۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82910255
T T
۰ نفر

انتقال آب عمان به سه استان شرقي ضروري است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82910255
انتقال آب عمان به سه استان شرقي ضروري است

مشهد- ايرنا- سرپرست شركت آب منطقه اي خراسان رضوي گفت: انتقال آب درياي عمان به سه استان شرقي ضروري است و با موافقت وزير نيرو در اين زمينه، كار مطالعاتي بزودي آغاز مي شود.

محمد علايي، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: انتقال آب از درياي عمان ضرورتي براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان است.
وي بيان كرد: موافقت وزارت نيرو براي تكميل و ادامه طرح مطالعات دريافت شده و تا كنون محل شيرين سازي آب در كنار درياي عمان نيز مشخص شده است.
وي گفت: متاسفانه در مدل توسعه استان طرح مدون، برنامه ريزي شده، برآمده از طرح آمايش سرزمين و آب محور نداشته ايم اما لازم است در زمينه توسعه اقتصادي و صنعتي استان پيش بيني هاي لازم انجام شود.
علايي تاكيدكرد: تطابق توسعه در همه بخش ها با منابع و داشته هاي آبي و هماهنگ شدن با داشته هاي آبي ضرورتي است كه تا كنون آنطور كه بايد و شايد به آن توجه نشده است.
سرپرست شركت آب منطقه اي خراسان رضوي گفت: هم اكنون از 37 دشت استان،34دشت كسري آب دارند كه به معناي برداشت بيش از ميزان بارندگي و ورود آب به دشتها است.
وي ادامه داد: مخازن آب زيرزميني استان سالانه بيش از نيم متر افت مي كند كه قابل تجديد نيست و به ازاي هر متر افت سطح آب، زمين 2.5 تا سه سانتيمتر نشست مي كند كه در نهايت ترك خوردگي زمين و ايجاد شكاف و مصائب متعدد در زمين هاي كشاورزي و توليد اين بخش حادث مي شود.
وي با اشاره به تجربه خشكسالي در ايران و استان بر ضرورت سازگاري با كم آبي تاكيد كرد و افزود: فرهنگ سازي مصرف صحيح آب در مردم، انجام اقداماتي چون بستن چاه هاي غيرمجاز، توقف اضافه برداشت آب، جلوگيري از آلودگي منابع آبي، همخواني ميان توسعه و منابع آب استان و تصفيه فاضلاب و بازچرخاني آب از اقداماتي است كه بايد در مديريت و سازگاري با وضع موجود انجام شود.
علايي بيان كرد: طي 10 سال گذشته ميانگين بارش خراسان رضوي از 221 ميلي متر به 189 ميلي متر كاهش يافته است.
وي با بيان اينكه در اين مدت حجم منابع آب تجديد شونده نيز 28 درصد و آبهاي سطحي استان 44 درصد كاهش داشته، افزود: از ابتداي امسال 102 ميلي متر بارندگي در استان ثبت شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال 41 درصد كاهش نشان مي دهد.
علايي اظهار كرد: در دو سال گذشته پنج هزار و 425 چاه غيرمجاز مسدود شده ، از اضافه برداشت از 137 حلقه چاه جلوگيري و هزار و 140 حلقه چاه بازسازي و يا اصلاح شده است كه از اين طريق جمعا 466 ميليون متر مكعب آب صرفه جويي شده است.
وي با اشاره به اينكه 85 درصد آب شهري به فاضلاب تبديل مي شود، افزود: در صورت تصفيه فاضلاب شهري معادل 75 درصد آن براي بازگشت و مصرف دوباره در بخش كشاورزي قابل استفاده است.
استان خراسان رضوي جمعيتي معادل 6.3 ميليون نفر دارد.
7496/5132

سرخط اخبار استان‌ها