۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۴۹
کد خبر: 82804414
T T
۰ نفر
استاندار خوزستان:كار عملياتي براي كاهش گرد و غبار خوزستان در حال انجام است

آبادان - ايرنا - استاندار خوزستان گفت:با دستور رييس جمهوري كار عملياتي براي كاهش منشا گرد و غبار در خوزستان از پارسال عملياتي شده است.

به گزارش ايرنا غلامرضا شريعتي دوشنبه در برنامه كاوش شبكه راديويي جوان اظهار كرد:متاسفانه در 2 سال گذشته شاهد كاهش نزولات آسماني از 30 تا 86 درصد در مناطق مختلف خوزستان هستيم و اين مهم بر افزايش و فعالتر شدن كانون هاي ريزگردها تاثيرگذار بوده است.
وي اظهاركرد:در استان هايي كه سرچشمه اصلي رودخانه هاي خوزستان هستند نيز شاهد خشكسالي و كاهش 50 درصد ميزان بارش ها هستيم و 2 سال پياپي شاهد خشكسالي شديد در استان هاي چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد مي باشيم كه اين مهم ميزان آورد رودخانه هاي خوزستان را با مشكلات جدي تري روبه رو كرده است.
شريعتي گفت:بحث گرد و غبار بيش از 12 سال است كه خوزستان را با شدت و ضعف تحت تاثير قرار داده و دولت به دستور رييس جمهوري به صورت جدي وارد عمل شده تا اين مشكل را برطرف كند.
وي افزود:تا پيش از اين اقداماتي كه در زمينه مهار گردو غبار انجام مي شد بيشتر جنبه تسكيني داشت ولي از پارسال به صورت اصولي در حال مديريت اين مهم هستيم.
استاندار خوزستان اظهار كرد:كاهش بارندگي، خشكي سطح زمين را خشك تر كرده و گرد و غباري كه با سرعت باد 12متر برثانيه بر مي خاست اكنون با پنج متر بر ثانيه از مين بلند مي شود.
وي افزود:پارسال هفت هزار هكتار از كانون هاي گردو غبار در خوزستان نهالكاري شد كه 70درصد آنها سبز شدند و نهال هايي كه در اين مدت از بين رفتند جايگزين شدند.
شريعتي به حفر كانال آب به طول 45 كيلومتر براي انتقال آب و مهار كانون هاي گرد و غبار و تامين حق آبه تالاب هاي خوزستان اشاره كرد و بيان داشت:حفر اين كانال مهم توسط جهاد كشاورزي و جهاد نصر و با عبور از موانع طبيعي و غير طبيعي در مراحل پاياني است.
وي به شناسايي 42 هزار هكتار از كانون هاي گرد و غبار در خوزستان اشاره كرد و گفت:امسال در 19هزار هكتار از اين كانون ها كشت نهال انجام مي شود و بخشي از كانون ها نيز مالچ پاشي مي شود.

**مالچ پاشي را متوقف نكرديم
استاندار خوزستان توقف مالچ پاشي در خوزستان را تكذيب كرد گفت:مالچ پاشي براي تثبيت شن هاي روان است در حالي كه مشكل خوزستان شن هاي روان نيست و مشكل در كانون هاي گرد و غبار است.
وي افزود:طبق برنامه صورت گرفته امسال 14هزار و 700 هكتار در خوزستان مالچ پاشي انجام مي شود كه 2هزار و 700 هكتار آن برعهده نفت است.
به گزارش ايرنا گرد و غبار غليظ از جمعه گذشته براي چهارمين روز متوالي آسمان بسياري از شهرستان هاي خوزستان را فرا گرفته كه تا 66 برابر حد مجاز نيز گزارش شد. اين امر منجر به تعطيلي مدارس و دانشگاه ها و نيز ادارات در برخي از شهرستان هاي خوزستان در 2 روز گذشته شد. پيش بيني شده توده جديد گرد و غبار با منشا داخلي، از عصر سه شنبه خوزستان را در بر گيرد.
شاخص مجاز آلاينده ها 150ميكرو گرم بر مترمكعب است.
3015/7165/
خبرنگار: عدنان جواهري* تنظيم:حميدرضا ترابي فرد* انتشاردهنده: عبدالحميد راجي

سرخط اخبار استان‌ها