۱۶ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۴۰
کد خبر: 82755919
T T
۰ نفر
اجرای كامل طرح یكپارچه سازی نشانی های كشور تا سه سال آینده

نوشهر - ایرنا - مدیر عامل شركت ملی پست جمهوری اسلامی ایران گفت كه طرح یكپارچه سازی نشانی های پستی و مكانی كشور موسوم به ' جی نف GNAF ' حداكثر ظرف سه سال آینده به طور كامل اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسین نعمتی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در شهرستان نور افزود : این طرح كه از سال گذشته در كشور شروع شده ، دارای مزیت های فراوانی است كه از آن جمله می توان به یكسان سازی نشانی ایرانیان و ساماندهی املاك اشاره كرد.
طرح جی نف از جمله زیرساخت های دولت الكترونیك به شمار می رود كه اجرای آن به شركت ملی پست سپرده شده است و 13 دستگاه دیگر هم در آن همكاری دارند.
این طرح كه هم اكنون در برخی از استان های كشور به صورت آزمایشی در حال اجراست دارای سه لایه ' نشانی یا استاندارسازی آدرس‌ دهی ' ، ' نقشه ' و ' سرویس‌ دهی ' است كه در اجرای آن خیابان‌ها ، محلات و كوچه‌ها در شهرها و روستاها همنام‌سازی می‌شوند و همچنین طرح پلاك‌گذاری هم در شهرها و روستاها اجرا می‌شود.
جی نف امكان بررسی و صحت سنجی یك نشانی فیزیكی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در كشور مقدور می سازد . هر نشانی كه در جی نف ایجاد شود ، بین چند نشانی همسان در برابر مجموعه داده مكانی مربوطه مقایسه می شود تا بدین ترتیب یك قطعه ملكی ، معابر و یا موقعیت مكانی آن نقطه و وجود یا عدم وجود صحت سنجی و راست آزمایی گردد و همچنین كیفیت نشانی آن سنجیده می شود.
افزایش كارایی ، افزایش دقت و داده های قابل اطمینان از جمله مزیت های جی نف است. با راه اندازی پایگاه ملی جی نف امكان تعیین موقعیت دقیق نشانی های فیزیكی امكان پذیر می شود. به عنوان مثال با اجرای كامل این طرح مشخص می شود كه در یك خیابان چند باب ساختمان دارد و هر یك از این ساختمان ها چند واحد مسكونی، تجاری، نانوایی، داروخانه، بیمارستان و... را در خود جای داده است .
ایجاد این اطلاعات دقیق كمك می كند در صورت بروز هر نوع خسارت طبیعی یا غیرطبیعی مشخصه های ملكی، دقیق باشد و در آینده از آنها برای بازسازی و نوسازی مكان ها استفاده كرد؛ بدون آنكه حق كسی پایمال شود.
در این طرح همه اسناد ملكی قدیمی ایران به روزرسانی و ایرادهای موجود برطرف می شود. همچنین یك بانك اطلاعات واحد برای همه دستگاه ها ایجاد می شود.
بهبود تجارت ، جلوگیری از جرم و جنایت ،پاسخ های اورژانسی و ارتقای سیاستگذاری از جمله مزیت های اجرای جی نف است.
** صدور مجوز 2 اپراتور با هدف به روز رسانی خدمات در كشور
معاون وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات همچنین از صدور مجوز فعالیت برای 2 اپراتور با هدف به روز رسانی خدمات پستی در كشور خبر داد.
نعمتی افزود : هم اینك مجوز صدور این اپراتورها اعمال شده و برای ایجاد و بهره برداری از این اپراتورها از توان وسرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده خواهد شد.
وی گفت كه سرمایه گذار بخش خصوصی در آگهی مناقصه برنده شده و بزودی با او قرارداد امضا خواهد شد.
به گفته او، از آنجایی كه شركت ملی پست طبق قانون اساسنامه آن مصوب و باید به شكل حاكمیتی خدمات ارائه دهد بنابراین این اپراتورها نیز در همین راستا ایجاد می شود.
** اجرای طرح یكسازی نشانی ایرانیان در 7 شهرستان مازندران
مدیركل شركت پست مازندران نیز در این نشست گفت : تا پایان امسال در هفت شهرستان استان این طرح به طور كامل اجرایی می شود .
اسماعیل بوداغی افزود : این طرح در گام نخست در كشور با اولویت در شهرهایی مانند مشهد ، اصفهان ، شیراز و ساری اجرا شده است.
وی با اشاره به مزیت های این طرح از ابعاد مختلف افزود : همزمان با فرآیند اجرای این طرح قشرهای مختلف مردم به ویژه دهیاران نیز آموزش های لازم فراگرفته اند.
بوداغی با بیان این كه دولت رویكرد مطلوبی برای اجرایی شدن این طرح دارد تاكید كرد كه در این زمینه باید زیرساخت ها نیز فراهم شود.
مدیر كل پست استان مازندران در عین حال گفت كه سهم مازندران در برخورداری از این طرح نسبت به سایر استان ها در رتبه سوم قرار دارد.
مدیرعامل شركت ملی پست ایران روز پنجشنبه به همراه معاون حقوقی امور دولت و مجلس وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای شركت در همایش بزرگداشت روز مجلس به شهرستان های نورو محمود آباد سفر كرده است.
خبرنگار : مهراب زكی پور كینجی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
1602/7078/1654
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد