۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۷
کد خبر: 82751877
T T
۰ نفر

آيا ترامپ در كاخ سفيد مي ماند

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۷
کد خبر: 82751877
آيا ترامپ در كاخ سفيد مي ماند

تهران- ايرنا -مايكل فلين، برجسته‌ترين مقام بركنار شده در حلقه نزديكان دونالد ترامپ در يك اعتراف غيرمنتظره گفت تاكنون در جريان تحقيقات پيرامون نقش روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريكا دروغ مي‌گفته، بر حقايق سرپوش مي‌گذاشته و آنرا كتمان مي‌كرده، مقامات قضائي و دادستان را در اين زمينه گمراه مي‌كرده است.

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله اي، آورده است: با اين اعترافات صريح، شايد قدري از جرم فلين كاسته شود كه با دادستان همكاري كرده و بالاخره حقيقت را برملا كرده ولي افشاي اين حقايق براي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري قرار نيست بيش از اين مشمول مرور زمان شود، چرا كه بازپرس‌ها و دادستان سعي دارند با شدت بيشتر و دامنه گسترده‌تري اتهامات را پيگيري كنند و به نظر مي‌رسد آنها تدريجاً به كاخ سفيد نزديك‌تر مي‌شوند.

تا اينجاي قضيه داماد ترامپ هم در معرض بازپرسي قرار گرفته و اظهاراتش به زيان ترامپ ارزيابي مي‌شود. برخي مشاورين ترامپ به وي توصيه كرده‌اند كه بيش از اين درباره روند تحولات مرتبط با پرونده مداخلات روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريكا حساسيت نشان ندهد و از فضاسازي در توئيتر خود بپرهيزد، زيرا همين ديدگاه‌هاي انفعالي ترامپ، نشانه‌اي از جدي بودن اتهامات وارده و تنها ماندن ترامپ تلقي شده است. چرا كه تقريباً هيچكس به جز ترامپ از وي در اين ماجرا حمايت نمي‌كند.

يكي از جدي‌ترين اتهامات وارده به دستياران ترامپ، علاوه بر ارتباط غيرقانوني با طرف‌هاي روس در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا، به تلاش و اصرار آنها به طرف‌هاي روسي براي هجوم سياسي و تبليغاتي عليه رقيب ترامپ مربوط مي‌شود كه عملاً چنين ترفندي به نفع ترامپ تمام شده و رقيب وي را از صحنه حذف كرده است.

ترامپ تا اين اواخر در توئيت‌هاي خود سعي داشت از فضاي مجازي براي حمله به مخالفين خود بيشترين بهره‌هاي ممكن را ببرد ولي اين روزها ديگر از آن برخوردهاي تهاجمي و تلاش براي تمسخر و تحقير مخالفين خبري نيست و همين امر نشان مي‌دهد ترامپ و دستيارانش چنان رفتاري را به زيان او ارزيابي كرده‌اند.

بدين ترتيب اعتراف مايكل فلين، اتهامات سنگيني را متوجه ترامپ كرده و حلقه محاصره دادستان در اطراف ترامپ و دستيارانش روز به روز تنگ‌تر مي‌شود. اينكه سرانجام كار به كجا ختم خواهد شد، شايد هنوز قابل پيش‌بيني نباشد لكن از هم اكنون روشن است كه شخص ترامپ در مخمصه عجيبي گرفتار شده و معلوم نيست با اين وضعيت،‌ وي تا پايان دوره رياست جمهوري در كاخ سفيد بماند.
نتيجه تحقيقات دادستاني هرچه باشد و هر سرنوشتي كه در انتظار ترامپ باشد، همگان در اين نكته اتفاق نظر دارند كه آمريكا در شرايطي به سر مي‌برد كه ساير كشورها براي نقش آفريني درحال و آينده سياسي آن وسوسه شده‌اند و اتفاقاً توانسته‌اند نقش و تاثير مورد انتظار خود را نيز عملياتي كنند و به اهداف خود برسند.

اين نكته از آن جهت اهميت دارد كه آمريكا تا همين اواخر در سرنوشت بسياري از كشورها مستقيماً و يا غيرمستقيم دخالت كرده و حتي با توسل به زور، اهداف پليد خود را به اجرا در آورده است. طبعاً با در نظر گرفتن چنين كارنامه اي، ماجراهاي ترامپ براي آمريكا و مردمش در مقياس داخلي و بين‌المللي بسيار تلخ و گزنده است كه در فرآيند انتخاب رياست جمهوري آن، فرصتي براي تحميل اراده سياسي بيگانگان پيش آمده و حتي نقش روس‌ها در اين زمينه قابل رصد كردن است. با اين حساب شايد آن روز چندان دور نباشد كه براي خروج يا اخراج ترامپ از كاخ رياست جمهوري، شمارش معكوس آغاز شود، البته اگر تاكنون آغاز نشده باشد.

*منبع:روزنامه جمهوري اسلامي،1396،9،13
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

سرخط اخبار پژوهش