معاون امور مجلس رییس جمهوری: ایران در مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی عزم جدی دارد

تهران - ایرنا – معاون امور مجلس رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران در تعامل و همكاری با سایر كشورها در مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی عزم جدی دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسینعلی امیری در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در هنگام بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی ضمن موافقت دولت با این لایحه گفت: این لایحه یكی از ضرورت های اجتناب ناپذیر امروز كشور است.
وی افزود: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی كه در آن قرار دارد بطور فزآینده با گروه های تبهكار و جرائم سازمان یافته فراملی مواجه است.
وی ادامه داد این گروه ها بصورت شبكه های پیچیده عمل می كنند و پایگاه و پناهگاه اصلی و منابع مالی آنان در خارج از كشور است به همین جهت امكان مقابله با آنان جز با همكاری با كشورهای دیگر تقریبا امكانپذیرنیست.
امیری اضافه كرد: كشور ما در تعامل و همكاری با سایر كشور ها در مبارزه با جرائم سازمان یافته عزم جدی دارد و عضویت در این كنوانسیون امكان همكاری ایران با دیگر كشورها در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و اشیا را فراهم می كند.
معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه كرد: لازم است بگوییم این كنوانسیون ارتباطی با FATF ندارد و جدای از آن محسوب می شود. این كنوانسیون در شرایط فعلی وضعیت جهان شمولی دارد.
امیری افزود: از 193 كشور عضو سازمان ملل متحد 183 كشور از جمله كشورهای همسایه ما عضو این كنوانسیون هستند.
وی گفت: ایران از جمله كشورهایی بوده كه در روند تدوین كنوانسیون نقش فعالی داشته است و نمایندگان ما در برخی از دستگاه ها از جمله قوه قضاییه پیشنهادات زیادی را در مذاكرات مربوط به تدوین این كنوانسیون مطرح كردند.
امیری تاكید كرد: بسیاری از ترتیبات این كنوانسیون مشروط به منطبق بودن با قوانین داخلی كشور ها است از این رو نگرانی برخی ها كه مخالف آن هستند این گونه رفع می شود.
وی افزود: در این كنوانسیون تصریح شده كه دامنه شمول كنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته ملی است و نگرانی كه دوستان نسبت به جریان های استكباری و استعماری در مورد این لایحه دارند، وجود ندارد زیرا این لایحه تحفظ پذیر است.
معاون پارلمانی رییس جمهوری ادامه داد: نگرانی های دوستان و نمایندگان مجلس را ما بعنوان حق شرع و تفحظ در این لایحه قرار داده ایم.
وی افزود : این لایحه اهمیت زیادی دارد و یكی از راه هایی است كه از تهدیدات جرائم سازمان یافته فرا ملی جلوگیری می كند.
سیام**9314**9121
خبرنگار: سمیه لاری**انتشار: كتایون لامع زاده

سرخط اخبار جامعه