۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82893834
T T
۰ نفر
بازداشت مرتضوي نشانگر عدالت محوري دستگاه قضائي است

ساري- ايرنا-رييس كل دادگستري مازندران گفت : بازداشت سعيد مرتضوي براي اجراي حكمي كه قطعي شده بود ، نشانگر عدالت محوري و اقتدار دستگاه قضائي است .

حجت الاسلام والمسلمين محمد علي تقوي فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در آمل افزود : اجراي عدالت براي دستگاه قضائي اصل است و پست و مسئوليت افراد هيچ تاثيري در اين زمينه ندارد و مهم احقاق حق و اجراي عدالت بوده كه اجرا شده و در ادامه نيز خواهد شد.
وي با تائيد اين كه مرتضوي صبح امروز يكشنبه در شهر ساحلي ' سرخرود ' از توابع شهرستان محمود آباد دستگير و براي اجراي حكم به تهران انتقال يافته است ، گفت : مرتضوي ، خانه‌اي به همراه يكي از بستگانش در منطقه سرخرود اجاره كرده بود كه با نيابت از مرجع اجراي احكام تهران توسط ضابطان قضائي مازندران دستگير و تحت حفاظت امنيتي كامل به مرجع اجراي احكام دادگستري تهران منتقل شد.
تقوي فرد افزود : براي مرتضوي حكم قطعي 2 سال حبس به جرم معاونت در قتل در ماجراي حوادث كهريزك و مشاركت در قتل غيرعمد تعدادي از بازداشت شدگان صادر شده بود و خانواده قربانيان هم پيگير اجراي حكم بودند .
رئيس كل دادگستري مازندران در پاسخ به اين پرسش كه آيا مرتضوي در زمان دستگيري غافلگير شده بود يا نه ؟ گفت : البته خود مرتضوي در جريان دادگاه ، دادرسي و محكوميت و قطعيت حكمش بود و سابقه طولاني قضايي داشت و اين نبوده كه كلا بي اطلاع از موضوع بوده باشد.
وي ادامه داد : جاي تاسف دارد كه فردي مثل آقاي مرتضوي با سابقه قضائي ، اين اقدام را كه در شان و جايگاه قضائي و اجتماعيش نبوده ، انجام داده است.
رئيس كل دادگستري مازندران گفت : به اعتقاد من ، خود سعيد مرتضوي هم بايد از اجراي اين حكم و اجراي عدالت آن راضي باشد ، همان طوري كه خودش براي ديگران عدالت را درنظر مي گرفت ، ديگران هم براي او عدالت را يكسان مي ببينند.
وي با بيان اينكه مرتضوي در زمان حضور ضابطان قضائي براي اجراي حكم و دستگيري مقاومتي نداشت و حكم خود را پذيرفت، اضافه كرد : در زمان دستگيري او هيچ مشكل و حاشيه خاصي رخ نداد.
سعيد مرتضوي در پرونده كهريزك كه با شكايت اولياي ‌دم محسن روح‌الاميني تشكيل شده بود، تبرئه شد اما با اعتراض اولياي دم روح الاميني اين پرونده به شعبه 38 ديوان عالي كشور ارجاع شد و ديوان عالي هم پرونده را براي رسيدگي مجدد به شعبه 22 دادگاه تجديدنظر استان تهران ارجاع داد.
دو جلسه رسيدگي به پرونده سعيد مرتضوي در مورد كهريزك به ترتيب 18 مهر و 30 آبان در شعبه 22 دادگاه تجديدنظر استان تهران بدون حضور او برگزار شد، هر چند مرتضوي بعدها لايحه دفاعيه را تقديم دادگاه كرد.
شعبه 22 دادگاه تجديد نظر استان تهران هم با رسيدگي به پرونده در نهايت سعيد مرتضوي دادستان وقت تهران را به ‌اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الاميني يكي از جان ‌باختگان حادثه بازداشتگاه كهريزك به دو سال حبس قطعي محكوم كرد.
آذر سال 96 سعيد مرتضوي، دادستان سابق تهران در پرونده كهريزك به دو سال حبس قطعي محكوم شد و اين حكم دهم اسفند سال گذشته به دايره اجراي احكام رفت. اما از آن زمان خبري از سعيد مرتضوي نبود و حتي شايعاتي مبني بر فرار او در برخي رسانه ها منتشر شد.
با اين همه، چهار روز بعد از رفتن حكم مرتضوي به دايره اجراي احكام، او در واكنش به خبر صدور حكم جلبش، در جوابيه‌ اي مدعي شد «تا به حال از طرف دايره اجراي احكام هيچ‌ گونه احضار يا دعوتي از اينجانب يا ضامن انجام نشده است».
حجت الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني اژه اي سخنگوي قوه قضائيه در نشست فروردين امسال خود با دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد عنوان كرده بود حكم جلب سعيد مرتضوي صادر شده اما گيرش نياوردند.
7327/1654

سرخط اخبار استان‌ها