۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۴
کد خبر: 82751582
T T
۰ نفر
برخورداري 47.6 درصد جمعيت شهري از شبكه فاضلاب/ 112 تصفيه‌خانه در حال ساخت

تهران- ايرنا- معاون راهبري و نظارت بر بهره برداري شركت مهندسي آبفاي كشور گفت: 47.6 درصد جمعيت شهري كشور از شبكه هاي جمع‌آوري فاضلاب برخوردار هستند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از وزارت نيرو، «شاهين پاكروح» اضافه كرد: جمعيت تحت پوشش شهرهاي داراي شبكه‌هاي جمع‌آوري فاضلاب تا شهريورماه امسال بيش از 27 ميليون و 577 هزار نفر بود كه اين تعداد 47.6 درصد جمعيت شهري كشور را در بر مي گيرد.
وي اضافه كرد: اين جمعيت در 295 شهر در 6 ميليون و 641 هزار فقره انشعاب فاضلاب كه توسط 59 هزار و 500 كيلومتر شبكه جمع‌آوري مي‌شود در مدار بهره‌برداري قرار دارند.
معاون راهبري و نظارت بر بهره برداري آبفاي كشور ادامه داد: فاضلاب جمع‌آوري شده در 183 تصفيه‌خانه براي جمعيتي معادل 18 ميليون و 300 هزار نفر بوده كه ساليانه پسابي به ميزان يك ميليارد و 200 ميليون مترمكعب توليد مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه يك ميليارد و 200 ميليون مترمكعب پساب توسط 183 باب تصفيه‌خانه به منظور مصارف كشاورزي و صنعتي توليد مي شود، از اجراي 112 پروژه تصفيه خانه جديد در كشور خبر داد.
معاون راهبري و نظارت بر بهره برداري شركت مهندسي آبفاي كشور گفت: 56 درصد از پساب‌هاي توليدي در مصارف كشاورزي و حدود 40 درصد جهت تخليه به آب‌هاي سطحي و منابع آب‌هاي پذيرنده مصرف مي‌شود و مابقي پساب توليدي در صنعت، آبياري فضاي سبز و مصارف شهرداري‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

فقط 42 روستا از شبكه جمع آوري فاضلاب برخوردار است
پاكروح با اشاره به اينكه احداث تاسيسات زيربنايي فاضلاب در روستاهاي پيشرفت چنداني نداشته است، افزود: در زمان كنوني فقط حدود چهار دهم درصد از جمعيت روستايي كشور از پوشش تاسيسات فاضلاب برخوردارهستند كه اين تاسيسات در 42 روستا با 19 هزار فقره انشعاب اجرا و در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است.
پاكروح همچنين درباره وضعيت اجراي طرح‌هاي فاضلاب در شهرهاي ساحلي گفت: تعداد 14 مورد از تصفيه‌خانه‌هاي در مدار بهره‌برداري، در نوار ساحلي شمالي و 17 مورد از تصفيه خانه‌هاي در مدار بهره برداري، در نوار ساحلي جنوبي قرار دارند كه غالب آن‌ها با استفاده از فرايندهاي مدرن، به تصفيه فاضلاب مشغول هستند.
وي اعلام كرد: احداث شبكه و تصفيه‌خانه در ساير شهرهاي ساحلي شمالي و جنوبي توسط حوزه معاونت مهندسي و توسعه آبفاي كشور در دست مطالعه و يا اجرا است.
وي در ادامه افزود: از تصفيه‌خانه‌هاي در حال بهره‌برداري در نوار شمالي كشور طرح مطالعه و ارتقاء تصفيه‌خانه‌هاي چالوس و نوشهر، بابل و بابلسر توسط دفتر نظارت بر بهره‌برداري فاضلاب شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور به تصويب رسيده است كه اجراي آن به اعتباري معادل 364 هزارو 890 ميليون ريال نيازمند است.
پاكروح گفت: در نوار ساحلي جنوبي كشور نيز طرح مطالعه و ارتقاي تصفيه‌خانه فاضلاب بوشهر توسط دفتر نظارت بر بهره‌برداري فاضلاب به تصويب رسيده است كه اجراي اين طرح هم به 95 هزار ميليون ريال اعتبار نياز دارد.
به گزارش ايرنا، اجراي اين پروژه ها در زمينه آب و فاضلاب علاوه بر كاركرد خدمات رساني، موجب رونق بخشيدن به اين صنعت و فعالان اقتصادي اين بخش نيز مي شود.
به گفته ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو، بازاري به ارزش يك هزار و 600 ميليارد ريال پروژه در عرصه آب و فاضلاب كشور، آماده جذب سرمايه و كار است.
وي با تاكيد بر اينكه اين بازار در اختيار كمتر توليدكنندگاني در كشورهاي منطقه است، گفت: جمعيت 80 ميليون نفري كشور، 200 ميليون نفري منطقه و 400 ميليون نفري فرامنطقه اي، ظرفيت مناسبي براي فعاليت صنعتگران داخلي است.
محمودي با اشاره به ظرفيت يك هزار و 200 شهر و 30 هزار روستا براي توسعه تاسيسات و خدمات در بخش آب و فاضلاب، گفت: بازار طراحي، توليد و اجرا و همچنين بهره برداري و خدمات بعد از فروش براي فعالان صنعت آب فراهم است.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام**9189**1823
خبرنگار: اسماعيل داودي ** انتشار: طاهره نبي اللهي
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد