۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82852333
T T
۰ نفر
45 پرونده قتل با تلاش شوراي حل اختلاف خوزستان به صلح انجاميد

دزفول - ايرنا - مدير كل شوراي حل اختلاف خوزستان گفت:طي امسال 45 پرونده قتل با تلاش شوراي حل اختلاف اين استان به صلح و سازش منجر شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا عبدالعباس زبيدي نيا روز دوشنبه در همايش منطقه اي ترويج فرهنگ صلح و سازش و تجليل از فعالان و مناديان صلح در دزفول با بيان اينكه در استان خوزستان به واسطه مشكلات فراوان اقتصادي،كشاورزي،صنعتي آمار پرونده هاي ورودي به دستگاه قضايي بالاست بيان داشت:يك چهارم پرونده هاي ورودي به دادگستري در شوراي حل اختلاف بررسي مي شوند.
وي افزود:در 6 سال گذشته 130 مورد پرونده قتل با تلاش شوراي حل اختلاف استان خوزستان به صلح و سازش منتهي شد ضمن اينكه امسال نيز 45 پرونده قتل با پيگيري اعضاي شوراي حل اختلاف استان به صلح انجاميد.
زبيدي نيا ضمن قرائت پيام رئيس دادگستري استان خوزستان در اين همايش موقعيت شوراهاي حل اختلاف استان را بسيار رفيع دانست و ضمن تقدير از تلاش كاركنان،اعضا و قضات شوراي حل اختلاف استان خوزستان بر برتري صلح بر حكم تاكيد كرد.
مدير كل شوراي حل اختلاف استان خوزستان اساس وجودي قوه قضائيه را صلح دانست و گفت:شوراي حل اختلاف يكي از پايه هاي ستاد صبر است كه طبق اين ستاد بر فراگيري آموزه هاي صلح به شخصيت ها،نخبگان،سران عشاير،قبايل ،سادات ،روحانيون و چهره هاي فرهنگي ،هنري تاكيد شده است.
وي اضافه كرد:بايد فرهنگ صلح و سازش در جامعه نهادينه شود تا جامعه با آرامش و امنيت برسد و شاهد كاهش پرونده هاي ورودي به دادگستري باشيم .
زبيدي نيا با اشاره به اينكه فرهنگ صلح و سازش نيازمند آسيب شناسي است بيان داشت :بايد از ظرفيت اشخاص و چهره هاي مطرح در نهادينه كردن فرهنگ صلح و سازش استفاده كرد.
** بررسي 15 هزار پرونده در شوراي حل اختلاف دزفول
به گزارش ايرنا رئيس دادگستري دزفول نيز در اين همايش گفت:طي امسال 15 هزار پرونده از سوي شوراي حل اختلاف اين شهرستان بررسي شده كه سه هزار پرونده با تلاش صورت گرفته به صلح و سازش منجر شده است.
محمديار ممبيني افزود:صلح وسازش آثار فراواني در جامعه دارد ولي تاكنون آثار پيشگيري از وقوع جرم و ورود پرونده ها به دادگستري بررسي نشده است كه نيازمند بررسي است.
وي با بيان اينكه شوراي حل اختلاف دزفول از بدو تاسيس جزو شوراهاي بنام كشور از نظر تعداد پرونده ها و بررسي ها بوده است گفت:در حال حاضر پرونده هاي كيفري و مالي سنگيني در شوراهاي حل اختلاف دزفول به راحتي پيگيري و رسيدگي مي شود.
ممبيني اضافه كرد:در حال حاضر رسيدگي به پرونده ها در شوراي حل اختلاف دزفول بصورت الكترونيكي انجام مي شود و در تلاش هستيم در روستاهاي تابعه نيز روند كار بصورت الكترونيكي انجام شود.
امام جمعه دزفول نيز در اين همايش صلح و سازش را در آموزه هاي ديني بسيار مهم دانست و گفت:بعثت پيامبر اكرم(ص) بر پايه صلح و سازش بوده ،پايه اسلام و نهاد نوپاي اسلام بر پايه صلح بوده است.
حجت الاسلام سيدمحمدعلي قاضي دزفولي بهترين راهكار قوام نظام را برقراري صلح و سازش در جامعه عنوان كرد و گفت:اختلاف باعث مي شود جامعه از عزت به ذلت برسد لذا بايد با برطرف كردن اختلافات زمينه رشد و تعالي جامعه را فراهم كرد.
وي ادامه داد:طرح شوراي حل اختلاف توانسته پرونده هاي نفس گير و پيچيده دادگستري را به سازش ختم كند لذا اعضاي شوراي حل اختلاف بايد با هنر،صبر و بردباري در رفع اختلافات تلاش كنند .
امام جمعه دزفول رفع اختلاف را سيره بزرگان دين دانست و خواستار بازخواني و آسيب شناسي در شوراي حل اختلاف شد و گفت:بايد با بيان نقاط ضعف و قوت شوراها در كميته هاي تخصصي آئين نامه ها بر اساس آسيب شناسي تنظيم شوند.

**افزايش حقوق ،مطالبه اعضاي شوراي حل اختلاف شمال خوزستان
علي مروت خادمي به نمايندگي از اعضاي شوراي حل اختلاف شمال خوزستان نيز در اين همايش خواستار پرداخت حقوق ،مزايا و بيمه اعضاي شوراهاي حل اختلاف شد .
يكي از اعضاي شوراي حل اختلاف دزفول نيز گفت:حقوق و مزايايي كه در شوراي حل اختلاف پرداخت مي شود ناچيز است ضمن اينكه افرادي كه امسال در اين شوراها بكار گرفته شده اند هنوز مشكل بيمه آنها حل نشده است .
مدير كل شوراي حل اختلاف استان خوزستان نيز گفت:در 2 سال گذشته وضعيت بودجه اي دستگاه قضايي ناچيز بوده ولي تلاش شده با استفاده حداكثري از بودجه تجهيزات و امكاناتي در حد معقول فراهم شود.
عبدالعباس زبيدي نيا افزود:تلاش براي گرفتن حقوق و مزاياي شوراي حل اختلاف از طريق مسئولان كشوري در دست انجام است ضمن اينكه قرار شده بيمه از حالت اختياري به اجباري تبديل شود و در كنار آن بيمه تكميلي نيز براي اعضاي شوراها در نظر گرفته شود.
وي اضافه كرد:ما به دنبال افزايش شعبه هاي حل اختلاف هستيم ولي پرداخت مزايا و پاداش با افزايش تعداد شعب با مشكل مواجه مي شود و اكنون نيز مشكل ساز شده است .
در اين همايش كه با حضور روساي دادگستري،دادستان ها و اعضاي شوراي حل اختلاف شهرهاي دزفول،شوش ،شوشتر،گتوند،الوار گرمسيري و انديمشك برگزار شد از شوراهاي حل اختلاف فعال اين شهرستان ها كه طي امسال بيشترين صلح را در پرونده ها داشتند تقدير شد.
همايش منطقه اي ترويج فرهنگ صلح و سازش و تجليل از فعالان و مناديان صلح شمال خوزستان با حضور روساي دادگستري،دادستان ها و اعضاي شوراي حل اختلاف شهرهاي دزفول،شوش،شوشتر،گتوند،انديمشك و الوارگرمسيري در سالن مهستان دزفول برگزار شد و از شعب نمونه اين شهرها كه امسال بيشترين آمار صلح و سازش را داشته اند تجليل به عمل آمد.
7278/6068

سرخط اخبار استان‌ها