۳۰ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۲۹
کد خبر: 82802133
T T
۰ نفر
ابلاغ آيين نامه اجرايي قانون حمايت صنعتي و جلوگيري از تعطيلي كارخانه هاي كشور

تهران- ايرنا- معاون اول رئيس جمهوري آيين نامه اجرايي قانون حمايت صنعتي و جلوگيري از تعطيلي كارخانه هاي كشور را ابلاغ كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دولت، هيات وزيران در جلسه 20/10/1396 به پيشنهاد شماره 79073/60 مورخ 31/3/1396 وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آيين نامه اجرايي قانون حمايت صنعتي و جلوگيري از تعطيلي كارخانه هاي كشور را تصويب كرد:
«آيين نامه اجرايي قانون حمايت صنعتي و جلوگيري از تعطيل كارخانه هاي كشور»
ماده 1- در هر يك از موارد مذكور در مواد (2) و (3) قانون حمايت صنعتي و جلوگيري از تعطيل كارخانه‌هاي كشور - مصوب 1343- كه در اين آيين‌نامه به اختصار 'قانون' ناميده مي‌شود، هيات حمايت از صنايع كه در اين آيين‌نامه به اختصار 'هيات' ناميده مي‌شود، مي‌تواند با رعايت مقررات اين آيين‌نامه تصميم لازم را اتخاذ نمايد.
ماده 2- اتخاذ تصميم هيات منوط به وصول مدارك زير است:
الف - در مورد توقف رونوشت حكم توقف.
ب - در مورد صدور قرار تأمين رونوشت قرار.
ج - در مورد فوت يا حجر اعلام وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي درخصوص تعطيل كارخانه.
د - در موارد مذكور در ماده (3) قانون، اعلام دستگاه يا سازمان يا مؤسسات مربوط كه حاوي شماره و تاريخ صدور اجرائيه از طرف مقام صالح باشد.
تبصره - در هر يك از موارد مذكور در بندهاي (الف) و (ب) اين ماده، آغاز رسيدگي هيات منوط به احاله موضوع از طرف يكي از وزارتخانه‌هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي يا صنعت، معدن و تجارت يا جهاد كشاورزي به هيات است.
ماده 3- پس از وصول مدارك موضوع ماده (2) اين آيين نامه، تشخيص اينكه كارخانه منتهي به تعطيلي خواهد شد با هيات است، مگر در مورد بند (ج) ماده (2) اين آيين نامه كه موكول به اعلام وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است.
ماده 4- پس از اتخاذ تصميم درخصوص لزوم اداره موقت كارخانه يا عدم آن، هيات مراتب را به وزارتخانه‌هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد نمود. چنانچه تصميم هيات مبني بر لزوم اداره موقت كارخانه باشد مراتب ضمن تعيين تنخواه‌گردان لازم جهت به كار انداختن يا ادامه كار كارخانه به اطلاع وزارتخانه‌هاي مذكور مي رسد. هر يك از وزراي تعاون، كار و رفاه اجتماعي يا صنعت، معدن و تجارت در صورتي كه در مورد تصميم هيات نظري داشته باشند مي‌توانند حداكثر هفت روز از تاريخ وصول اعلام تصميم هيات، نظر خود را به آن هيات اعلام نمايند. چنانچه از طرف وزراي يادشده ظرف مدت مذكور نظري نسبت به تصميم هيات اعلام نشود، تصميم هيات قطعي خواهد بود. در صورتي كه وزراي يادشده نسبت به تصميم هيات ظرف آن مدت اعلام نظر كنند، هيات موظف است ظرف سه روز پس از وصول نظر هر يك از وزرا مبني بر رسيدگي مجدد تصميم قطعي خود را اتخاذ نمايد.
ماده 5- در صورتي كه تصميم قطعي هيات مبني بر لزوم اداره موقت كارخانه باشد بدون نياز به شناسه ملي و شماره (كد) كارگاهي مراتب به دستگاه‌هاي ذيربط اعلام مي‌شود. پس از آن هيات تصميم مزبور را پس از دريافت تنخواه‌گردان مذكور در ماده (4) اين آيين نامه و تعيين مدير يا مديران كارخانه به دادستان و نيروي انتظامي محل اعلام خواهد نمود. دادستان و نيروي انتظامي محل پس از وصول نامه هيات بايد نمايندگان خود را جهت تحويل و تحول تأسيسات و اموال كارخانه به ‌هيت معرفي نمايند.
ماده 6- هيات مي‌تواند براي تحويل و تحول تأسيسات و اموال كارخانه نماينده يا نمايندگاني از بين اعضاي خود يا اشخاص ديگر انتخاب و معرفي نمايد.
ماده 7- تحويل و تحول تأسيسات و اموال كارخانه با حضور هيات يا نماينده آن و نمايندگان دادستان و نيروي انتظامي محل به مدير يا مديران منتخب هيات انجام مي گيرد و صورتجلسه‌هاي مربوط با ذكر تاريخ به امضاي آنان خواهد رسيد. حضور نمايندگان كارخانه بلامانع است.
ماده 8- در موقع تحويل و تحول تأسيسات و اموال كارخانه رعايت نكات زير ضروري است:
الف - صورت‌برداري كليه اموال ثابت كارخانه اعم از منقول و غيرمنقول.
ب - صورت‌برداري و ارزيابي اموال مصرف شدني كارخانه.
ج - بستن و امضا نمودن دفاتر قانوني كارخانه.
د - تعيين وجوه نقدي و اسناد بهادار كارخانه.
تبصره- ارزيابي اموال موضوع بند (ب) اين ماده به قيمت روز به وسيله ارزياب يا ارزيابي كه از طرف هيات يا نماينده آن تعيين مي‌شوند انجام خواهد گرفت.
ماده 9- هزينه ارزيابي و صورت‌برداري و فوق‌العاده روزانه نمايندگان دادستان و نيروي انتظامي از طرف هيات تعيين و پرداخت و به هزينه قطعي كارخانه منظور خواهد شد. هزينه و فوق‌العاده مذكور متناسب با كار انجام شده است.
ماده 10- كارخانه‌هاي مشمول قانون بر طبق اصول بازرگاني اداره خواهند شد و هيات براي اداره امور كارخانه‌هاي مذكور و همچنين استفاده از اعتبارات داراي هر گونه اختيار قانوني است. هيات مي‌تواند در مواقع ضروري با تصويب وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تكميل و رفع نواقص قسمت‌هايي از كارخانه‌هاي مشمول قانون از محل اعتباراتي كه در اختيار دارد در آن كارخانه‌ها سرمايه‌گذاري نموده و نسبت به استهلاك آنها قبل از تحويل كارخانه (موضوع ماده (10) قانون) اقدام نمايد.
ماده 11- مدير يا مديران كارخانه كه از طرف هيات تعيين شده‌اند، داراي اختيارات واگذار شده از طرف هيات به آنان مي باشند.
ماده 12- در صورتي كه هيات ادامه كار مدير يا مديران را كلاً يا بعضاً مصلحت نداند شخص يا اشخاص ديگري را به جاي آنها تعيين كند و مدير يا مديران بر كنار شده موظفند ابواب جمعي خود را با حضور نماينده هيات به مدير يا مديران جديد تحويل نمايند.
تبصره- در صورت فوت يا استعفاي مدير يا مديران نيز به ترتيب فوق رفتار خواهد شد.
ماده 13- هيات حساب يا حساب هايي به نام هيات در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران افتتاح خواهد نمود. استفاده از هر يك از حساب ها با امضاي رييس و دو نفر از اعضاي هيات مجاز است. هيات به نام مديران اجراي منصوب هر يك از كارخانه‌هاي مشمول قانون اقدام به افتتاح حساب يا حساب هاي جاري در هر يك از شعب بانك ملي يا صنعت و معدن كه صلاح بداند خواهد نمود. هيات، صاحبان امضاي مجاز براي استفاده از حساب يا حساب هاي مزبور را تعيين و به بانك معرفي خواهد نمود.
ماده 14- تعيين حقوق مدير يا مديران كارخانه از اختيارات هيات است ولي تعيين حقوق ساير كاركنان كارخانه با رعايت قانون كار از طرف هيات تعيين مي‌شود.
ماده 15- جلسات هيات حداقل هفته‌اي يكبار تشكيل خواهد شد.
ماده 16- رييس هيات نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.
ماده 17- وظايف رييس هيات به شرح زير است:
الف - تنظيم صورت‌جلسات هيات و ثبت آن در دفتري كه به اين امر اختصاص داده مي‌شود و به امضا رساندن آنها.
ب - اداره امور دفتري و اداري دبيرخانه هيات.
ج - نگاهداري اموال و اسناد و اوراق بهادار و سوابق مكاتبات مربوط به‌ هيات.
د - تنظيم و نگهداري امور مالي و محاسباتي هيات.
ماده 18- جلسات هيات با حضور اكثريت اعضاء رسميت داشته و تصميمات آن با اكثريت اتخاذ خواهد شد ولي در هر حال اتخاذ هر تصميمي از طرف هيات حداقل مستلزم موافقت سه نفر از اعضا است.
ماده 19- مكاتبات اداري با امضاي رييس هيات و ساير اسناد تعهدآور با امضاي رييس هيات و دو نفر از اعضاي هيات معتبر خواهد بود.
تبصره- در غياب رييس هيات، يك نفر به انتخاب هيات از طرف ايشان مكاتبات اداري و اسناد تعهدآور را امضاء مي‌كند.
ماده 20- كليه هزينه‌هاي مستمر و غيرمستمر هيات به تشخيص و تصويب هيات به نسبت فروش از محل فروش محصول كارخانه‌هاي مشمول قانون، تأمين و پرداخت مي‌شود.
ماده 21- چنانچه هيات به خدمت يك يا چند نفر از كاركنان سازمان هاي دولتي يا وابسته به دولت احتياج داشته باشد، سازمان مربوط مجاز است آنان را به عنوان مأمور در اختيار هيات بگذارد. ترتيب پرداخت حقوق و مزاياي اين قبيل مأمورين با موافقت هيات و سازمان مربوط است.
ماده 22- درصورتي كه هيات جهت نظارت در امور كارخانه‌اي، اعزام يك يا چند نفر از اعضاي خود را ضروري بداند هزينه مسافرت و اقامت آنان به ترتيب زير پرداخت مي شود:
الف- تأمين وسيله مسافرت يا پرداخت هزينه آن با تأييد هيات.
ب- هزينه اقامت مطابق قوانين و مقررات مربوط.
تبصره- اعزام اعضاي هيات به مأموريت به استثناي مسافرت‌هايي كه به منظور اعمال نظارت انجام مي‌دهند موكول به پيشنهاد هيات و تصويب وزراي صنعت، معدن و تجارت و تعاون، كار و رفاه اجتماعي خواهد بود. در اين قبيل مأموريت‌ها علاوه بر هزينه مسافرت و اقامت حق‌الزحمه متناسب تعيين شده توسط وزراي يادشده، پرداخت مي‌گردد.
ماده 23- حق حضور اعضاي هيات از قرار هر جلسه دو ميليون و پانصد هزار (000ر500ر2) ريال از محل اعتبارات مصوب مربوط قابل پرداخت است.
ماده 24- هيات موظف است ظرف 6 ماه از تاريخ شروع اداره موقت كارخانه گزارش جامعي از وضع اقتصادي مالي- فني و اجتماعي كارخانه به وزير صنعت، معدن و تجارت ارايه كند و ضمن آن مشخص نمايد كه ادامه كار كارخانه با وضع فعلي يا با شرايطي كه پيشنهاد مي كند مقرون به مصلحت است يا خير، در صورتي كه با وضع فعلي ادامه كار خلاف مصلحت بوده و انجام شرايط پيشنهادي هيات نيز به تشخيص وزير صنعت، معدن و تجارت ميسر نباشد وزير صنعت، معدن و تجارت گزارش هيات را در هيات وزيران جهت تصميم گيري مطرح مي كند.
ماده 25- درخصوص موضوع ماده (24) اين آيين نامه، اگر هيات وزيران ادامه فعاليت كارخانه را خلاف مصلحت تشخيص دهد هيات بايد تأسيسات و اموال آن كارخانه را با حضور نماينده دادستان و نماينده نيروي انتظامي محل به شخص يا اشخاص حقيقي يا حقوقي كه از طرف هيات وزيران تعيين مي‌شود تحويل دهد. شخص تحويل گيرنده تا تعيين تكليف قطعي اموال مسئول حفاظت آنها بوده و امين محسوب مي‌شود.
ماده 26- نحوه تحويل تأسيسات و اموال كارخانه موضوع ماده (25) اين آيين‌نامه و همچنين پس از خاتمه دوره اداره موقت كارخانه (موضوع مواد (9 و 10) قانون) به ترتيب مقرر در مواد (5) و (8) اين آيين‌نامه است.
ماده 27- آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت صنعتي و جلوگيري از تعطيلي كارخانه‌هاي كشور موضوع تصويب نامه شماره 1985 مورخ 9/4/1344 و اصلاحات بعدي آن لغو مي‌شود.
اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري اين مصوبه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد كشاورزي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزارت امور اقتصادي و دارايي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ابلاغ كرده است.
سيام*3061*1449*تنظيم: ميترا بلندقامتي*انتشار: امير كاردان راد
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد