۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82856484
T T
۰ نفر
واكنش چین و كره جنوبی به امضای لایحه افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم

پكن - ایرنا - چین و كره جنوبی اگرچه در ارتباط با سیاست های آمریكا همیشه رویكردهای متضادی اخذ كرده اند اما این بار در برابر امضای لایحه افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم توسط ترامپ، سیاست مشتركی در پیش گرفته اند.

به گزارش ایرنا اداره بازرسی وزارت بازرگانی چین امروز جمعه در بیانیه ای شدید اللحن تاكید كرد افزایش تعرفه توسط آمریكا تلاشی خطرناك است و واشنگتن در حال برهم زدن نظم بین المللی تجاری است.
این بیانیه می افزاید بشدت و قاطعانه با تصمیم آمریكا برای افزایش تعرفه بر روی محصولات فوق مخالف است.
این تعرفه ها با امضای ترامپ، از 15 روز دیگر عملیاتی می شود و فقط كانادا و مكزیك بزرگترین صادر كنندگان فولاد آمریكا از پرداخت آن معاف شده اند.
'وانگ خه جون' از مقام های ارشد وزارت بازرگانی چین نیز امروز در پكن گفت چین این حركت آمریكا را تلافی خواهد كرد.
وی خاطر نشان كرد این كار می تواند به صنایع چین لطماتی وارد كند و برای همین پكن تدابیر لازم را برای حراست از منافع ملی و تجاری خود و صنایع فولاد و آلومینیوم اتخاذ خواهد كرد.
تعرفه بر روی واردات فولاد به آمریكا 25 و برای آلومینیم 10 درصد است اما چین تنها سه درصد از فولاد آمریكا را تامین می كند ولی به دلیل بزرگی صنعت فولاد این كشور، از این تصمیم متضرر خواهد شد.
مقام چینی گفت آمریكا با این اقدام ساختار سازمان تجارت جهانی را ضعیف می كند و به نظم تجاری جهان لطمه می زند.
انجمن صنایع و فولاد چین هم در بیانیه ای جداگانه آورده است آمریكا با افزایش تعرفه به صنعت فولاد و آهن در سطح جهان و حتی مصرف كنندگان آمریكایی لطمه می زند.
این انجمن افزوده است در جنگ تجاری میان چین و آمریكا این صنعت احتمالا بیشترین زیان را متحمل خواهد شد به همین دلیل از دولت خواسته است دست به اقدام مشابه بزند.

**شكایت كره جنوبی از آمریكا به سازمان تجارت جهانی
'پایك اون گیون' وزیر تجارت كره جنوبی نیز امروز جمعه گفت كشورش در پی اعمال تعرفه تجاری آمریكا بر فولاد و آلومینیوم از واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شكایت می كند.
كره جنوبی در رده چهارم بزرگترین صادر كننده فولاد به آمریكا پس از كانادا، مكزیك و برزیل قرار دارد.
در همین حال وزیر تجارت كره جنوبی از اینكه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا لایحه جنجالی افزایش تعرفه ها را امضا كرده است ابراز تاسف كرد.
او با اشاره به برخی از ملاحظات در این لایحه گفت اگر كره جنوبی از این تعرفه ها معاف نشود این كشور شكواییه ای را تسلیم سازمان تجارت جهانی خواهد كرد.
وزیر تجارت كره جنوبی بشدت از این بابت ابراز نگرانی كرده و این تعرفه را خطری برای كل صنعت فولاد این كشور دانسته است.
پایك گفت كره جنوبی در حال رایزنی با آمریكا از مجاری ذی ربط است تا واشنگتن این اقدام خود را به شیوه ای مناسب حل و فصل كند.
كره جنوبی كه دارای یك اتحاد قوی نظامی با آمریكاست می گوید بارها از واشنگتن برای معافیت از این تعرفه كه برای فولاد 25 درصد و برای آلومینیوم 10 درصد است، درخواست كرده است.
قرار است تا پایان ماه جاری میلادی آمریكا و كره جنوبی سومین دور از مذاكرات برای امضای پیمان جدید تجارت آزاد را برگزار كنند.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان