۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۴۰
کد خبر: 82922165
T T
۰ نفر
دستاوردهاي نوين دامپزشكي كشور مديون موسسه رازي است

كرج- ايرنا- رئيس سازمان نظام دامپزشكي كشور، دستاوردهاي نوين دامپزشكي كشور را مرهون محققان موسسه رازي دانست .

به گزارش ايرنا، دكتر محمدرضا صفري عصر دوشنبه در چهلمين نشست شوراي مركزي سازمان نظام دامپزشكي كه در موسسه رازي مستقر در كرج برگزار شد با تاكيد بر لزوم صيانت از اين موسسه، افزود: دستاوردهاي نوين دامپزشكي در كشور از يكصد سال گذشته تا كنون، به طور قطع مديون تلاش هاي محققان و همكاران عزيزمان در موسسه رازي است.
وي اظهار داشت: حرفه دامپزشكي همواره مسائل موسسه رازي را با حساسيت و توجه اي ويژه دنبال مي كرده و حضور شوراي مركزي سازمان نظام دامپزشكي در اين موسسه بيانگر توجه و حمايت شورا به نمايندگي از خانواده بزرگ دامپزشكي از موسسه رازي است.
صفري باگراميداشت ياد و خاطره بزرگان موسسه رازي همچون دكتر 'ميرشمسي'، دكتر 'اخوي زادگان' و دكتر 'آقاخان'، گفت: موسسه رازي از مراكز بزرگ علمي، تحقيقاتي و توليدي كشور در بخش دامپزشكي است و بايد با تقويت بنيان هاي آن در خدمت جامعه بزرگ دامپزشكي باقي بماند.
رئيس سازمان نظام دامپزشكي كشور با تاكيد بر اهميت فراوان موسسه رازي، تصريح كرد: متاسفانه آن گونه كه بايد به اين موسسه كه افتخار كشور است توجه نشده اين در حالي است كه در كشورهاي مختلف موسساتي مشابه موسسه رازي كه قدمتي به مراتب كمتر از اين موسسه دارند، مورد توجه هستند.
وي با بيان اينكه موسسه رازي بايد امروز در تمام حوزه هاي فعاليتش جايگاهي جهاني داشته باشد، گفت: واقعيت اين است موسسه رازي به لحاظ گستره فعاليت و اثرگذاري جايگاهي منحصر به فرد دارد اما متاسفانه نگاه علمي و نگاه خصوصي سازي درستي در مورد آن وجود ندارد و با سطحي نگري، مي خواهيم الگويي را از جايي گرفته و در كشور پياده كنيم.
عضو شوراي مركزي سازمان نظام دامپزشكي در ادامه اين نشست، با بيان اينكه تحقيقات دامپزشكي در كشور يار ناچيزدانست و تاكيد كرد: تحقيقات دامپزشكي در مقايسه با ساير حوزه ها بسيار كمتر بوده و نيازمند توجه ويژه است .
وي اضافه كرد: موسسه رازي مكاني است كه بخش هاي مختلف سلامت به هم گره خورده و مي توانند كنار هم باشند و اگر همراه اين موسسه باشيم مي توانيم به ديدگاه 'يك جهان واحد، سلامت واحد' جامه عمل بپوشانيم.
رئيس سازمان نظام دامپزشكي كشور به موضوع علوم بين رشته اي اشاره كرد و گفت: واحدهاي درسي جديدي به دوره هاي تخصصي اضافه شده و فرصت خوبي براي افزودن علوم بين رشته اي مورد نياز موسسه رازي به واحدهاي دانشگاهي است.
آمادگي سازمان نظام دامپزشكي كشور براي پيگيري و انعكاس مشكلات موسسه رازي به مراجع ذيربط، همكاري با موسسه رازي در زمينه پايش فيلد، امضاي تفاهم نامه با موسسه رازي مبني بر انتقال دانش فني حوزه واكسن، سرم هاي درماني و ساير فرآورده هاي بيولوژيك موسسه به ذي نفعان اعم از دامپزشك، دامدار، كلينيسين و واكسيناتور و ... از ديگر مواردي بود كه رئيس اين سازمان بر آن تاكيد كرد.
موسسه تحقيقاتي واكسن و سرم سازي رازي به عنوان قديمي ترين مركز توليد واكسن و سرم هاي درماني عقرب و مارگزيدگي از سال 1303 كار خود را در منطقه حصارك كرج آغاز كرد كه تاكنون محققان آن توانسته چندين واكسن انساني و دامي توليد و به مرحله صادرات برسانند.
6156/ 6155

سرخط اخبار استان‌ها