۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 82906287
T T
۰ نفر
سناتورآمریكایی: خروج از برجام اعتبار آمریكا را زیر سوال می برد

تهران - ایرنا - 'ادوارد ماركی'، سناتور دمكرات آمریكا گفت، خروج واشنگتن از برجام، اشتباهی بزرگ است كه اعتباری برای 'دونالد ترامپ' و آمریكا به هنگام دیدار با 'كیم جونگ اون' باقی نمی گذارد.

به گزارش تارنمای اندیشكده آمریكایی شورای آتلانتیك، ماركی در نشستی كه در مقر این اندیشكده در واشنگتن برگزار شد، از تصمیم ترامپ در باره برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) به عنوان عاملی مهم در تعیین نتیجه مذاكرات سران آمریكا و كره شمالی یاد كرد وگفت،اگر ترامپ به هنگام دیدار با كیم به دنبال اعتبار است نباید مرتكب اشتباه بزرگی به نام خروج از توافقنامه هسته ای ایران شود.
ماركی با اشاره به مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهوری آمریكا برای تامین مطالباتش در رابطه با برجام و نشست آتی او با كیم، خاطر نشان كرد، مسایل را باید با راهی دیپلماتیك حل و فصل كرد.
وی افزود، از آنجا كه كره شمالی و چین از كارشكنی در همكاری آمریكا و متحدانش سود می برند، واشنگتن برای افزایش شانس موفقیت برنامه های خود در شبه جزیره كره، با كره جنوبی همكاری تنگاتنگی داشته باشد. آمریكا متعهد به دفاع از كره جنوبی است.
به گفته ماركی، درست است كه ترامپ به توانایی اش برای انعقاد توافقنامه افتخار می كند اما، نباید دچار این توهم شود كه می توان به توافقی دست یافت كه مشكلات را یك شبه حل و فصل كند.
ترامپ و كیم قرار است اواخر ماه جاری میلادی(مه) و یا اوایل ماه آینده(ژوئن) دیدار و درباره مسایل مختلف، از جمله عاری سازی شبه جزیره كره از تسلیحات هسته ای، گفت وگو كنند.
مكان این دیدار هنوز اعلام نشده است اما، ظاهرا ترامپ منطقه مرزی دو كره را برای برگزاری نشست پیشنهاد كرد.
كره شمالی اعلام كرد كه آزمایش های موشكی و هسته ای اش را متوقف كرده است.
قراراست، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا روز 22 اردیبهشت ماه جاری درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم ‌گیری و خروج یا ماندن كشورش در برجام را اعلام كند. او هشدار داده است كه چنانچه برجام اصلاح نشود از این توافق خارج خواهد شد
یك مقام وزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه سران كشورهای اروپایی و بیش از 120كشور عضو پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای(ان.پی.تی) از بیانیه روسیه و چین در دفاع از برجام حمایت كرده اند.
دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز با صدور بیانیه ای با تاكید بر حفظ توافق هسته ای ایران، اعلام كرد كه سران انگلیس، فرانسه و آلمان توافق كردند برجام همچنان بهترین گزینه است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی تاكنون در 10 گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید كرده است.
وزیر امور خارجه ایران روز جمعه گذشته در پیامی ویدئویی آمریكا و اروپا را خطاب قرار داد و اتمام حجت كرد كه هیچگونه مذاكره مجددی یا قرارداد دیگری درباره اعمال محدودیت برای فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران خارج از مفاد برجام و نیز موضوع موشك های دفاعی كشورمان پذیرفته نیست و پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترك زمانی ممكن است كه همه طرف ها از آن منتفع شوند.
اروپام**1088**1590

سرخط اخبار جهان