۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82897270
T T
۰ نفر

خودروهاي فاضلاب كش محيط زيست قائمشهر را تهديد مي كند

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82897270
خودروهاي فاضلاب كش محيط زيست قائمشهر را تهديد مي كند

ساري – ايرنا – تخليه فاضلاب توسط خودروهاي لجن كش در حاشيه جاده هاي منتهي به شهر ، كمربندي و رودخانه ها در شهرستان قائمشهر و ايجاد چهره نامناسب باعث شده تا مسئولين اين شهرستان براي ايجاد تصفيه خانه در محل كشتارگاه قديم براي رفع اين معضل در كوتاه مدت اقدام كنند.

كمتر از 20 دستگاه خودرو لجن كش در قائمشهر فعاليت دارند كه عمدتا لجن ها را در داخل رودخانه ها و يا كنار جاده ها تخليه مي كنند.
يك فعال زيست محيطي شهرستان قائمشهر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، افزود : بارها مشاهده شده كه خودروهاي لجن كش محتويات را بدون هيچ دغدغه ايي در حاشيه كمربندي و رودخانه ها رها سازي مي كنند .
كيخسرو يزداني با اشاره به اينكه بهتر است تا صدا و سيما با تهيه فيلم از تخليه فاضلاب اين خودروها در حاشيه رودخانه ها ، شهر و كمربندي اقدام كند ، افزود : اين امر باعث مي شود تا شهروندان با ديدن اين نوع فيلم ها نسبت به محيط زيست حساس شوند.
وي با بيان اينكه مردم هم مي توانند در كنار مسئولين براي حل اين معضل كمك كنند ، افزود : نبايد تنها از مسئولين توقع داشت ، بلكه محيط زيست متعلق به همگان است كه همه مي توانيم در اين امر مهم براي كاهش آلودگي كمك كنيم .
** برخورد با 12 دستگاه خودرو لجن كش در قائمشهر
رئيس اداره محيط زيست شهرستان قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، افزود : سالهاست ماشين هاي لجن كش بدون پلاك در اين شهرستان فعاليت مي كنند.
علي محمد دعاگو با بيان اينكه خودروهاي لجن كش يكي از دغدغه هاي اصلي ما در اين شهرستان است ، گفت كه بايد به فكر راهكاري براي حل اين معضل بود تا شبكه جمع اوري فاضلاب شهري احداث شود.
وي راهكار كوتاه مدت براي حل اين مشكل را احياء پكيج در كنار مركز دفن زباله اعلام كرد.
مركز دفن زباله قائمشهر در حاشيه جاده قائمشهر به سيمرغ و در نزديكي روستاي ديوكلا سفلا واقع شده است .
رئيس اداره محيط زيست قائمشهر با اشاره به اينكه سال گذشته 12 مورد رانندگان خودرو لجن كش را به دادگاه معرفي كرده ايم ، افزود : اين افراد بعد از رفتن به دادگاه با حكم جريمه ريالي آزاد شده اند.
دعاگو گفت كه به دليل نداشتن راهكار براي خودروهاي لجن كش در اين شهرستان نمي توان نسبت به ساماندهي اين خودروها اقدام كرد.
نائب رئيس شوراي شهر قائشمهر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه معضل اصلي ما در بحث فاضلاب خانگي است كه بايد در كوتاه و ميان مدت رسيدگي شود ، گفت كه در كميسيون سرمايه گذاري شورا 2 موضوع مهم همچون فاضلاب شهري و پسماند عفوني را مد نظر قرار داده ايم .
عباس صالح زاده بيان كرد : در راستاي پسماند عفوني جهت انعقاد قرارداد شركت مورد نظر انتخاب و با تعريف طرح و منابع مالي آن را به صورت پكيج در اختيار شهرداري قرار داده ايم .
وي اين نويد را داد تا سرمايه گذار ظرف 2 ماه آينده نسبت به احداث كارخانه پسماند عفوني در محل دفن زباله اين شهرستان اقدام كند.
نائب رئيس شوراي شهر قائمشهر با بيان اينكه كل پسماند عفوني اعم از آزمايشگاه ، مطب ها و بيمارستان هايي كه اين امكانات را ندارند در اين كارخانه قرار مي گيرد ، افزود : حتي از شهرهاي نزديك به شهرستان قائمشهر هم مي توانند پسماند عفوني خود را به اين شهرستان ارسال كنند.
صالح زاده با اشاره به اينكه برنامه ما در شوراي پنجم الويت بحث پسماند بوده است گفت كه طي توافق نامه با سه شركت بنا شد تا انها با منابع مالي خود اين كار را انجام دهند.
وي به پساب خانگي اشاره كرد و ادامه داد : طي جلسه برگزار شده با شركت اب و فاضلاب و بخش خصوصي بنا شد تا سه شركتي كه اعلام آمادگي كرده اند در محل كشتارگاه قديم نسبت به تصفيه خانه پساب خانگي اقدام كنند.
نائب رئيس شوراي شهر قائمشهر ادامه داد : اين تصفيه خانه با ظرفيت 2 دستگاه 100 تا 150 متر مكعب راه اندازي خواهد شد كه نظارت آن با اداره آب و فاضلاب شهري است .
صالح زاده برآورد نهايي براي اجراي اين طرح را كمتر از 3 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت كه اميدواريم تا شهريورماه امسال شاهد به بهره برداري رسيدن اين تصفيه خانه باشيم .
رئيس اداره آب و فاضلاب شهري شهرستان قائمشهر در خصوص راه اندازي تصفيه خانه خانگي در محل كشتارگاه گفت كه طي جلسه برگزار شده مقرر گرديد تا سرمايه گذاران با اصلاح طرح به زودي نسبت به راه اندازي اين طرح اقدام كنند.
عليرضا سعيدي در خصوص طرح جمع آوري فاضلاب شهري گفت : اين طرح تاكنون با 20 كيلومتر و هزينه ايي بيش از 8 ميليارد تومان اجرا شده است .
مطالعه طرح شبكه جمع آوري فاضلاب شهري از سال 87 آغاز و بنا شد تا 450 كيلومتر شبكه فاضلاب در شهرستان قائمشهر اجرا شود.
عمليات اجرايي اين طرح از سال 92 آغاز شد و تاكنون 20 كيلومتر آن راه اندازي شده است .
7334/1899

سرخط اخبار استان‌ها