۶ دی ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82776851
T T
۰ نفر
صنعت لوستر دیگر پرفروغ نیست

تهران - ایرنا - تولیدكنندگان صنعت لوستر از نبود ثبات قیمت مواد اولیه در بازار، واردات بی رویه كالا، نبود اعتماد عمومی به محصول داخلی، محدودیت بازار و نوآوری در تولید می گویند كه این امر نیازمند همراهی دولت و ایجاد بسترهای لازم برای تولیدكنندگان است.

به گزارش ایرنا، لوستر و صنایع روشنایی از صنایع با سابقه در ایران به شمار می رود كه با توجه به ظرافت آن و گره خوردن با هنر نیاز به دقت و سلیقه بالایی دارد؛ بنابراین می توان گفت كه این صنعت یكی از صنایع موفق در كشور به شمار می رود كه گسترش و رونق خود را مدیون ذوق و سلیقه ایرانی می داند.
به گفته بسیاری از تولیدكنندگان و مسئولان این صنعت دیرپا در این ایام حال و روز خوبی ندارد و ركود و كسادی بازار شرایط سختی برای تولیدكنندگان لوستر و روشنایی به وجود آورده است.
با توجه به اینكه لوستر یك كالای لوكس و تزیینی است و خرید آن در هر شرایطی توجیه اقتصادی برای خانوار ندارد؛ اكنون علاوه بر ركود، با اشباع بازار مواجه است.
به گفته برخی از دست اندركاران این صنعت، ركود در ساخت و عرضه مسكن، بالا رفتن سن ازدواج عوامل ثانویه ای هستند كه بر صنعت لوستر اثر گذاشته اند ضمن آنكه نمی توان شرایط سخت اقتصادی كه افراد را از خرید وسایلی همچون آینه و شمعدان و وسایل تزیینی منصرف می كند، نادیده گرفت.
یكی از مشكلات تولیدكنندگان لوستر، واردات آن به ویژه از كشور چین است كه نه تنها ظاهر متناسب و زیبا برای معماری ایرانی ندارند، بلكه از لحاظ مواد اولیه نیز استانداردهای لازم در آنها رعایت نشده و از كیفیت پایینی برخوردار هستند اما به دلیل قیمت پایین رقیب لوستر ایرانی شده است.

** صنعت لوستر در زمینه صادرات حرفی برای گفتن دارد
«احمد روحانی» رییس اتحادیه چینی، بلور و لوستر با بیان اینكه صنعت لوستر در ایران قدمت زیادی دارد، گفت: این صنعت اشتعالزا و درآمد زا است ضمن اینكه بستر صادراتی دارد.
وی اظهارداشت: به دلیل محدودیت بازار فروش، تولیدكنندگان با یك سوم ظرفیت خود كار می كنند و بنابراین لازم است دولت تشكیلات مستقلی برای صادرات ایجاد كند.
وی افزود: در گذشته هر تولیدكننده لوستر 300 تا 400 كارگر داشت كه به دلیل مشكلات و محدودیت در فروش و صادرات، بسیاری از آنان بیكار شدنده اند.
رحمانی اعلام كرد: 400 كارخانه تولیدكننده لوستر در كشور فعال است و 40 هزار نفر به صورت مستقیم و یكصد هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این رسته فعالیت می كنند؛ در نتیجه، این صنعت می تواند در زمینه ایجاد اشتغال حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی اضافه كرد: ما نباید به بازار داخل تكیه كنیم؛ همچنین باید تلاش كنیم از حداكثر ظرفیت كارخانه ها استفاده كنیم كه این مهم با سازماندهی تولیدكنندگان و گسترش صادرات محقق می شود.
این مقام صنفی گفت: بیش از 95 درصد مواد اولیه لوسترهای دست ساز داخلی است اما به دلیل بالا بودن هزینه های انرژی، قیمت نهایی بالاتر است و اگر حمایت و زیرساخت‌ها فراهم شود، شرایط بهتر خواهد شد.

** مواد اولیه ثبات قیمت ندارند
«حسین دهاقین» یكی از تولیدكنندگان لوستر كه 35 سال است در این حوزه فعالیت می كند، گفت: هزینه دستمزد ماهانه، حق بیمه 30 درصدی، محاسبه گاز و برق با نرخ تجاری و واردات اقلام خارجی از چالش‌های پیش روی این صنعت ریشه‌دار كشور است.
وی تاكید كرد: بیشتر مواد اولیه در این صنعت همچون آلیاژ برنجی و برنزی در داخل وجود دارد اما مشكل اصلی ما این است كه این آلیاژها ثبات قیمت ندارند و این نوسان اختلالاتی را به وجود آورده است.
این تولیدكننده در رابطه با واردات لوستر و چراغ های تزیینی از چین و مشكلات به وجود آمده در این رابطه نیز گفت: 90 درصد لوسترهای موجود در بازار چینی هستند. اجزای این لوسترها به كشور وارد می‌شوند كه برخی از آنها كپی محصولات با كیفیت خارجی است كه گاهی با قیمت بالاتر از محصول اصلی نیز به فروش می‌رسند.
دهاقین اضافه كرد: كشور چین با استفاده از تكنولوژی های نوین، آلیاژها را با هم تركیب كرده و محصولات ارزان قیمتی را تهیه می كند این در حالیست كه ما از لحاظ تكنولوژی به این درجه نرسیده ایم.

** لوسترهای ایرانی از كیفیت بالایی برخوردار هستند
«علی اكبر نجفی» یكی دیگر از تولیدكنندگان حاضر در نمایشگاه كه سابقه 12 سال فعالیت در این حوزه را دارد گفت: لوسترهایی كه در داخل تولید می شود از لحاظ كیفیت با محصولات ایتالیا برابری می كنند.
وی افزود: بسیاری از تجار تركیه ای محصولات ما را خریداری می كنند و بعد با برچسب ایتالیا و قیمت بالایی به فروش می رسانند.
این تولیدكننده ادامه داد: بیشتر محصولات ما به كشورهای روسیه، عراق و تركیه صادر می شود و با توجه به ذوق و سلیقه بالای تولیدكنندگان، این محصول جایگاه ویژه ای در بین دیگر كشورها دارد.
نجفی نبود ثبات قیمت مواد اولیه را یكی از مشكلات اصلی عنوان كرد و گفت: قیمت آلیاژ مفرغ و برنج در طول سال نوسان دارد و برای نمونه امسال این آلیاژ 40 درصد گران شدند و بسیاری از برنامه ریزی های تولیدكنندگان را برهم زدند.
نجفی در رابطه با نیازسنجی بازار برای تولید گفت: بسیاری از لوسترهای تولیدی سبك قدیمی هستند و متاسفانه نیازسنجی برای تولید نداریم البته برخی طراحی ها نیز انجام شده كه باعث شده قیمت های تمام شده این كالا افزایش یابد.

** باید اعتماد سازی در بین مصرف كنندگان ایجاد شود
«مهرداد محبوبی» كه سابقه 25 ساله ای در تولید لوستر و چراغ های تزیینی دارد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تولیدكنندگان این صنعت همچون سایر تولیدكنندگان با مشكلات متعددی در این حوزه مواجه هستند اما باید قبول كنیم كه خود آنها نیز كم كاری كردند.
وی اظهارداشت: تولیدكنندگان همواره توجهی به خواسته مشتریان ندارند در حالی كه در دنیا تولید مطابق نیاز بازار است.
این تولیدكننده با تاكید بر اینكه نوآوری در تولید و به روزرسانی صنعت باعث رونق آن می شود، افزود: ركود بازار بخشی مربوط به تولیدكننده و كم كاری خود تولیدكنندگان است و تقلب در كارها باعث از دست دادن مشتری شده است.
به گفته وی، بسیاری از تولیدكنندگان در این صنعت، تولیدكننده واقعی نیستند بلكه مونتاژكارانی هستند كه بیشتر به دنبال كسب سود هستند.
نجفی تاكید كرد: باید ارزیابی كالا انجام شود و از تولید و صادرات كالاهای بی كیفیت به بازار جلوگیری شود زیرا این موضوع باعث بی اعتمادی بسیاری از مصرف كنندگان شده است.
این تولیدكننده ارزیابی محصول، ارائه خدمات فنی به تولیدكنندگان و حضور در نمایشگاه های مهم را از جمله اقدامات موثر در گسترش صادرات لوستر عنوان كرد.
وی تاكید كرد: تولید كالاهای با كیفیت نیازمند ماشین آلات پیشرفته و تكنولوژی است كه خود در شرایطی محقق می شود هزینه گزافی انجام شود و با كمك دولت بسیاری از این مشكلات برطرف می شود.

** فرجام سخن
توسعه اقتصادی كشور و تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر گسترش حضور بخش خصوصی در عرصه تولید و حمایت از كارآفرینان حقیقی در زمینه‌هایی مختلف صنعت می‌گذرد.
به گفته تولیدكنندگان و فعالان صنعت لوستر، این صنعت عرصه خوبی برای ایجاد اشتغال و درآمدزاست كه متاسفانه به دلیل نبود ثبات قیمت مواد اولیه، واردات و هزینه بالای تولید با اختلالاتی روبه روست و نیازمند سیاستگذاری مناسب و ایجاد بستر لازم برای صادرات است.
برپایه گفتار مسئوولان ارشد نظام و سیاست های اقتصاد مقاومتی، ورود محصولات خارجی فقط در زمانی مجاز است كه مشابه داخلی آن وجود نداشته باشد؛ از سوی دیگر، این واردات باید به انتقال دانش و فناوری روز دنیا منجر شود و حتی زمینه ایجاد تولیدات مشترك با برندهای معتبر جهانی فراهم آید.
فقط در چنین شرایطی است كه تولیدكنندگان داخلی می توانند جایگاه خود را در نه تنها در بازارهای داخلی بلكه در رقابت با محصولات مشابه خارجی بیابند.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی لوستر، چراغ های روشنایی و تزیینی سوم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت و امروز به كار خود پایان می دهد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9132*2025
مصاحبه: فرزانه سلامت بخش*ناشر: لیلا جودی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد