نگاه دولتی در لایحه نظام رسانه ای تعدیل می شود/موانع بهبود فضای كسب وكار فرهنگی وهنری شناسایی شده است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه در لایحه نظام رسانه ای كشور اگر رگه‌هایی از نگاه دولتی وجود دارد حتما در گام‌های بعدی این نگاه تعدیل خواهد شد، در عین حال از شناسایی قوانین، مقررات و آیین نامه هایی مانع بهبود فضای كسب و كار فرهنگی و هنری خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی سیزدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران بعد از اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در آخرین روزهای مرداد ماه امسال، سكانداری این وزارتخانه را در دولت دوازدهم بر عهده گرفت.
صالحی معتقد است، افكار عمومی همیشه ناظر بر عملكرد مسئولان است، این وزارتخانه نیز به عنوان نهاد حاكمیتی در حوزه فرهنگ و هنر كشور محسوب می شود، بنابراین مسئولان آن باید برای تنویر افكار عمومی و شفاف سازی اقدامات صورت گرفته گزارشی از این اقدامات در اختیار مردم قرار دهند.
مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری مبنی بر ارائه گزارش ١٠٠ روزه تمامی وزارتخانه ها از مجموعه اقدامات و فعالیت های خود به مناسبت صدمین روز از آغاز به كار دولت دوازدهم، گفت وگویی با دكتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون مجموعه فعالیت های ١٠٠ روزه این وزارتخانه انجام داده است كه در پی می آید:

** سوال: جناب آقای دكتر صالحی در ماه نخست وزارتتان به اهداف این وزارتخانه در دولت دوازدهم در قالب ٤٠ برنامه اشاره كردید. این 40 برنامه به چه صورت دسته بندی شده است؟

- صالحی: برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف دستیابی به اهداف تعیین شده، در سه بسته قرار گرفته است كه شامل هویت ایرانی اسلامی در قالب ٢ مساله و ٩ برنامه، تولید و مصرف فرهنگی، هنری و رسانه ای در قالب ٤ مساله و ١٩ برنامه و مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه ای بین المللی در قالب ٣ مساله و ١٢ برنامه می شود.
كلید اقدامات این ٣ بسته به همراه ٤٠ برنامه در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زده شده است و مسئولیت همه معاونت ها، سازمان ها و بخش های مدیریتی آن مشخص شده است .

** سوال: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد حاكمیتی فرهنگ و هنر كشور چه اقداماتی در بخش بهبود فضای كسب و كار در این حوزه و در این بازه زمانی داشته است؟

- صالحی: فرصت ١٠٠ روزه، زمان زیادی نیست كه بتوان در حوزه ارتقای كسب و كار اقدامات عملیاتی انجام داد. برای انجام هر كاری در ابتدا باید به شناسایی موانع و راهكارهای پیش رو پرداخت و پس از آن به اجرا فكر كرد. با این نگاه در حال حاضر قوانین، مقررات و آیین نامه هایی كه مانع بهبود فضای كسب و كار فرهنگی و هنری می شود را شناسایی كرده ایم.

** سوال: شفاف سازی سیاست ها، مقررات و حمایت ها از جمله اولویت های وزارتخانه در این دوره اعلام شده است. چه اقداماتی در راستای این شفاف سازی ها شكل گرفته است؟

- صالحی: همانطور كه اشاره شد؛ شفاف سازی سیاست ها، مقررات و حمایت ها از جمله اولویت ها بوده است. برگزاری انتخابات الكترونیك خانه های مطبوعات كشور، پرداخت مستقیم حمایت ها و خرید از مطبوعات و ناشران و عملیاتی كردن سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله اقداماتی بود كه در سطح وزارتخانه به منظور شفاف سازی كلید آن ها زده شده است.

** سوال: جنابعالی مدت چهار سال در سمت معاون فرهنگی وزارتخانه فعالیت داشتید، معاونت امور فرهنگی یكی از معاونت های پرمخاطب است كه با تمامی شاعران، نویسندگان، ناشران، كتابفروشان، چاپخانه داران و ... در تعامل و ارتباط تنگاتنگ است. در این حوزه چه اقداماتی انجام شده است؟

- صالحی: این معاونت در بخش های مختلف مشغول به فعالیت است كه مهمترین بخش آن به حوزه كتاب برمی گردد. كتاب نقش بسزایی در ارتقای جوامع بشری دارد. صدور مجوزهای كتاب، موسسات فرهنگی و هنری، چاپخانه ها، برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب تهران و نمایشگاههای كتاب استانی و برگزاری جشنواره ها و هفته های فرهنگی مانند هفته كتاب و ... از جمله وظایف این معاونت است.
خوشبختانه در این مدت كوتاه با همكاری موسسه نمایشگاه های فرهنگی در پنج استان كرمانشاه، اردبیل، فارس، آذربایجان شرقی و خراسان نمایشگاه كتاب برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران در ١٠٠ روز گذشته در چهار نمایشگاه بین المللی كتاب فرانكفورت، استانبول، پكن و مسكو حاضر شد و از رهگذر این تعاملات قرارداها و توافقات خوبی در زمینه رایت كتاب حاصل شده است.

** سوال: آقای دكتر صالحی یكی از شعارهای اصلی برنامه های جنابعالی عبارت «ایران تهران نیست» بوده است كه نشان دهنده توجه شما به فعالیت های فرهنگی و هنری در استان ها و اهمیت تمركز زدایی است. برای تحقق این شعار چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

- صالحی: همگان باید این موضوع را بدانند كه «ایران تهران نیست» و سایر استان‌ها هم جزء كشور هستند. ظرفیت تهران و اطراف آن اشباع شده و این درحالیست كه ما ظرفیت‌های كم‌ نظیر و بی‌بدیل در كشور داریم، ما هم استعدادهای خلاق و هم محیط‌ های بكر داریم، نباید فراموش كنیم كه جذابیت‌های هنری تنها در تهران نیست و در استان‌های دیگر نیز نهفته است و برگ برنده ما استفاده از همین ظرفیت ها است. بنابراین با این نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش استان ها اقداماتی انجام داد كه شامل برگزاری نمایشگاه های استانی در پنج استان، پیگیری اجرای هفته های قرآن و عترت در ١٢ استان، واگذاری تسهیلات توسعه، تجهیز و تاسیس كتابفروشی ها در استان های كشور، رشد ١٢ درصد تجهیز، نوسازی و حمایت از خدمات كتابخانه های روستایی، بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی واحدهای استانی در راستای تفویض اختیار، تهیه برش فعالیت های سینمایی در ١٨ استان، برگزاری جام باشگاه های كتابخوانی در ١٠٠ شهر و روستا، همه و همه اقداماتی است كه نشان از عزم جدی وزارتخانه در تمركز زدایی دارد.

** سوال: توجه بر توسعه دیپلماسی فرهنگی و هنری از دیگر موضوعاتی است كه همواره در این دولت و دولت یازدهم تاكید شده است. آیا در این حوزه هم وزارتخانه در مدت ١٠٠ روز اقداماتی داشته است؟

- صالحی: همان طور كه اشاره كردید دیپلماسی فرهنگی و هنری یكی از موضوعاتی است كه در دولت های یازدهم و دوازدهم به آن تاكید شده و می شود. باید بدانیم كه دیپلماسی فرهنگی تاثیر بیشتری نسبت به دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در گسترش روابط با جامعه بین الملل دارد. از طریق دیپلماسی فرهنگی و هنری می توانیم به صدور فرهنگ و هنر كشورمان و همچنین صدور فرهنگ انقلاب اسلامی كه مورد تاكید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) بوده بپردازیم.
بر این اساس در این مدت در راستای توسعه دیپلماسی فرهنگی و هنری این وزارتخانه اقداماتی داشته است كه حضور فعال در نمایشگاه های كتاب خارجی با امضای حدود ٢٠٠ قرارداد و توافقنامه رایت كتاب، برگزاری كنسرت مشترك ایران و ایتالیا، برگزاری مراسم حج امسال با عزت، اقتدار، سلامت و امنیت ٨٦ هزار زائر، تقویت زیرساخت های زیارتی در مرزها و بهره برداری از زائر سرای مهران و بستان در اربعین امسال و اجرای ٩ نشست و گفت وگوی ادیان در داخل و خارج از كشور از جمله این اقدامات به شمار می آید.

** سوال: آقای وزیر با توجه به تاكید دولت های یازدهم و دوازدهم مبنی بر كاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور اجرایی به اهالی و صنوف مرتبط، لطفا درباره ساختارسازی های مردمی در حیطه فرهنگ و هنر و حمایت از آن ها و چگونگی این واگذاری ها در حوزه های مختلف سینمایی، كتاب، دیجیتال، مطبوعاتی، هنری و ... توضیح دهید.

- صالحی: واگذاری امور به اهل فن و كاهش تصدی گری دولت در انجام كارهای اجرایی از سیاست های دولت های آقای روحانی بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همین راستا برخی اقدامات اجرایی خود را به صنوف مرتبط واگذار كرده است. در دولت یازدهم برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب تهران به ناشران واگذار شد و نمایشگاه های مطبوعات و رسانه های دیجیتال و ... نیز بر همین روال برگزار شد. دولت دوازدهم نیز در امتداد دولت یازدهم بر واگذاری امور به صنوف مرتبط تاكید دارد و شاهد این مدعا برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در آبان ماه امسال از سوی اهالی رسانه است.

** سوال: در حوزه قرآنی بر چه اساس این واگذاری ها صورت گرفته است؟

- صالحی: نهایی كردن ادغام دو اتحادیه بزرگ قرآنی تشكل های قرآن و عترت و موسسات قرآنی مردمی كشور بر اساس واگذاری امور در حوزه قرآنی است.

** سوال: پس در همه حوزه ها شاهد این واگذاری ها خواهیم بود؟

صالحی: بله. تشكیل ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار كتاب، طرح و تصویب اكثر مواد لایحه نظام رسانه ای كشور در دولت و تاسیس انجمن ارتقای كتابخانه های عمومی كشور با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ... از اقدامات این وزاتخانه در راستای ساختار سازی های مردمی در حیطه فرهنگ و هنر و حمایت از آن است.

** سوال: طرح موضوع لایحه نظام رسانه ای كشور در دولت یكی از مسائلی بود كه در روزهای اخیر توجه بسیاری را از سوی اصحاب رسانه به دنبال داشت و برخی انتقاداتی درباره وجود نگاه دولتی در لایحه نظام رسانه‌ای داشته اند. برای رفع این دغدغه­ها چه تدابیری اندیشیده شد؟

- صالحی: در لایحه نظام رسانه ای كشور اگر رگه‌هایی از نگاه دولتی وجود دارد حتما در گام‌های بعدی این نگاه تعدیل خواهد شد. لایحه نظام رسانه‌ای نگاه اصلی‌اش بر این است كه اهالی صنف رسانه مسائل خود را متكفل و آنها را حل و فصل كنند. حتما بحث نگاه دولتی یا تغلیظ و تقویت این نگاه مورد نظر دولت نیست و چنانچه تاكنون در این لایحه رگه‌هایی از بحث دولتی شدن دیده می‌شود حتما در گام‌های بعدی این نگاه تعدیل خواهد شد.
با توجه به طرح پیشنهادهایی كه از سوی دوستان رسانه‌ای در این زمینه تاكنون بیان شده است، دولت با همین نگاه ادامه بررسی لایحه نظام رسانه‌ای در هیات دولت را متوقف كرده و موضوع را برای پیگیری مجدد به كمیسیون فرهنگی ارجاع داده است. قطعا در این مرحله از پیشنهادهای اصحاب رسانه‌ كه در فضای رسانه‌ها مطرح می‌شود و همچنین از پیشنهادهایی كه به طور مستقل به معاونت مطبوعاتی ارجاع داده می‌شود استقبال خواهیم كرد. مجموعه پیشنهادها و نقدهایی كه پس از دریافت این پیشنهادها و برگزاری نشست‌هایی در این زمینه مطرح می‌شود را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

** سوال: جناب آقای دكتر صالحی در ابتدای گفت وگو بر اصلاح و تدوین مقررات در حوزه فرهنگ و هنر تاكید داشتید. در این حوزه آیا اصلاحیه هایی در مجموعه مقررات و قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش های مختلف و تدوین مقررات جدید داشته اید؟

- صالحی: بله در این مدت كوتاهی كه از عمر دولت دوازدهم گذشته، پنج اقدام در این حوزه صورت گرفته است كه شامل طراحی و پیاده سازی طرح شامد یا همان شناسه الكترونیكی محتوای دیجیتال، تهیه آیین نامه های اجرایی ساماندهی انتشار انبوه محتوا در شبكه های اجتماعی، راه اندازی سامانه جامع برخط نظام رده بندی سنی بازی ها، اصلاح دستورالعمل حمایت از مطبوعات با اولویت مناطق محروم و موضوعات خاص و تصویب نهایی لایجه قانون تبلیغات بازرگانی و ارائه در موضوعات جلسه هیات دولت می شود.
فراهنگ ** انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ