها و فشار آوردن بر پكن در ابعاد سياسي و اقتصادي به مذاكره بكشانند تا بتوانند كسري تجاري خود را در برابر اين كشور جبران كنند.
اقتصاد چين برخلاف آنكه مقام هاي اين كشور مي گويند هميشه در برابر فشارهاي آمريكا و اتحاديه اروپا آسيب پذير بوده است.اين كشور به دليل وسعت اقتصادي، جمعيت بالا و وابستگي زيادي كه به بازارهاي عرضه و تقاضا در دنيا دارد بناچار بايد امتيازاتي هم بدهد.
چين از بازار ديگر كشورها از آسيا گرفته تا آمريكا ، اروپا ، اقيانوسيه و آفريقا خوب استفاده مي كند و سودهاي كلاني به جيب مي زند و طبيعي است رقباي تجاري بزرگ اين كشور هم خواستار امتيازاتي شوند.
هر زماني كه آمريكا از چين خواسته است تا مازاد تجاري را كاهش داده و درها را به روي شركت هاي آمريكايي بگشايد و نرخ ارز خود را عمدا دستكاري نكند، اتحاديه اروپا هم با آمريكا دست به دست يكديگر داده و درخواست هاي مشابهي را تكرار كرده است و اين بار نيز اروپايي هم به دنبال گرفتن امتيازات اقتصادي از چين هستند.
چين با داشتن ذخيره ارزي به ارزشي بيش از 3 هزار ميليارد دلار از پشتوانه خوبي برخوردار است و مي تواند امتيازاتي چون خريد محصولاتي از آمريكا به ارزش 200 ميليارد دلار به واشنگتن بدهد و از اين ذخيره و از رشد اقتصادي خود حراست كند.
پكن مي گويد هدفش واردكردن هشت تا 10 هزار ميليارد دلار كالا تا پنج سال و يا يك دهه آينده است و اگر اين هدف قرار است تحقق يابد چه بهتر كه بازار چين با كالاهاي مرغوب آمريكايي اشباع شود چين از اين امر هراسي ندارد.
البته بزرگترين هدف چين بابت اعطاي اين امتيازات، چه به آمريكا و چه اروپا، اين است كه بتدريج به فناوري هاي پيشرفته اين كشورها دست يابد تا بتواند زمينه مدرن شدن و تبديل شدن خود به يك قدرت برتر دنيا را در سال هاي آينده ايجاد كند.
چين از اين پس محصولات بيشتري در بخش كشاورزي و در عرصه انرژي از آمريكا مي خرد تا با اين شيوه بهانه هاي آمريكا را در باره مازاد تجاري 370 ميليارد دلاري خود از ميان بردارد و رقم را به كمترين ميزان برساند.
كاخ سفيد بر اين امر تاكيد مي ورزد كه چين براي توسعه اقتصادي خود و بهبود بازار مصرفي مي خواهد كالاهاي بيشتري از آمريكا خريداري كند كه خبر بسيار خرسندكننده اي براي دولت آمريكا خواهد بود كه با اين هدف، يك جنگ تجاري تمام عيار را با چين برنامه ريزي كرده بود.
'سويي شونگ جايو' از تحليلگران اقتصادي چين و آمريكا از دانشگاه دنوور هم مي گويد حق مالكيت معنوي و حراست از آن و خريدهاي بيشتر از آمريكا از جمله توافقات پكن با واشنگتن است.
كارشناسان برخي اخبار و گزارش ها مبني بر اينكه چين حاضر است تا ميزان 200 ميليارد دلار از آمريكا خريد كند و يا مازاد تجاري اش را در برابر آمريكا كاهش دهد، بسيار ناباورانه مي دانند و معتقدند بعيد است پكن تا اين اندازه تعامل نشان دهد.
شبك**اروپام**1486**1392

سرخط اخبار جهان