۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۷:۲۲
کد خبر: 82877987
T T
۰ نفر
بحران نشت لكه نفتی 12 كیلومتری در یكی از بنادر اندونزی

كوالالامپور – ایرنا – نشت لكه نفتی 12 كیلومتری در آبهای استان 'كالیمانتان' در غرب اندونزی كه تاكنون منجر به كشته شدن چهار نفرشده، این منطقه را در شرایط بحرانی امنیتی و زیست محیطی قرار داده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه های آسیایی، اگرچه تاكنون دهها نفر از نیروهای مقابله با بحران اندونزی توانسته اند آتش ناشی از این لكه وسیع را مهار كنند اما همچنان برای از بین بردن لكه نفتی و جلوگیری از بروز و گسترش دوباره آتش فعالیت دارند.
طبق گزارش مسئولان منطقه ، این لكه نفتی پروسعت از روز یكشنبه گذشته نشت كرده و در مساحت 12 كیلومتر در منطقه گسترش پیدا كرده است.
آتش سوزی و پس از آن گسترده شدن دود غلیظ و انتشار گاز و بوی نفت در شهر بندری بالیپاكان محل اصلی وقوع حادثه در پنج روز گذشته، سبب شد تا مقام های اندونزی در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام كنند.
شهر بندری «بالیكپاپان» در استان «كالیمانتان شرقی» اندونزی، در شرق جزیره بزرگ و نفت خیز «بورنئو» واقع است كه بخش‌هایی از اندونزی و مالزی و همچنین كشور كوچك «برونئی» در آن قرار دارد.
بندر نفت خیز «بالیكپاپان» محل احداث معدود پالایشگاه‌های نفتی كشور اندونزی است و از مراكز مهم تأمین انرژی در این كشور پر جمعیت محسوب می‌شود كه به دست شركت نفتی دولتی «پرتامینا» اداره می‌شود.
شركت «پرتامینا» به همراه نیروهای مقابله با بحران این بندر، در تلاش برای از بین بردن لكه نفتی نشت كرده، هستند.
طبق گزارش‌ها، مسئولان شهر «بابیكپاپان» تا كنون به حدود 1200 نفر از شهروند مستقر در نزدیكی آتش‌سوزی ناشی از نشت لكه نفتی، ماسك رائه شده است.
وزارت محیط زیست و جنگل‌‌داری اندونزی نیز اعلام كرد: مشغول بررسی برای پیدا كردن دلیل نشت نفت و مقدار آسیب زیست محیطی وارده است.
شركت نفتی «پرتامینا» نیز گزارش داد كه به صورت جداگانه، تحقیقات خود را برای یافتن دلیل نشت نفت با وجود آن كه به نظر می رسد مشكلی در لوله‌های زیر دریا پیدا نشده، انجام خواهد.
'سعید فدلی' یكی از مسئولان این شهر بندری گفت : همزمان با گسترش لكه نفتی و بخارات گازی ناشی از آن اكنون این شهر مانند یك مركز قابل اشتعال است كه هر نوع آتش سوزی كوچك می تواند تمام شهر را دچار انفجار مهیبی كند.
وی گفت:ما به كارگران و ساكنان اطراف این خلیج هشدار دادیم تا از روشن كردن آتش كوچك مانند سیگار نیز جلوگیری كنند.
به گفته وی تاكنون یك هزار و 300 نفر از مردم شهر به دلیل غبار و دود گسترده در آسمان شهر بابیكپاپان با مشكلات تنفسی حاد به مراكز اورژانس مراجعه كرده اند.
این مسئول شهر افزود: كارگران و متخصصان نفتی تاكنون 14 هزار و 600 بشكه نفت از این لكه نفتی را جمع آوری كرده اند اما حجم این لكه نفتی بسیار وسیع بوده و خسارت های زیادی وارد شده است به همین دلیل سرگرم جمع آوری اطلاعات برای بررسی میزان تخریب های زیست محیطی به منابع طبیعی منطقه هستیم.
آساق****241**1599

سرخط اخبار جهان