۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82904802
T T
۰ نفر
بازرگانان در صورت عدم رفع مشكل ترانزيت مسير ديگري تعريف مي كنند

تهران- ايرنا- معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي گفت: مادامي ‌كه مشكلات زنجيره لجستيك و ترانزيت رفع نشود، بازرگانان بين‌المللي مسير‌هاي ديگري براي عبور بار تعريف مي‌كنند.

به گزارش روز جمعه ايرنا از وزارت راه و شهرسازي، مهرداد تقي زاده در پنجمين كارگروه لجستيك از افزايش تعداد مشكلات فرايند ترانزيت در مطالعات جديد - از 66 مورد به 77 مورد - خبر داد و گفت: 14 مشكل ترانزيت كشور پارسال برطرف شد و بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، 26 مانع ديگر در سال 97 رفع مي‌شود.
وي «عدم اجراي بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهوري در خصوص مرجعيت شوراي عالي ترابري در تصميمات مرتبط با ترانزيت»، «ابلاغ كالاهاي مشمول محدوديت ترانزيت بدون وجود فرجه سه‌ماهه جهت اطلاع شركت‌ها»، «صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها مربوط به ايجاد محدوديت و ممانعت از ترانزيت بدون هماهنگي با متوليان ترانزيت» و «سيستماتيك نبودن فرايند صدور پروانه ورود موقت كاميون‌هاي خارجي و مشكلات ناشي از آن» را از جمله مشكلاتي عنوان كرد كه در سال گذشته برطرف شده است.
به گفته معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي، «نبود محل‌هاي مناسب جهت توقف وسايط نقليه ترانزيتي در برخي مبادي ورودي و خروجي از جمله بندرعباس»، «نبود هماهنگي كامل بين مدهاي مختلف حمل‌ونقل در مذاكرات و ارتباطات بين‌المللي»، «چندگانگي در نهادهاي متولي سياست‌گذاري و تصميم‌گيري در حوزه ترانزيت» و «گسسته بودن ارتباط بين بخش‌هاي تجارت و حمل‌ونقل في‌مابين كشورها» از ديگر مشكلات ترانزيتي برطرف شده است.
تقي زاده در بخش ديگري از سخنان خود، مشكلات مربوط به ارز را موقتي دانست و گفت: نامه‌اي با موضوع مشكلات ارزي به امضا وزير راه و شهرسازي تنظيم‌شده است و قرار است به دفتر معاون اول رئيس‌جمهوري ارسال شود.
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي موضوع بندر خشك را بحث اصلي كارگروه نشست امروز كارگروه لجستيك عنوان كرد و افزود: طبق آخرين بررسي‌ها و مكان‌يابي انجام‌شده در قالب يك مدل رياضي توسط معاونت حمل‌ونقل، 50 نقطه به‌عنوان مراكز لجستيك كشور شناسايي‌شده است.
تقي زاده ادامه داد: گزارش مكان‌يابي و شناسايي مراكز لجستيك كشور براي وزير راه و شهرسازي و معاونان بخش حمل‌ونقل نيز ارائه‌شده و مقرر شده است هيچ‌گونه تصميم‌گيري ديگري به‌منظور تغيير مكان مراكز لجستيك كشور اتخاذ و اعمال نشود.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه به نقش حمل‌ونقل مسافر بين‌المللي اشاره كرد و گفت: طبق مطالعات جديد صورت گرفته در معاونت حمل‌ونقل، ترانزيت مسافر يا جابجايي مسافران در سطح بين‌المللي موجب ارتقاي روابط بين كشورها، بهبود روابط تجاري بين كشورها و اقتصادي شدن كريدورهاي حمل‌ونقلي مي‌شود. ازاين‌رو فعالان حوزه حمل‌ونقل مسافر نيز به كارگروه لجستيك دعوت شدند.
وي خاطرنشان كرد: اقتصادي شدن كريدور به اشتغال‌زايي، توسعه مناطق اطراف كريدور، معيشت مردم ساكن پيرامون كريدور و رشد و توسعه صنعت كمك مي‌كند.
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به تغيير رويكرد وزارت راه و شهرسازي در دوره جديد بيان داشت: درگذشته وزارت راه و شهرسازي فقط روي هدف سامان‌دهي حمل‌ونقل متمركز بود، ‌اما امروز سامان‌دهي حمل‌ونقل در گرو بهبود روابط با سير دستگاه‌هاي دولتي و تشكل‌هاي صنفي است و اين پيروي ازاين ‌رويه در سطح استان‌ها نيز بايد مورد تأكيد قرار گيرد.
اقتصام**9189**1776

سرخط اخبار اقتصاد