۳ خرداد ۱۳۹۷، ۷:۴۰
کد خبر: 82924472
T T
۰ نفر
حدود سه میلیون برگ سند در مركز اسناد خراسان نگهداری می شود

مشهد- ایرنا- مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی شمال شرق كشور گفت: تاكنون دو میلیون و 935 هزار برگ سند مربوط به اسناد نهادهای دولتی و شبه دولتی در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به این مركز انتقال یافته است.

اكبر شیخ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مركز اسناد و كتابخانه ملی شمال شرق كشور كه در مشهد مستقر است سال 1388 راه اندازی شد و مسئولیت نگهداری از اسناد دستگاههای دولتی و شبه دولتی استانهای سه گانه خراسان را برعهده دارد.
وی ادامه داد: قدیمی ترین سند موجود در این مركز مربوط به اسناد حوزه دادگستری سال 1290 شمسی است، افزود: انتقال اسناد اداری از دستگاههای اجرایی به این مركز باعث آزادسازی فضاهای اداری می شود ب طوری كه پارسال با انتقال 625 هزار برگ باارزش از نظر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی به مخزن این مركز و امحا 162 میلیون برگ فاقد ارزش از دستگاههای اجرایی به حجم 490 تن، چهار هزار و 948 مترمربع از فضای اداری در سه استان خراسان آزاد شد.
مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی شمال شرق گفت: این مركز پایگاه هویتی تاریخی در خراسان با محوریت مشهد است كه مسئولیت نگهداری اسناد انتقالی از دستگاههای اجرایی مربوط به بدنه دولت در قالب سند مكتوب اداری، كتاب، عكس، دست نوشته و لوح فشرده را دارد و فضایی از كتاب و اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.
وی اضافه كرد: این مركز همچنین دارای كتابخانه دیجیتالی است كه همه داده های دیجیتالی سازمان اسناد و كتابخانه ملی را در معرض بازدید محققان و پژوهشگران قرار داده است.
شیخ با اشاره به بخش زیرساختی مركز اسناد و كتابخانه ملی شمال شرق اظهار كرد: مساحت كل فضای این مركز در مشهد پنج هزار مترمربع است كه حدود هزار و 500 مترمربع آن در حال بهره برداری است و باقی آنها در دست ساخت برای در اختیار گذاشتن فضایی به منظور مطالعه و استفاده پژوهشگران از اسناد ملی است.
وی خواستار اختصاص هرچه سریعتر اعتبارات دولت برای اتمام پروژه مركز اسناد و كتابخانه ملی شمال شرق شد و اظهار امیدواری كرد با بهره برداری از فضای جدید بتوان در بحث واسپاری كتب و اسناد به پژوهشگران شرق كشور كمك بیشتری كرد.
او از مجموعه داران آثار مكتوب نیز كه سند، كتاب و یا عكس و نوار صوتی قدیمی در اختیار دارند خواست تا اصل نسخه یا تصویری از آن را در اختیار مركز اسناد و كتابخانه ملی قرار دهند و از دور ریختن آن خودداری كنند.
7489/1858

سرخط اخبار استان‌ها