۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82765271
T T
۰ نفر
رضایت بیمار شرط اصلی و اساسی در هر گونه اقدام پزشكی است

اصفهان- ایرنا- استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه گفت:رضایت و اجازه بیمار شرط اصلی و اساسی برای انجام هرگونه عمل و اقدام پزشكی محسوب می شود .

به گزارش ایرنا، پروفسور 'فرانسوا ویالا ' روز شنبه در اولین كنگره بین المللی حقوق سلامت ' حقوق متقابل پزشك و بیمار' افزود: در قوانین و مقررات كشور فرانسه حق تصمیم گیری و رضایت بیمار به رسمیت شناخته شده است.
وی با بیان اینكه حفظ كرامت انسانی منشاء این حق است گفت: مقررات و متون حقوقی فرانسه نشان می دهد كه بیمار حق پذیرش یا عدم پذیرش درمان را دارد.
پروفسور ویالا با بیان اینكه بدون رضایت بیمار هیچ گونه عمل پزشكی انجام نمی شود گفت: حتی اگر بیمار در شرایط خطرناك باشد، از منظر حقوقی این حق برای او پذیرفته شده است و این رضایت در هر مرحله ای از عمل می تواند پس گرفته شود.
به گفته این دكترای حقوق سلامت، رویكرد حقوقی كشور فرانسه مبتنی بر به رسمیت شناختن استقلال فردی بیمار است .
وی با بیان اینكه استقلال فردی بیمار در قانون فرانسه مبنای عمل قرار گرفته است افزود: پس گرفتن رضایت بیمار هم مبتنی بر استقلال است و استقلال هم مبتنی بر كرامت انسانی است.
استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه با بیان اینكه حتی نسخه نوشتن پزشك هم یك نوع عمل پزشكی محسوب می شود گفت:اطلاعات و رضایت بیمار برای انجام عمل پزشكی مرتبط با حق بیمار، پزشك و شهروندان است.
وی با بیان اینكه كار پزشك مراقبت از بیمار است افزود: مراقبت از بیمار در درجه اول نیازمند آشنایی با وظایف و داشتن تخصص و تكنیك است.
وی با بیان اینكه در قوانین و مقررات كشور فرانسه مسئولیت اثبات ارائه اطلاعات كامل در مورد وضعیت به بیمار بر عهده پزشك است اظهار كرد: ارائه اطلاعات به بیمار به صورت شفاهی انجام می شود.
وی با بیان اینكه در حقوق فرانسه دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد گفت: یك دیدگاه از نظر حقوق قراردادها و تعهدات و دیدگاه دیگر از نظر غیر حقوقی به این موضوع پرداخته است.
استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه گفت: رویكرد اول به این نكته اذعان دارد كه ( بیمار) آن كسی كه تعهد می دهد باید از روی اراده رضایت دهد.
وی افزود: پزشك باید به زبان ساده برای بیمار صحبت كند بطوریكه برای همه افراد قابل فهم باشد
ویالا با اشاره به رویكرد دوم در این زمینه گفت: رضایت مبتنی بر اراده نیست و ممكن است بیمار در شرایط عادی وجود نداشته باشد .
اولین كنگره بین المللی حقوق سلامت با تاكید بر حقوق متقابل پزشك و بیمار ' صبح روز شنبه با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری ، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری و استاندار اصفهان در دانشگاه خوراسگان اصفهان برگزار آغاز شد.
در این كنگره كارشناسان حقوق سلامت از ایران همراه با كارشناسانی از كشورهای سوئیس، لبنان، فرانسه، قزاقستان و كانادا حضور دارند و درباره حقوق متقابل پزشك و بیمار تبادل نظر می كنند.
این كنگره به مدت 2 روز به میزبانی دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار می شود.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی

سرخط اخبار استان‌ها