۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۱۳
کد خبر: 82823246
T T
۰ نفر
سدهای بوشهر زیر ساختی برای ذخیره بیش از یك میلیارد مترمكعب آب

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: هم اكنون 6 سد مخزنی با ظرفیت بالا در این استان در دست بهره برداری، ساخت و مطالعه است كه با بهره برداری كامل از آنها زمینه ذخیره یك میلیارد و 174 میلیون مترمكعب و تنظیم 921 میلیون متر مكعب آب فراهم می شود.

به گزارش ایرنا، شاپور رجایی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد دالكی افزود: این سدها در زمان حاضر سد رئیسعلی دلواری در مرحله بهره برداری، دالكی، دشت پلنگ، باغان و خائیز در دست ساخت و باهوش در دست مطالعه است.
وی در مورد سدهای مخزنی در دست ساخت استان بوشهر بیان كرد: برای ادامه عملیات اجرایی این سدها در سال جاری 349میلیارد ریال اعتبار استانی و از محل اعتبار پیوست موافقت نامه نیز هشت هزار و 204میلیارد ریال در نظرگرفته شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر بیان كرد: برای تكمیل این طرح ها در مجموع 10 هزار و 307میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رجایی ادامه داد: با وجود اینكه كه كشور با محدودیت اعتبارات روبروست ولی به دلیل ضرورت و فوریت شركت آب منطقه ای استان بوشهر با استفاده از همه ظرفیت ها برای اجرای طرح های خود تلاش می كند.
رجایی با بیان اینكه خشكسالی و مصرف نادرست آب 2 تهدید پیش روی مردم در عرصه منابع آبی استان بوشهر است، افزود: اگرچه خشكسالی جزیی از ذات اقلیم كشور به حساب می آید اما مصرف آب نیز نسبت به استانداردهای جهانی بسیار بالاست كه اصلاح الگوی مصرف باید در دستور كار قرارگیرد.
وی با اشاره به شرایط اجرای سد دالكی اظهار كرد: هدف اولیه از اجرای این طرح تامین حقابه كشاورزی است كه 13 هزار هكتار اراضی باغی و كشاورزی پایین دست سد دالكی را تامین كند.
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر یادآور شد: نخستین بازدید صحرایی سد دالكی در خرداد 1388 انجام شد و در سال 1390 هم مطالعات آن انجام گرفت.
رجایی گفت: كار كارشناسی قضایی محدوده كل دریاچه سد را هم انجام دادیم تا دخل و تصرف ها موجب خسارت نشود.
وی با بیان اینكه سد دالكی 105 متر ارتفاع دارد، اضافه كرد: كل طرح حدود 7.5 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و برای اجرای آن پنج هزارو 560 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر اظهار كرد: با وجود مهیا بودن همه شرایط اما بدلیل كمبود اعتبار عملیات اجرایی سد دالكی به تعویق افتاده و با كندی پیش می رود.
رجایی افزود: با توجه به درخواست اعتبار 600 میلیارد ریالی این شركت در سال 1396 تنها 89 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمومی مصوب و ابلاغ شده و 22 درصد اعتبارات مصوب بصورت اسناد خزانه اسلامی تخصیص یافته است.
وی گفت: از آنجا كه رقم قراردادهای منعقد با پیمانكار بیش از چهار هزار میلیارد ریال است و سایر هزینه های جانبی خدمات مشاوره ای و كارفرمایی ماهانه حداقل باید 65 میلیارد ریال كار كرد صورت گیرد تا امكان ساخت و بهره برداری از این طرح در زمان مقرر فراهم شود.
وی اظهار كرد: با توجه به كمبود منابع اعتبار عمومی تامین مالی به روش استفاده از تسهیلات ماده 56 قانون الحاق (فاینانس داخلی) در دستور كار قرار گرفته كه لازمه این كار، اصلاح سقف اعتبارات سال های آتی در موافقت نامه طرح از رقم سه هزار 580 به پنج هزار و 683 میلیارد ریال است.
وی، تامین آب مطمئنه هشت هزار و500 هكتار از نخلستان های شبكه آبیاری دالكی، 750 هكتار نخلستان ایستگاه پمپاژ وحدتیه، بیش از یكهزار و 700 هكتار نخلستان های حاشیه ای شرقی رودخانه دالكی، 2 هزار هكتار زمین های زراعی پمپاژ دهقاید، تامین نیاز زیست محیطی تالاب حله و جبران كمبود آب شرب شهرستان دشتستان را از جمله هدف های اصلی ساخت این سد عنوان كرد.
رجایی گفت: كنترل سیلاب های مخرب حوزه حله و جلوگیری از بروز خسارت مالی و جانی به مناطق پایین دست توسعه گردشگری از دیگر اهداف احداث سد دالكی است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: سد دالكی از جمله سد‌ های خاكی با هسته آسفالتی با ارتفاع 105 متر طول تاج یكهزار و 176 متر و عرض 10 متر با حجم مفید مخزن 270 میلیون متر مكعب در دست احداث است.
وی گفت: قرار داد اجرای زیر ساخت ها، بدنه اصلی و تجهیزات سد دالكی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر در مورد سد دشت پلنگ گفت: این سد 6.5 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و در 60 كیلومتری شرق خورموج قرار داشته و 2 هزارو 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
رجایی ادامه داد: سد باغان نیز با 15 درصد پیشرفت فیزیكی و با حجم مخزن 32 میلیون متر مكعب 2هزارو 700 میلیارد ریال اعتبار برای تكمیل نیاز دارد.
وی در باره سدهای كوچك استان بوشهر بیان كرد: سدهای تنگ ارم، آبپا، قیزقلعه و اخند نیز از جلمه سدهای كوچك در دست ساخت استان بوشهر است كه برای بهره برداری از آنها 610 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی نیاز است.
رجایی در مورد اهمیت اجرای سدهای كوچك گفت: نوع بارندگی ها، طولی بودن و عرض كم جغرافیای استان باعث شده روان آب حاصل از بارندگی های فصلی در مدت زمان كمی بدون هرگونه استفاده و یا با برجای گذاشتن خسارت مالی و جانی به دریا تخلیه شود.
وی یادآور شد: برای استفاده بهینه از ظرفیت تولید روان آب استان بوشهر ، كمك به احیا و تعادل بخشی و رفع بخشی از كمبودهای شدید آب كشاورزی، شرب، صنعت و كنترل و مدیریت سیلاب های مخرب مطالعات اجرای طرح های كوچك تامین آب در دستور كار شركت آب منطقه ای استان قرار گرفته است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

سرخط اخبار استان‌ها