۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۲
کد خبر: 82764000
T T
۰ نفر

واكاوی خوشه فرش زنجان پس از سه سال فعالیت

۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۲
کد خبر: 82764000
واكاوی خوشه فرش زنجان پس از سه سال فعالیت

زنجان – ایرنا – پای گلایه ها بر سر مشكلات گریبان گیر صنعت فرش زنجان، به ستاد اقتصاد مقاومتی این استان هم كشیده شد.

به گزارش ایرنا، یكی از دستور جلسه های ستاد اقتصاد مقاومتی این استان كه روز پنجشنبه برگزار شد، گزارش عملكرد خوشه فرش زنجان بود.
معاون صنایع كوچك شركت شهرك های صنعتی استان زنجان ابتدا به گزارشی از فعال سازی خوشه های صنعتی در این استان پرداخت و عمر خوشه فرش زنجان را سه سال خواند كه از سال آتی به عنوان كنسرسیوم صادراتی فعالیت خواهد كرد.
ایرج احمدی افزود: هدف از راه اندازی این خوشه، حمایت از تولید و صادرات این محصول زنجان بود، همانگونه كه هم اكنون چنین تلاشی برای چاقو و كفش در دست انجام است.
عامل توسعه خوشه فرش استان زنجان هم در ادامه گفت: بر اساس اعلام اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان 63 هزار نفر و با تخمین مسئولان خوشه، 48 هزار نفر و شمار بیمه شدگان 11 هزار نفر فرش باف در این استان فعالیت می كنند.
زهرا حاج علی اكبری یادآورشد: بر اساس آخرین گزارش سال 95، در شهرستان زنجان هشت هزار و 930، خدابنده 6 هزار و 350، ماهنشان سه هزار و 320، ایجرود 2 هزار و 80، طارم یك هزار و 540 ، ابهر یك هزار و 850، خرمدره 950 و سلطانیه 810 دار قالی آویخته بود.
وی اظهار كرد: تعداد واحدهای متمركز تولیدی در 6 ماهه نخست امسال به 83، واحدهای غیر متمركز با مدیریت متمركز به 155، واحدهای تولیدی غیر متمركز خانگی با كمتر از سه دار قالی به 19 هزار دار می رسد كه در مجموع 19 هزار و 238 دار قالی را نشان می دهد.
حاج علی اكبری به اقدامات انجام شده برای معرفی فرش زنجان اشاره و اظهار كرد: كیفیت فرش ابریشمی زنجان بی نظیر است چنانكه طرح های فرش قم كه از 50 سال قبل مانده است، به دست همین بافندگان بافته می شود اما به نام استانی دیگر صادر.
عامل توسعه خوشه فرش استان زنجان گفت: فرش پشمی این استان در جهان به فرش آهنی معروف است و این موضوع حكایت از كیفیت بالای بافت فرش زنجان دارد.
وی خاطرنشان كرد: برای نخستین بار در این استان، عرضه مواد اولیه فرش ابریشمی راه اندازی و مشكل طراحی فرش ابریشمی زنجان هم راه اندازی اولین مركز طراحی فرش مرتفع شد.
حاج علی اكبری از نپرداختن تسهیلات بانكی به متقاضیان صنعت فرش گلایه كرد و ادامه داد: هم اكنون سه نفر متقاضی دریافت تسهیلات بابت راه اندازی مركز پرداخت، رنگرزی و طراحی هستند، اما بانك مربوطه همكاری لازم برای اعطای این تسهیلات را ندارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان هم در واكنش به نپرداختن تسهیلات گفت: سه ماه قبل بنا بود این مشكل مرتفع شود اما اكنون می شنوم كه هنوز تسهیلاتی اعطا نشده است.
فرامرز نیك سرشت تاكید كرد: شاید كل تسهیلات مورد تقاضای این سه كارگاه به 2 میلیارد ریال هم نرسد، چرا بانك عامل در این زمینه كوتاهی می كند.
وی اضافه كرد: تا هفته آینده باید این مشكل حل و تسهیلات مورد نیاز پرداخت شود.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی هم در ادامه گفت: تاكنون مسئولان خوشه فرش استان به این اداره كل بابت دریافت تسهیلات مربوط به خوشه مراجعه نكرده اند.
محمدرضا یوسفی از صدور 750 مجوز مشاغل خانگی در سال جاری خبر داد و تعهد استان را 152 فقره مجوز اعلام كرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در ادامه گفت: با وجود آنكه صنعت فرش این استان هم اكنون در وضعیت خوبی به سر می برد اما با انتظارات فاصله معنا داری دارد.
ناصر فغفوری ابراز كرد: طی سه سال گذشته اقدامات بسیاری برای ساماندهی این صنعت در استان زنجان انجام شده است كه نمونه بارز آن شناسنامه دار كردن فرش ها برای نخستین بار در كشور به شمار می آید.
وی اظهار كرد: پیش از این 22 هزار نفر از بیمه رایگان فرش بافی استفاده می كنند در حالی كه بیش از نیمی از آنان بافنده واقعی فرش نبودند كه این موضوع هم ساماندهی شد.
فغفوری افزود: هم اكنون 11 هزار نفر از بیمه فرشبافی استفاده می كنند اما سازمان تامین اجتماعی متعهد شده است كه با بیمه هر تعداد بافنده واقعی كه معرفی شود، موافقت كند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از ثبت ملی 2 طرح بیدگینه و قلتوق زنجان خبر داد و گفت: هم اكنون یكی از تاجران بزرگ فرش ایران در حال مذاكره برای راه اندازی بزرگترین واحد رنگ رزی صنعتی مواد اولیه فرش ایرانی است.
وی یادآورشد: با راه اندازی این واحد صنعتی، كل مشكل فرش ایران در زمینه پس دادن رنگ در زمان شسشتو مرتفع می شود.
مدیركل استاندارد استان زنجان هم گفت: به حتم برای صادرات، هر كالایی باید كیفیت لازم را داشته باشد و استانداردها این حداقل كیفیت ها را مشخص می كنند.
داوود كارگرزاده اضافه كرد: سازمان استاندارد ایران برای ویژگی های مختلف فرش ایرانی استانداردهای مختلفی مشخص ساخته و آماده است و كیفیت این محصول ارزشمند را برای صادرات تایید كند.
عامل خوشه فرش استان زنجان گفت: در صورتی كه حمایتی از فرش زنجان نشود، تمام حساسیت های ایجاد شده برای زنده نگاه داشتن و رونق بخشی به آن از بین خواهد رفت.
حاج علی اكبری فرش را نمونه بارزی از اشتغالزایی با كمترین میزان سرمایه گذاری و بیشتری بهره وری در كشور معرفی كرد و خواستار توجه و حمایت تمام مسئولان اقتصادی استان از این صنعت شد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی

سرخط اخبار استان‌ها