۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۰:۰۴
کد خبر: 82755930
T T
۰ نفر
روزنامه روسي: ازبكستان از طريق افغانستان به سوي بنادر ايران راه باز مي‌كند

مسكو - ايرنا - روزنامه روسي نزاويسيمايا گازتا نوشت: تاشكند و كابل ساخت راه آهن و جاده بين مزار شريف و هرات و خط انتقال برق از ازبكستان به باگلان افغانستان را آغاز مي‌كنند و ازبكستان مي خواهد از اين طريق به سوي بنادر ايران راه باز كند.

به گزارش پنجشنبه شب ايرنا، نزاويسيمايا گازتا امروز در مقاله اي نوشت:در منطقه مرزي ترمز ازبكستان مركز لجستيكي ساخته شده كه براي عمليات واردات و صادرات با افغانستان بكار گرفته مي‌شود.
روزنامه روسي به نقل از عصمت الله ارگاشف نماينده ويژه رئيس‌جمهوري ازبكستان در امور افغانستان نوشت: ازبكستان به تازگي روابط تجاري - اقتصادي خود با افغانستان را تقويت كرده است.حجم بازرگاني دو كشور 25 درصد رشد كرده و به تجار افغاني در ازبكستان امتيازاتي داده مي‌شود. موانع جلوگيري كننده از توسعه و تعميق روابط تجاري - اقتصادي رفع مي‌شود
روزنامه روسي نوشت: راه آهن جديد مزار شريف هرات براي تقويت روابط دو كشور ساخته مي‌شود. همچنين ساخت جاده شوسه همراه با زيرساخت مربوطه تقريبا تا مرز غربي افغانستان با ايران برنامه ريزي شده است.
روزنامه روسي افزود: ايران از طرف خود در آينده نزديك ساخت راه آهن از شهر خواف تا هرات را به پايان مي رساند. ارتباط اين دو شهر از طريق هرات اجازه مي‌دهد نه تنها افغانستان بلكه همه كشورهاي آسياي مركزي محموله‌هاي ترانزيت خود را به واسطه بنادر چابهار و بندر عباس ايران منتقل كنند.
در همين حال نزاويسيمايا گازتا به نقل از عمر نثار مدير مركز مطالعه افغانستان معاصر افزود: با توجه به اوضاع افغانستان بعيد به نظر مي رسد تا بتوان اين پروژه‌هاي زيرساختي را بطور كامل اجرا كرد.
وي افزود: براي نمونه ساخت خط لوله گاز 'تاپي' (تركمنستان – افغانستان – پاكستان –هند) كه سال‌ها پيش از قصد آن سخن رفته بود تاكنون آغاز نشده است.
روزنامه روسي به نقل از كارشناس افغانستاني نوشت: پروژه‌هايي كه تاشكند از آنها سخن رانده از بسياري لحاظ به سطح امنيت و برقرار شدن ثبات در افغانستان بستگي خواهد داشت. اما در افغانستان چنان اوضاعي برقرار شده كه همين كه كشوري براي اجراي پروژه در بخشي از اين كشور اقدام مي‌كند اوضاع در اين بخش رو به وخامت مي‌رود.
نزاويسيمايا گازتا در پايان نوشت: برخي كشورها از ضعف دولت مركزي و ناتواني نهادهاي انتظامي افغانستان به عنوان ابزاري براي مقابله با رقبا در منطقه استفاده مي‌كنند.
شبد**اروپام*391 **1010
انتشار:حسن معظمي

سرخط اخبار جهان