۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82925996
T T
۰ نفر

خودداری برلین از مصالحه با آمریكا بر سر برجام

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82925996
خودداری برلین از مصالحه با آمریكا بر سر برجام

تهران-ایرنا- مقام های آلمانی هفته گذشته در دیدار با مقام های چینی و آمریكایی بر عزم خود برای حمایت از توافق هسته ای با ایران تاكید و به صراحت اعلام كردند كه از مصالحه با واشنگتن بر سر برجام ایران فاصله دارند.

به گزارش ایرنا، «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته در سفر به چین بار دیگر تاكید كرد: برلین و پكن، از توافق هسته‌ای ایران به شكل فعلی آن و بدون حضور آمریكا حمایت می كنند.
وی در دیدار با «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین دیگر بر ضرورت حفظ برجام تاكید كرد و گفت اگرچه ممكن است تحریم‌ها علیه تهران منجر به خروج برخی شركت‌های اروپایی از ایران شوند اما آلمان به برجام پایبند خواهد ماند.
پیش از این تاكید مركل بر حفظ برجام، «هایكو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز روز چهارشنبه برای اولین بار با «مایك پنس» و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دیدار و بر حفظ توافق هسته ای و برائت این كشور از سیاست های واشنگتن در قبال آلمان تاكید كرد.
تارنمای دویچه وله درباره این دیدار نوشت: گفت و گوهای وزیر امور خارجه آلمان با همتای آمریكایی و مشاور امنیت آمریكا با اختلاف بر سر ایران شروع و به پایان رسید.
این رسانه آلمانی افزود: ماس در این دیدار درباره اختلافات كنونی بر سر ایران گفت و گو كرد و در دیدار با قانونگذاران آمریكایی تایید كرد كه برلین مصمم است هر گونه اقدام لازم را برای حفظ توافق هسته ای سال 2015 با ایران را حتی با وجودی خروج آمریكا از این توافق بكار بندد.
ماس تاكید كرد كه ما با هر گونه گسترش سلاح هسته ای مخالف هستیم و بودن توافق بهتر از نبودن آن است.
این دیپلمات آلمانی در این دیدار همچنین گفت: ما با مصالحه با آمریكا بسیار فاصله داریم و مسیر كاملا متفاوتی را دنبال می كنیم.
این دیپلمات آلمانی همچنین گفت كه به مقام های آلمانی گفته است كه اروپا در حمایت از توافق هسته ای سال 2015 «بسیار بسیار متحد است».
وی گفت كشورهای اروپایی درباره برنامه موشكی و فعالیت ایران در خاورمیانه نگرانی دارد اما معتقد است كه این مسائل را باید بدون تضعیف توافق هسته ای حل كرد.
پیش از دیدار ماس با مقامات آمریكایی وزارت امور خارجه آمریكا توئیت كرده بود كه «آمریكا چیزی فراتر از كاخ سفید است». دویچه وله درباره این توئیت نوشت: این توئیت نشان داد كه از دیدار هایكو ماس، پمپئو و بولتون چه انتظاری می توان داشت.
این رسانه این دیدار را موید اختلافات عمیق بر سر آینده توافق هسته ای بعد از خروج واشنگتن ارزیابی و خاطرنشان كرد با وجود تاكید هایكو ماس بر ضرورت حفظ توافق هسته ای ظاهرا این اظهارات گوش شنوایی در واشنگتن نداشته است و تاثیری در تغییر موضع آمریكا نداشت.
مایك پنس كه طرف گفت و گوی وزیر امور خارجه آلمان بود پیشتر گفته بود كه در دیدار ژوئن (تیر) آینده با نمایندگانی از آلمان، فرانسه و انگلیس كه همگی امضا كننده توافق هسته ای هستند، از موضع كشورش در قبال توافق هسته ای دفاع خواهد كرد.
پمپئو و مایك پنس هر دو از مخالفان توافق هسته ای هستند و روز پنجشنبه پمپئو بار دیگر گفت كه كشورش «فشارهای مالی بی سابقه ای» بر ایران اعمال خواهد كرد.
رئیس سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) همچنین مدعی شد كه متحدان اروپایی آمریكا در نهایت به دلیل «همپوشانی در ارزش ها و منافع» از موضع آمریكا پیروی خواهند كرد.
ماس اوایل ماه جاری میلادی بشدت از موضع آمریكا در قبال ایران انتقاد و آن را «ناامید كننده» توصیف كرده بود. وی همچنین گفت كه كشورش در صورت لزوم برای حفظ منافع خود خواهد جنگید.
با این حال ظاهرا وی در دیدار روز پنجشنبه با مقامات كنگره آمریكا تلاش كرد این موضع خود را اندكی تعدیل كند.
وی با وجود تاكید بر روابط با آمریكا گفت دو كشور در برخی مسائل اختلاف نظر دارند.
«جیمز دوبوویتز» دستیار سابق امور اروپا و اروسیای وزارت امور خارجه آمریكا درباره روابط آمریكا و آلمان گفت: من با دولت آمریكا در دوران ریاست جمهوری «جان اف كِنِدی» همكاری كرده ام و فكر نمی كنم كه تاكنون روابط دو كشور تا این اندازه بد بوده باشد.
دویچه وله ضمن تایید این مساله اذعان كرد كه روابط برلین و واشنگتن تاكنون بر سرمسائل دیگری به غیر از برجام از جمله توافق تغییرات آب وهوایی و مسائل تجاری دچار اختلاف بوده است.
ترامپ چندی پیش با این بهانه كه توافق آب و هوایی پاریس محدودیت های اقتصادی شدیدی را برای شهروندان آمریكا ایجاد می كند و تاثیری در بهبود وضعیت محیط زیست ندارد، كشورش را از این توافق خارج كرد.
تصمیم واشنگتن درباره اعمال تعرفه بر صنعت فولاد و آلومینیوم نیز مقامات برلین را نگران كرده است و صدر اعظم المان در سفر اخیر خود به پكن به آمریكا هشدار داد كه واشنگتن باید برای همیشه اتحادیه اروپا را از تعرفه های ناعادلانه فولاد معاف كند.
دویچه وله پیشتر گزارش داده بود كه روابط تاریخی بین تهران و برلین، آلمان را به حامی قوی توافق هسته ای تبدیل می كند. این رسانه بر نقش المان برای كمك به واكنش دیگر امضاكنندگان برجام به دنبال خروج آمریكا از این توافق تاكید كرده بود.
دویچه وله خاطرنشان كرد: توافق هسته ای ایران مورد توافق همه احزاب المان از حزب پوپولیست راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) گرفته تا حزب چپ این كشور است و هیچ یك از این احزاب با دیدگاه های رئیس جمهوری آمریكا درباره توافق و تردیدهای آن درباره این توافق موافق نیستند.
«ولكر كاندر» رئیس فراكسیون حزب سوسیال مسیحی آلمان در پارلمان این كشور پیشتر هشدارداده بود كه لغو توافق اوضاع در خاورمیانه را بدتر خواهد كرد.
«الكساندر دوبرینت» Alexander Dobrindt از حزب اتحاد سوسیال مسیحی المان نیز این دیدگاه را تایید كرد و گفت به نظر من درست است كه این توافق حفظ شود.
دویچه وله نوشت: آلمان به طور كلی معتقد است كه درمجموع حفظ برجام بهتر است.
«امید نوری پور» كه به نوشته دویچه وله در تهران متولد شده است و اكنون عضو حزب سبز در پارلمان المان است توافق هسته ای ایران را برای حفظ امنیتی داخلی آلمان مهم توصیف كرده است.
نوری پور یكی از 500 نفر از قانونگذاران آلمانی، انگلیسی و فرانسوی بود كه ماه گذشته در نامه ای به ترامپ از وی خواست از توافق خارج نشود.
وی گفته بود كه كنگره باید مانع خروج واشنگتن ازتوافق شود و اگر آمریكایی ها در توافق نمی مانند وظیفه ما اروپایی ها و امضا كنندگان توافق است كه هر تلاشی را كار بندیم تا با همكاری چینی ها و روس ها توافق را حفظ كنیم.
خروج از توافق هسته ای وعده ترامپ از زمان كارزار تبلیغاتی اش در انتخابات ریاس جمهوری سال 2016 بود كه در نهایت چندی پیش آن را عملی كرد.
«ماركوس كایم» Markus Kaim كارشناس خاورمیانه در موسسه المانی امور بین المللی و امنیتی در گفت وگو با دویچه وله گفت: در نهایت برجام توافقی بین المللی است كه به غیر از آمریكا و ایران، اروپایی ها یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان و روسیه و چین نیز در آن حضور دارند. دیگر طرف های برجام توافق كرده اند كه به آن پایبند باشند.
حمایت المان از توافق هسته ای ایران در دیدار مركل ازآلمان همچنین خشم دولت عربستان را برانگیخت و ولیعهد این كشور ظاهرا به شركت های دولتی آلمان دستور داده است كه معاملات تجاری خود را با آلمان متوقف كنند.
كمیسیون مشترك برجام كه بر اساس مفاد توافق مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای است برای بررسی راه های پیش رو برای حصول اطمینان از اجرای مستمر همه ابعاد این توافق روز جمعه در وین تشكیل جلسه داد.
در پایان این نشست كمیسیون مشترك كه آلمان به همراه چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا در آن عضو هستند، اعضا، بر اجرای كامل برجام تاكید كردند.
اعضای برجام همچنین از تایید دوباره پایبندی مستمر ایران به تعهدات هسته‌ایش استقبال كردند و ایفای نقش حرفه‌ای و بی‌طرفانه‌ آژانس را مورد تمجید قرار دادند. آنها همچنین از وضع دوباره تحریم های آمریكا ابراز تاسف كردند.
اروپام**9158 ** 1908

سرخط اخبار جهان