۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 82894704
T T
۰ نفر
تكميل جاده تنكابن - الموت - قزوين در سايه همكاري دستگاه ها

نوشهر - ايرنا - تكميل جاده تنكابن - الموت - قزوين كه به كوتاه شدن مسافت بين استان هاي مازندران و قزوين منجر مي شود ، تنها با تعامل و همكاري دستگاه هاي اجرايي مرتبط با اين پروژه امكان پذير خواهد بود.

پروژه راه اصلي تنكابن - الموت – قزوين كه پيشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 82 مطرح و با اعلام موافقت نامه پروژه در سال 86 عمليات اجرايي فاز نخست آن از قزوين آغاز شد ، در مجموع شامل 6 قطعه است كه با احداث آن شهرستان تنكابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوين متصل مي شود.
فاصله شهرستان تنكابن تا شهرستان قزوين از طريق اين پروژه 153 كيلومتر است كه 92 كيلومتر آن در استان قزوين و 61 كيلومتر در استان مازندران واقع شده است.
در حال حاضر مسافت فعلي شهرستان تنكابن تا شهرستان قزوين از مسير جاده رشت 330 كيلومتر است كه با احداث اين پروژه ، طول اين مسير 177 كيلومتر كاهش خواهد يافت.
در گذشته هاي نه چندان دور اين جاده كوهستاني و سنگلاخي پر پيچ و خم با طبيعت بكر كه يك طرف آن صخره هاي مخملي و طرف ديگر دره اي عميق كه به رودخانه اي خروشان منتهي مي شود مسير تردد مردماني بود كه با عبور از روستاهاي يان دشت ، خانيان ، آش محله ، سربالان ، يوج ، شهرستان ، درجان ، مران ، سلج انبار و پيچ بن در استان مازندران به سرزمين دژهاي تسخير ناپذير و روستاهاي ديندرود ، گرمارود ، كلان ، زوارك ، سليكان ، ورك ، حسن آباد و... سرانجام به الموت و قزوين مي رسيدند.
هم اكنون جاده هاي هراز، فيروزكوه و چالوس (كندوان) با قدمتي بيش از نيم قرن تنها راه ارتباطي از جنوب و مركز به استان مازندران هستنند كه ظرفيت پايين آنها هر ساله بار ترافيكي سنگيني را به مسافران و گردشگران تحميل كرده و باعث اتلاف وقت و انرژي و همچنين تصادفات منجر به جرح و فوت مي شود.
با احداث اين جاده ، مسير تردد از مازندران به استان هاي آذربايجان غربي و شرقي ، زنجان ، قزوين و همدان هموارتر مي شود و مي تواند از بار ترافيكي محور رشت و كندوان تا حدود زيادي بكاهد.
اين پروژه در استان مازندران با توجه به برخي مشكلات از پيشرفت فيزيكي 26.7 درصدي و پيشرفت ريالي 25.5 درصدي برخوردار است.
شرايط بد آب و هوايي ، حساسيت بالاي زيست محيطي ، وجود معارضين ملكي و برنامه هاي سد سازي بر روي رودخانه سه هزار تنها بخشي از مشكلاتي است كه مي توان با تعامل و همكاري بين دستگاه هاي اجرايي مرتبط آنها را برطرف نمود تا روند اجرايي اين پروژه تسريع گردد.
** رد پاي تاريخ
كارشناسان اقتصادي معتقدند ، حمل و نقل مناسب موجب تسريع در رشد اقتصادي كشور ها خواهد شد چرا كه حمل و نقل سرمايه به كار گرفته شده و در گردش ، يك منطقه را آزاد ساخته و استفاده از آن را در منطقه ديگر فراهم مي آورد.
آنان براين باورند كه بخش حمل و نقل با هموار كردن امر مبادله و تجارت ، موجبات رشد را هم در سطح ملي و هم در سطح جهاني فراهم مي آورد و از طرفي زمينه هاي امكان دسترسي به رفاه و تسهيلات ملي را افزايش مي دهد.
يك شهروند تنكابني ، متولد روستاي گرمارود از توابع الموت قزوين در اين زمينه گفت : درگذشته بسياري از نياكان ما با عبور از همين جاده كه باريك و خطرناك تر بود با ابتدايي ترين وسيله براي كسب و كار به تنكابن مهاجرت كردند و همين جا تشكيل خانواده دادند.
محمد رضا باقري گرمارودي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : با وجود همين جاده سنگلاخي و سختي هاي راه ، امروزه بسياري از مردم براي سفر به الموت و قزوين بويژه در فصل بهار و تابستان اين مسير را انتخاب مي كنند .
وي با بيان اينكه محصولات باغي و زراعي فراواني همچون گيلاس ، آلبالو ، زردآلو ، سيب و ... در منطقه الموت توليد و به تنكابن جهت فروش ارسال مي شود ، اظهار داشت : با بازگشايي اين مسير علاوه بركوتاه شدن زمان و كاهش هزينه هاي حمل و نقل ، در مصرف سوخت نيز صرفه جويي شده و سبب ايجاد رونق اقتصادي براي اين دو منطقه خواهد شد .
به گفته اين شهروند ، با تكميل و بهره برداري از اين جاده ، ميزان ترافيك جاده هاي منتهي به شمال كشور بويژه غرب مازندران به طور چشمگيري كاسته خواهد شد.
وي خواستار همكاري بيشتر مسئولان جهت تكميل و راه اندازي اين جاده شد.
** پيوند كشاورزي مازندران با صنايع قزوين
يك كارشناس اقتصادي با مقايسه مزيت ها و قابليت هاي 2 استان قزوين و مازندران در حوزه اقتصادي و گردشگري اظهار داشت : استان قزوين با دارا بودن هشت شهرك صنعتي به نام هاي 'البرز' ، ' ليا ' ، ' كاسپين' ، 'آبيك'، 'حيدريه'، 'آراسنج'، 'خرمدشت' و ' حكيميه' يكي از قطب هاي صنعتي كشور به شمار مي روند و كوتاه شدن فاصله آن با غرب مازندران كه بيشتر در زمينه كشاورزي فعاليت دارند مي تواند زمينه ساز تحول اقتصادي در منطقه باشد.
حسين صالحي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : تامين مواد اوليه كارخانه هاي توليد مواد غذايي استان قزوين با استفاده از محصولات باغي و كشاورزي غرب مازندران به واسطه احداث اين جاده مي تواند در كوتاه مدت اثرات مثبت خود را در شهرهاي غرب مازندران و بويژه تنكابن نمايان سازد.
وي به تاثيرات احداث اين جاده در حوزه گردشگري استان قزوين اشاره كرد و اظهار داشت : جاذبه هاي گردشگري منطقه الموت شامل درياچه «اوان» ، روستاي «آتان» ، دره «نينه رود» ، منطقه ييلاقي «پيچ بن»، دامنه هاي جنوبي «سيالان» و قله «خشچال» است كه مي تواند بسياري از گردشگران را از غرب مازندران به اين منطقه جذب نمايد.
اين كارشناس يادآور شد : راه دسترسي آسان به سواحل درياي مازندران ، جنگل و طبيعت بكر شمال كشور نيز با تكميل اين جاده براي مسافران و گردشگران مركز كشور فراهم خواهد شد.
** فقدان مديريت زيست محيطي
رييس اداره حفاظت از محيط زيست شهرستان تنكابن هم با بيان اينكه در اين پروژه سازمان محيط زيست نهايت همكاري و تعامل را با مجري اين طرح داشته است ، گفت : بايد يك طرح توجيهي براي مشخص شدن ابعاد اقتصادي و اجتماعي اين پروژه تهيه شود تا آيندگان بدانند كه اين جاده به چه منظوري ساخته شده است.
هادي منصور كيايي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود : حساسيت هاي موجود براي آن است كه منطقه بكر و دست نخورده سه هزار تنكابن همچون جواهر ده ، جنت رودبار و كلاردشت دچار آسيب هاي زيست محيطي نشود .
وي اظهار داشت : 500 هكتار از اراضي مردم منطقه در طول اين مسير واقع شده و بايد طرح جامعي براي كاربري هاي آن از جمله گردشگري ، مسكوني يا اقتصادي تهيه گردد.
منصور كيايي با اشاره به اينكه مديريت زيست محيطي در حين اجرا و بهره برداري پروژه ها در كشور مغفول مانده است ، گفت : با توجه به شكنندگي كه در طبيعت منطقه وجود دارد ، اجراي طرح مديريت زيست محيطي در زمان بهره برداري ضروري است.
وي يادآور شد : در منطقه بالادست حد فاصل روستاي مران تا مرز استان قزوين مسائل و مشكلاتي وجود دارد كه حتما اين سازمان راهكارهايي براي آن خواهد داشت.
مدير امور منابع آب شهرستان هاي تنكابن ، رامسر و عباس آباد نيز در اين باره گفت : در مناطق دو هزار و سه هزار چهار گزينه سد سازي داشتيم كه دو گزينه منطقه دو هزار به دليل مباحث محيط زيستي و منابع طبيعي بعيد مي دانيم مجوز هاي آن صادر گردد.
حميد رضا افقي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : در منطقه سه هزار يك گزينه سد سازي در منطقه جير هلوان به دليل احداث جاده تنكابن - الموت – قزوين از دور خارج شد و تنها منطقه باقي مانده براي احداث سد منطقه جوربالان بالاتر از روستاي قاضي محله است.
وي اظهار داشت : مراحل مطالعاتي اين سد در حال انجام است و بايد در احداث جاده دقت لازم صورت گيرد كه پس از آبگيري دچار مشكل نشود.
افقي با بيان اينكه جاده فعلي در كنار درياچه سد قرار مي گيرد ، گفت : بايد گزينه هاي ديگري را براي احداث جاده در نظر داشت تا در صورت بروز مشكل ، روند احداث آن متوقف نشود.
نماينده مردم شهرستان هاي تنكابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شوراي اسلامي هم بر ضرورت رفع موانع پروژه جاده تنكابن - الموت – قزوين تاكيد كرد و گفت : اين پروژه ملي كه داراي رديف اعتبار است و به دستور رهبري در حال ساخت است ، انتظارات اجتماعي را بسيار بالا برده و مردم منطقه به شدت چشم انتظار تكميل و بهره برداري آن هستند.
شمس الله شريعت نژاد در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود : اگر اين پروژه داراي مشكلات زيست محيطي است بايد خسارت هاي آن را به حداقل رساند نه اينكه روند اجرايي اين پروژه را با مشكل مواجه نمود.
وي اظهار داشت : در طول مسير برنامه هايي براي احداث سد در نظر گرفته شده اما ابهامات زيادي در اين زمينه وجود دارد كه بايد برطرف گردد.
شريعت نژاد با بيان اينكه ايجاد موانع در روند اجرايي اين پروژه غير منطقي و غير كارشناسي است ، گفت : اين دولت در حوزه محيط زيست بسيار با انضباط تر است و به قوانين احترام مي گذارد و اميدواريم همكاري هاي لازم جهت رفع موانع اين جاده صورت گيرد.
اين نماينده مجلس افزود : بايد سطح كمي و كيفي راه هاي دسترسي به شمال كشور بويژه غرب مازندران ارتقاء يابد تا در برخي از ايام سال با مشكل مواجه نشويم.
وي يادآور شد : مردم حق دارند كه يك تردد آسان با كمترين ترافيك را در شمال كشور داشته باشند و بنابراين بايد روند احداث چنين پروژه هايي تسريع گردد.
مديركل ساخت و توسعه راه هاي منطقه شمال غرب كشور در ارتباط با مشكلات جاده تنكابن - الموت – قزوين به خبرنگار ايرنا گفت : در آخرين نشست هم انديشي كه براي اين منظور برگزار شد مقرر گرديد مسير جاده تا روستاي مران كه مورد تاييد اداره كل حفاظت محيط زيست استان مازندران است در اولويت كاري قرار گيرد تا روستاييان منطقه از نعمت راه دسترسي مناسب بهره مند شوند.
محمد صادق وجدي افزود : ادامه مسير از روستاي مران تا اتصال آن به استان قزوين كه با مشكلات زيست محيطي مواجه است مورد بررسي بيشتر قرار خواهد گرفت و ادامه فعاليت منوط به موافقت كارگروه تخصصي آن خواهد بود.
وي اظهار داشت : در خصوص محدوده اي كه قرار است پروژه سد سازي صورت گيرد مقرر گرديد تا مكاتبات لازم جهت تعيين تكليف در اين زمينه از سوي مجري طرح و آب منطقه اي مازندران انجام شود و جلسه اي براي اين منظور در هفته آتي برگزار گردد.
وجدي با بيان اينكه مشكل معارضين ملكي نيز با پرداخت نقدي يا اسناد خزانه برطرف خواهد شد ، گفت : بايد نگاه نشدن را به شدن تغيير داد و در اين مسير نهايت همكاري و تعامل بين دستگاه هاي اجرايي صورت گيرد.
شهرستان 165 هزار نفري تنكابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1654

سرخط اخبار استان‌ها