۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82926256
T T
۰ نفر
كشورهای اتحادیه اوراسیا در پی فرصتهای بازار ایران هستند

مسكو - ایرنا - تیگران سركیسیان رئیس كمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا اعلام كرد: كشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به لغو تحریم ها در مورد ایران علاقه مند هستند تا بتوانند در بازار ایران موقعیتی برای خود به دست بیاورند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سركیسیان به رادیو روسی اكومسكو گفت: علاقه به مشاركت با ایران در بین كشورهای اوراسیا، پس از امضای قرارداد معروف (برجام) كه روسیه و كشورهای اروپایی از امضا كنندگان آن بودند، بشدت افزایش یافت.
وی افزود: ما متوجه شدیم كه پس از لغو تحریم ها در مورد ایران، همه شركت های بزرگ اروپایی در بازار ایران حضور یافتند.
رئیس كمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا اضافه كرد: ما نیز از این لحاظ می خواهیم جایگاه خود را در بازار ایران به دست بیاوریم زیرا بازار این كشور بسرعت توسعه می یابد و همه می خواهند موقعیتی در ان به دست بیاورند.
سركیسیان ادامه داد: كالاهایی كه از كشورهای اوراسیا به ایران صادر می شود با رقابت شدید مواجه شده اند.
وی افزود: بین شركت های امریكایی و اروپایی و كشورهای اوراسیا رقابت شدید در عرصه های مختلف از ماشین سازی و فناوری ها گرفته تا توتون، آب معدنی و شیرینی جریان دارد.
سركیسیان گفت: همه شركت های ما علاقه دارند ند تا این بخت را از دست ندهند و در بازار ایران حضور داشته باشند.
وی اضافه كرد: در مذاكرات میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تشكیل محدوده آزاد تجاری، كشورهای شركت كننده در گفت وگوها فهرست كالاهایی را كه می توانند به ایران صادر كنند اعلام كردند.
وی افزود: در این فهرست نام حدود 200 كالا وجود دارد كه 50 درصد مبادلات بازرگانی كشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران را تشكیل می دهد.
سركیسیان تصریح كرد: كشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران مبادلات بازرگانی سالانه به ارزش كل 2.7 میلیارد دلار دارند در حالی كه با چین حدود یكصد میلیارد دلار مبادلات بازرگانی داریم و باید مبادلات تجاری كشورهای اتحادیه اوراسیا با ایران افزایش بیابد.
وی در پایان مصاحبه به استناد به نظرات كارشناسان گفت كه قرارداد ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و اوراسیا می تواند حجم مبادلات بازرگانی میان این كشورها را 1.5 میلیارد دلار افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا 27م اردیبهشت ماه امسال موافقتنامه موقت ایجاد محدوده آزاد تجاری را امضا كردند.
رئیس كمیسیون اقتصادی اوراسیا درباره امضای این سند گفت: در توافقنامه با ایران، فهرست كالاهایی كه تعرفه های تجاری متقابل كاهش می یابد، قید شده است.
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه بتازگی درباره امضای قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایرنا گفته بود كه این مذاكرات از دو سال پیش آغاز شد و اكنون جدولی از كالاهایی كه قرار است شامل كاهش یا حذف تعرفه شود، تهیه شده و طرفین با رایزنی فراوان در نهایت به توافق رسیدند.
سفیر ایران در روسیه درباره فواید این قرارداد برای ایران گفت: این مساله پس از اجرایی شدن، تاثیر بسزایی در روان سازی تجارت منطقه ای بر جای می گذارد و با كاهش تعرفه های گمركی به توسعه مبادلات تجاری بین ایران و كشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا كمك زیادی می كند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 2015 كار خود را با عضویت روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز كرد؛ این اتحادیه با هدف تضمین حمل و نقل آزاد محصولات، خدمات، سرمایه و نیروی كار میان كشورهای عضو راه اندازی شده است.
ارمنستان و قرقیزستان نیز پس از مدت كوتاهی به این اتحادیه پیوستند و در سال 2016 ویتنام به نخستین كشور فرا منطقه ای تبدیل شد كه عضو این اتحادیه شد.
بیش از 40 كشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، رژیم صهیونیستی و همچنین كشورهای آمریكای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی كرده اند.
این اتحادیه همچنین با كره جنوبی، مصر و هند مذاكراتی برای عضویت و همكاری داشته است.
اروپام** 39**1479

سرخط اخبار جهان