۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۵۶
کد خبر: 82805850
T T
۰ نفر

آشنا: منشور حقوق شهروندی، سیاستی است نه سیاسی

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۵۶
کد خبر: 82805850
آشنا: منشور حقوق شهروندی، سیاستی است نه سیاسی

تهران - ایرنا - مشاور رئیس جمهوری و رئیس مركز بررسی های استراتژیك نهاد ریاست جمهوری گفت: منشورحقوق شهروندی پروژه سیاسی یا حقوقی نیست بلكه پروژه ای ارتباطی و فرهنگی و اساسا یك پروژه سیاستی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، روزسه شنبه حسام الدین آشنا درنشست مجمع سالانه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با عنوان «حقوق شهروندی، ارتباطات و رسانه ها» درمحل دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، افزود: موضوع حقوق شهروندی به شكلی كه در ایران مطرح شد نه اشتباه بود، نه ناشی از سوء تفاهم و نه اینكه افرادی كه آن را مطرح كردند نمی دانستند كه در قانون اساسی این موارد ذكر شده است.
وی ادامه داد: منشور حقوق شهروندی پروژه ای سیاستی بود و نه سیاسی و در پی تشخیص یك آسیب در حكمرانی ایرانی و درصدد پاسخ به یك وضعیت خاص برآمد.
آشنا اظهاركرد: در نظام حقوقی با كمبود قوانین مواجه نیستیم و خیلی نیاز به وضع قوانین جدید وجود ندارد و شاید در برخی موارد با تورم قوانین و در جاهایی با خلاء قوانین روبرو هستیم.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: اگر فرض كنیم كه با كمبود قوانین مواجه نیستیم، مشكل ما التزام و اجرای قانون است و در واقع منشور حقوق شهروندی التزام نامه و میثاق نامه ای برای اعلان مجدد التزام یك دولت یا لزوم التزام یك دولت برای استیفای حقوق ملت است.
مشاور رئیس جمهوری گفت: دولت باید اعتراف كند كه خود را پاسخگو می داند و اگر دولتی خودش را به این امر ملزم بداند، ضمانت اجرای آن را تضمین كرده است زیرا تمام مشروعیت خود را گرو گذاشته است و در واقع ضمانت اجرای منشور حقوق شهروندی اعلان آن است.
وی خاطرنشان كرد: منشور حقوق شهروندی قانونگذاری جدید نیست بلكه التزام به قانون اساسی است زیرا شاید اگر برخی اصول قانون اساسی برای افراد خوانده شود، آنها را ندانند و این اصول را مطرود و تاریخ گذشته بدانند درحالی كه دوره قانون اساسی نگذشته است.

**منشور حقوق شهروندی بازگشت مكرر به قانون اساسی است
آشنا یادآور شد: منشور حقوق شهروندی بازگشت مكرر و بی پایان به قانون اساسی است و ما باید همواره به قانون اساسی برگردیم و از این برگشت خسته نشویم زیرا كه اگر از فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق ملت عبور كنیم و آن حقوق را نادیده بگیریم بعد از آن آهسته آهسته چنین تصور می شود كه با رژیم سابق تفاوتی نداریم.
وی با اشاره اصل ٢٧ قانون اساسی و با توجه به ناآرامی های اخیر گفت: چهل سال است كه این اصل قانون اساسی وجود دارد اما برای آن قانون عادی مشخص نشده است.
رئیس مركز بررسی های استراتژیك نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان كرد: دانشگاهیان و روشنفكران به دولت در التزام به حقوق شهروندی كمك كنند تا این پروژه فرهنگی و ارتباطی به موفقیت نزدیك شود.
اجتمام**٣٢٢٩*1724*
خبرنگار: حنانه شفیعی* انتشار: حسین فتح الهی

سرخط اخبار جامعه