۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82811967
T T
۰ نفر
20 درصد از صادرات غيرنفتي به عراق از مرز مهران انجام مي شود

ايلام - ايرنا - معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت ايلام گفت: امسال بيش از 20 درصد از حجم صادرات كشور به عراق از طريق مرز مهران صورت گرفته است.

جميل شوهاني روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: حجم كل صادرات كشور به عراق در 9 ماهه سال جاري بيش از چهار ميليارد و 628 ميليون دلار بوده كه از اين ميزان 902 ميليون و 201 هزار و 270 دلار معادل 20 درصد كل صادرات از طريق گمرك مستقر در مرز بين المللي مهران انجام شده است.
وي با اشاره به ميزان خروجي صادرات كالا در 10 ماهه سال جاري از طريق مرز مهران گفت: در مدت ياد شده نيز 994 ميليون و 257 هزار و 960 دلار كالا از مرز بين المللي مهران به عراق صادر شده است.
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت ايلام تاكيد كرد: 585 ميليون و 222 هزار و 669 دلار از اين ميزان كالا مربوط به صادرات گمرگات ديگر استان ها و 367 ميليون و 409 ميليون و 35 هزار و 291 دلار نيز مربوط به صادرات گمرك استان ايلام است كه از اين مرز به عراق صادر شده است.
شوهاني عمده ترين اقلام صادراتي (ساير گمركات) در 10 ماهه سال جاري از مرز مهران به عراق را مصالح ساختماني، محصولات فلزي، كشاورزي، پلاستيكي، خودرو و قطعات خودرو و مواد پتروشيمي اعلام كرد و افزود: بيشترين ميزان كالاي صادراتي استان ايلام به عراق نيز سيمان و محصولات كشاورزي است.
وي ميزان واردات از مرز مهران را نيز در مدت ياد شده (ابتداي سال جاري تا اول دي ماه) 632 هزار و 447 دلار اعلام كرد و يادآور شد: عمده اقلام وارداتي مربوط به قطعات و مواد اوليه براي كارخانجات استان بوده است.
معاون بازرگاني اداره صنعت ، معدن و تجارت ايلام از روند رو به رشد صادرات كالا از مرز مهران خبر داد و اضافه كرد: با پيگيري هاي مديريت ارشد استان جهت توسعه زيرساخت هاي تجاري و ايجاد بازارچه هاي مرزي جديد استان در حوزه صادرات كالا تلاش براي توليدات صادرات محور در دستور كار قرار گرفته است.
شوهاني افزود: احياي واحدهاي توليدي راكد و پرداخت تسهيلات از محل اشتغال فراگير روستايي در حوزه توليدات با نگاه صادرات محور و حمايت از واحدهاي صادرات گرا نيز از جمله برنامه هاي كاري مديريت ارشد استان براي افزايش صادرات كالا از مرز مهران به كشور عراق است.
به گزارش ايرنا، متوسط روزانه يك هزار دستگاه كاميون كالاي صادراتي و بازرگاني از طريق گمرك و مرز مهران به كشور عراق صادر مي شود.
شهرستان مرزي مهران در 85 كيلومتري جنوب غربي ايلام قرار دارد و مرز بين المللي مهران در 11 كيلومتري اين شهرستان از كانون هاي مهم تردد زائران عتبات عاليات و صادرات كالا به كشور عراق بشمار مي رود.
خبرنگار: فرهاد فرامرزي ** انتشار دهنده: حسن كهزاديان
3032/6119

سرخط اخبار استان‌ها