۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۴۷
کد خبر: 82910715
T T
۰ نفر
سيستان وبلوچستان در اولويت تخصيص اعتبارات ملي براي آبرساني است

زاهدان - ايرنا- رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به اينكه از سال گذشته از صندوق اعتبارات ملي بودجه قابل توجهي به مجتمع هاي آبرساني روستايي كشور در نظر گرفته شده پيگير هستيم بخش قابل توجهي از اين اعتبارات به استان نيازمند سيستان و بلوچستان اختصاص يابد.

به گزارش ايرنا محمدرضا رضايي كوچي چهارشنبه شب در جريان سفر به سيستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران با بيان اينكه اين اعتبارات با موافقت رهبر معظم انقلاب پيش بيني شده است اظهار داشت: عمده آبرساني به روستاهاي سيستان و بلوچستان كه بيشترين جمعيت آن شرايط سختي را پشت سر مي گذارند به وسيله تانكر در حال انجام است.
به گزارش ايرنا از مجموع پنج هزار و 594 روستاي سيستان و بلوچستان 2 هزار و 570 روستا از شبكه آبرساني برخوردارند و سه هزار و 24 روستاي آن فاقد هرگونه سامانه آبرساني هستند كه آب آشاميدني مورد نياز ساكنان اين روستاها بوسيله تانكر سيار تامين مي شود.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت راه هاي روستايي سيستان و بلوچستان گفت: از آنجايي كه وضعيت راه هاي روستايي اين استان به نسبت ميانگين كشور بسيار نامطلوب است مكاتباتي با رئيس جمهوري، رئيس مجلس و وزير راه و شهرسازي براي تامين منابع مالي مورد نياز در اين زمينه انجام شده است.
وي با بيان اينكه اين موضوع بايد مجددا در كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي پيگيري شود گفت: از دولت انتظار داريم راههاي روستايي اين استان را به طور ويژه مورد توجه قرار دهد.
به گزارش ايرنا طول راه هاي روستايي سيستان و بلوچستان 16 هزار و 325 كيلومتر است كه هشت درصد كل راههاي كشور را شامل مي شود و از اين رقم نيز تنها 6 هزار و 186 كيلومتر آن آسفالته است.
رضايي كوچي زندگي مردم ساكن در بافت هاي حاشيه شهر زاهدان را بسيار سخت و دشوار توصيف كرد و افزود: با توجه به بازديدهاي صورت گرفته امروز با مسئولان كشوري قرار شد وزارت راه و شهرسازي نسبت به افزايش اعتبارات و تامين قير براي آسفالت معابر حاشيه اين كلان شهر تلاش مضاعف داشته باشد.
وي تامين اعتبار براي اتمام تصفيه خانه آب شهر زاهدان را ضروري دانست و تصريح كرد: از آنجايي كه اين تصفيه خانه با وجود گذشت افزون بر 10 سال هنوز به پايان نرسيده در نشست آينده اعضاي كميسيون عمران مجلس با وزير نيرو نسبت تامين اعتبار اين طرح تصميماتي اتخاذ خواهد شد.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي همچنين بر اتمام راه آهن چابهار - زاهدان تاكيد كرد و افزود: اين طرح بزرگ ملي با توجه به اهميت فراوان آن براي كشور بايد مورد توجه قرار گيرد كه در اين زمينه با حضور وزير راه و شهرسازي در كميسيون عمران بطور اختصاصي براي اين طرح نشستي پيش بيني شده است.
به گزارش ايرنا به گفته كارشناسان پروژه راه آهن يك خطه چابهار- ايرانشهر- زاهدان با 610 كيلومتر طول ظرفيت جابجايي 927 هزار مسافر و 2 ميليون و 800 هزار تن بار را در افق سال 1401 دارد.
اين پروژه نقش مهمي در توسعه سواحل مكران و اتصال كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان به آب هاي آزاد دارد.
وي تصريح كرد: براي كمك به مردم سيستان و بلوچستان نياز است طرح هاي عمراني اين استان در نشست هاي متعدد اين كميسيون با حضور وزراي وزارتخانه هاي دست اندركار و سازمان برنامه و بودجه پيگيري شود.
سيستان و بلوچستان با وسعتي حدود 187 هزار و 502 كيلومتر مربع (معادل 5/11 درصد مساحت كشور) و 19 شهرستان و بيش از 2 ميليون و 800 هزار نفر جمعيت پهناورترين استان كشور محسوب مي شود.
7316 **6081

سرخط اخبار استان‌ها