۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۱۸
کد خبر: 82857209
T T
۰ نفر

كارآفرینی بهترین هدیه خیران خمین به معلولان است

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۱۸
کد خبر: 82857209
كارآفرینی بهترین هدیه خیران خمین به معلولان است

خمین - ایرنا - معلولان به عنوان قشری از جامعه همواره در صدد توانمندی و زندگی كیفی هستند اما، در سال های گذشته رویكرد ترحم آمیز و حمایت های مقطعی و بی برنامه، آسیب های زیادی را به آنان زده است.

اغلب معلولان به دنبال استقلال و مفید بودن در كار و زندگی هستند اما برای تحقق این مهم باید حلقه مهارت آموزی شغلی و بسترهای كارآفرین برای آنان تقویت شود تا این قشر از جامعه نیز بتوانند توانمندی ها و كارآیی خود را بروز دهند.
معلولان با پذیرش محدودیت جسمی اراده، همت، پشتكار زیادی دارند و در صورت شناسایی و هدایتگری استعدادها و كسب مهارت، نه تنها سربار خانواده و جامعه نیستند بلكه می توانند در عرصه اجتماعی، اقتصادی و سایر بخش ها نقش آفرین باشند.
بسیاری از خیران در سال های اخیر با تكیه بر این رویكرد پای در مسیر توانمند سازی و كارآفرینی معلولان گذاشته اند و در این راستا تجارب موفقی در شهرستان خمین وجود دارد كه مصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی و بهره وری حداكثری از نیروی كار است.
افراد دارای معلولیت با مشكلات بسیاری در ایجاد اشتغال و تثبیت و پایداری شغل مواجه اند و استفاده ازتوان كارفرمایان و تعاونی ها به منظور فرصت سازی شغلی می تواند دریچه ای مطمئن به روی موفقیت كاری این قشر از جامعه باشد.
نگرش توانمندسازی اقشار ضعیف از جمله معلولان و سوق دادن آنان به سوی درآمدزایی در سال های اخیر از سوی برخی سرمایه گذاران و یا معلولان نمود عینی گرفته و الگوهای موفقی از اشتغال معلولان با بهره گیری از ظرفیت های این قشر وجود دارد كه مصادیق ارزشمندی از فراگیری هنر ماهیگیری به جای هدیه ماهی است.
برخی از سرمایه گذارانی كه در این عرصه گام نهاده اند خود از جامعه معلولان هستند اما، با درك عمیق و احساس مسئولیت، عاشقانه و خالصانه به عرصه كارآفرینی آمده اند تا برای خود و دیگر معلولان مفید واقع شوند.
مدیرعامل شركت تعاونی فراگیر معلولان خمین گفت: این مجموعه با تكیه بر توانایی‌های خود و به كمك دیگر معلولان و برخی از خیران توانسته است سد مشكلات را در هم شكسته و به بهترین شكل در راستای اقتصاد مقاومتی گام بردارد.
محمدرضا خلج افزود: ایده ساخت كارگاه تولیدی كفش درسال 95 از سوی تعاونی فراگیر معلولان در خمین مطرح شد و از آنجا كه تولید كفش پس از صنایع غذایی با استقبال زیادی همراه است، تصمیم بر اجرای این طرح در سال جاری گرفته شد.
وی ادامه داد: با توجه به ضعف مالی شركت تعاونی فراگیر معلولان، با برگزاری نشست هایی با خیران و جلب مشاركت‌های مردمی تا حدودی موانع پیش روی این كارگاه رفع شد.
خلج، مهم‌ترین هدف راه‌اندازی كارگاه تولید كفش را توانمند كردن افراد معلول عنوان كرد و گفت:این كارگاه تنها درآمدزایی را دنبال نمی كند بلكه تقویت خوداتكایی و بهبود باورهای معلولان از جمله اهدافش قرار داده است و دست اندركاران این حوزه می كوشند تا نگاه صدقه‌ای جامعه به معلولان را اصلاح كنند و توانایی های این قشر از جامعه را در قاب باور مردم جای دهند.
مدیرعامل شركت تعاونی فراگیر معلولان خمین اضافه كرد:با شركت شهرك های صنعتی در خمین نیز رایزنی شده تا شماری از معلولان بتوانند در قالب فرصت های این بخش توانایی های خود را نشان دهند.
وی ادامه داد: این كارآفرینی برای معلولان خمین به همت خیری كه در زمینه تولید كفش فعالیت داشت كلید خورد اما، با فوت این خیر طیفی از مشكلات آغاز شد كه در ادامه راه قراردادی با شركت برند معروف كفش ورزشی ایرانی منعقد شده و مكان كارگاه به صورت رایگان از سوی بهزیستی در اختیار مجموعه قرار گرفته و با همراهی خیر دیگری ماشین‌آلات و تجهیزات این كارگاه تكمیل شده است.
مدیرعامل شركت تعاونی فراگیر معلولان تصریح كرد: معلولان متقاضی همكاری در تولید كفش در ابتدا آموزش‌های لازم را فرا گرفته و در دوره های تكمیلی و تخصصی با حضور اساتید تولید كفش شركت می كنند.
خلج افزود: ماهانه 30 هزار جفت كفش در این كارگاه توسط معلولان خمین تولید و روانه بازار فروش می شود.
وی با تاكید بر مهارت بالای برخی معلولان در زمینه تولید كفش در خمین گفت: 10 نفر در قسمت برش‌كاری كفش در این كارگاه فعالیت دارند كه با بهترین بهره وری در این بخش كه از حساس‌ترین قسمت های تولید پاپوش است، فعالیت دارند.
مدیرعامل شركت تعاونی فراگیر معلولان خمین افزود: هشت نفر دیگر نیز در قسمت رویه‌دوزی كه شامل سایزبندی، چسب‌كاری، چكش‌كاری و در آخر دوخت قسمت‌های تعیین شده است، مشغول به كار هستند.
خلج گفت:طبق استاندارد در فضایی به وسعت یك مترمربع باید 12 جفت كفش تولید شود، اما با توجه به توانایی و مهارت افراد شاغل در كارگاه معلولان خمین، میزان تولید به 13 جفت رسیده است.
وی اظهار كرد: همت خیران سبب شده كه اكنون 10 معلول مرد و 30 معلول زن با محدودیت های جسمی، ذهنی، كم‌شنوایی و زنان سرپرست خانوار در 2 مجموعه كارگاهی روستای لیلیان و خمین شاغل شوند.
مدیرعامل شركت تعاونی فراگیر معلولان خمین خاطرنشان كرد: زمینه كاری در این كارگاه بیشتر تولید رویه كفش برای شركت تولیدی است و روزانه هزار جفت كفش به كارخانه طرف قرارداد ارسال می‌شود.
خلج گفت: این كسب و كار با سرمایه 2 میلیارد و 500 میلیون ریالی بخش خصوصی و خیران راه اندازی شده و برای اینكه كفش مورد نیاز به طور كامل در خمین با برند مستقل تولید شود به حمایت بیشتر خیران و مسئولان نیاز است.
كارآفرین معلول اهل خمین كه كارگاه كیف دوزی راه اندازی كرده است نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: معلول فرد ناتوان نیست و برای اینكه این مهم توسط من به صورت عملی به جامعه نشان داده شود از چهار سال قبل با دایر كردن كارگاه تولیدی كیف ضمن اشتغالزایی برای خود زمینه شغلی برای 6 معلول دیگر نیز ایجاد شده است.
سعید رضایی كه یك معلول ضایعه نخایی است، افزود: درك معلولان و ایجاد فرصت برای مطرح شدن آنان در جامعه حق مسلم این قشر است و انتظار افراد معلول از مردم و خیران این است كه به جای ترحم و رفتارهای احساسی، ابرازهای رشد این قشر را مهیا كنند تا آنان نیز مانند افراد سالم بتوانند زندگی خود را بگذرانند.
وی ادامه داد: به منظور راه اندازی كارگاه تولیدی كیف، 150 میلیون ریال تسهیلات اعطا شد كه ناكافی بود و برای تداوم كار 100 میلیون ریال تسهیلات با بهره بالا گرفته شده كه انتظار این است مسئولان به افراد معلولی كه می خواهند استقلال داشته باشند با اعطای تسهیلات كم بهره و ارزان قیمت كمك كنند.
بانوی كارآفرین دیگری از جامعه معلولان خمین گفت: با دریافت تسهیلات 100 میلیون ریالی كارگاه تولید پوشاك برای كارآفرینی معلولان در این شهرستان راه اندازی شد و 6 معلولان در آن فعالیت دارند كه از این محل زندگی و معاش خود را تامین می كنند.
شهربانو بختیاری افزود: شاغلان این كارگاه از اینكه مستمری بگیر نیستند و خود قادر به تامین نیازهای زندگی می باشند به خود افتخار می كنند.
وی گفت: در صورت حمایت مسئولان و حمایت در حوزه بازاریابی می توان با توسعه این كارگاه زمینه تولید 2 برابری و اشتغالزایی حداقل 6 معلول دیگر را فراهم كرد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان خمین نیز گفت: حمایت همه جانبه از اشتغال معلولان به عنوان سیاست اولویت دار در خمین تعریف شده است.
اسماعیل خانجانی افزود: این حمایت ها در زمینه مالی با پرداخت تسهیلات، مشوق های حمایتی و بیمه ای و ترغیب كارفرمایان در به كارگیری معلولان دنبال می شود.
وی ادامه داد: راه اندازی كارگاه تولید كفش از نمونه های موفق همراهی این نهاد حمایتی در فرصت سازی شغلی برای معلولان است.
وی اظهاركرد: بر اساس قانون كارفرمایانی كه پنج نفر از مددجویان بهزیستی را استخدام كنند از تسهیلات به میزان 200 میلیون ریال در ازای هر معلول شاغل بهره مند می شود و از پرداخت حق بیمه نیز معاف خواهند بود.
خانجانی ادامه داد: سه كارآفرین كه 2 نفر آنان از جامعه معلولان هستند با راه اندازی كارگاه های تولیدی برای 50 معلول خمین فرصت اشتغال فراهم كردند ضمن اینكه در این كارگاه ها برای 30 زن سرپرست خانوار نیز كارسازی شده است.
شهرستان خمین با 105 هزار نفر جمعیت دارای 2 هزار و 700 معلول جسمی و حركتی است.
7277/ 6013/

سرخط اخبار استان‌ها