قدرت سرگرم سازي اينترنت، كتابخواني را به حاشيه برده است

تهران - ايرنا - عضو هيات داوران شانزدهمين جشنواره كتاب و رسانه گفت: يكي از چالش هاي پيشرو در حوزه كتاب و رسانه را بايد قدرت سرگرم سازي ديگر رسانه بويژه اينترنت دانست كه باعث كاهش روند كتابخواني در كشور شده است.

داوود صفايي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا با بيان اينكه كتاب نخستين رسانه جمعي مكتوب است كه بعد از توسعه صنعت چاپ به عنوان يك رسانه مكتوب پرتيراژ در جامعه و بين گروه هاي تحصيل كرده و باسواد رواج يافت، افزود: تاثيرات كتاب در جوامع مختلف بسيار عميق است و تا جايي كه بسياري از دانشمندان معتقدند تمدن جديد محصول كتاب و چاپ است.
وي گفت: مطبوعات شامل روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و مجلات به عنوان محصولات چاپ به دليل سرعت انتشار بالا و همچنين به لحاظ تنوع مطالب، كم كم جايگاه بيشتري در جامعه پيدا كرد و به عنوان رسانه اي كه روزانه در دسترس مردم قرار گرفت، تمدن ساز شد.
صفايي اظهار كرد: بدين طريق رسانه و كتاب در نتيجه از آن موقعيت ممتازي كه ابتدا داشتند به لحاظ ميزان استفاده و همچنين حضور خبرنگاران در اين عرصه براي معرفي كتاب و مزيت هاي آن كه بعدها منجر به پيوند فرخنده بين كتاب با مطبوعات و كتاب با تلويزيون شد، نقش مهمي را در اين عرصه ايفا كردند.
عضو هيات داوران شانزدهمين جشنواره كتاب و رسانه در پاسخ به اين سوال كه اكنون چه چالش هايي پيش روي حوزه كتاب و رسانه وجود دارد، گفت: مهمترين چالش پيش روي اين حوزه به قدرت سرگرم سازي رسانه ها اعم از مطبوعات، تلويزيون و اينترنت كه موجب شده مصرف كتاب و مطالعه آن بسيار كاهش پيدا كند و در واقع مطالعه و كتابخواني را به حاشيه براند.
وي افزود: اين رويه همچنين موجب شده مردم رو به سوي خواندن مطالب كوتاه رسانه ها بياورند و بيشتر وقت مردم را اين مطالب سرگرم و مشغول كرده است. اين موارد دست به دست هم داده در نتيجه كتاب خواندن كه تمدن ساز به شمار مي رود، كم و بيش به حاشيه مي رود و اين در حاليست كه كتاب در سطح جامعه خريداري مي شود ولي در كمد و قفسه ها قرار مي گيرد و مردم ديگر فرصت خواندن آن را ندارند.
صفايي گفت: در اين ميان رقابت رسانه ها باعث شده است كه صبر و حوصله كتابخواني ميان مردم از بين برود و فقط به مطالب نوك مي زنند و عادت كرده اند كه مطالب كوتاه را بخوانند و اين نبود تمركز موجب شده كتابخواني لطمه ببيند.
وي در پاسخ به اين سوال كه برگزاري جشنواره هاي كتاب و رسانه چه تاثيري بر سطح و ارتقاء فرهنگ جامعه دارد، افزود: در اين جشنواره ها از خبرنگاران و افرادي كه در طول سال در حوزه كتاب، كتابخواني و تاليف نقش مهمي دارند، قدرداني و با نويسندگان و ناشران مترجمان ارتباط برقرار مي شود؛ همچنين كتاب هايي كه تازه منتشر شده معرفي و نقد كتاب نيز منعكس مي شود.
صفايي گفت: در اين رويداد فرهنگي از كساني كه با اصحاب قلم مصاحبه مي كنند و فرهنگ كتابخواني را زنده نگه مي دارند، قدرداني مي شود تا اين دسته خبرنگاران برگزيده الگويي براي ديگر اصحاب رسانه قرار گيرند و از طرفي اين جشنواره كمك مي كند كه حوزه اطلاع رساني فرهنگ و كتابخواني برجسته شود و مورد توجه قرار گيرد.
عضو هيات داوران شانزدهمين جشنواره كتاب و رسانه در خصوص تاثيرات 15 دوره گذشته جشنواره كتاب و رسانه در جامعه گفت: جشنواره در 15 دوره گذشته با فراز و فرودهايي همراه بوده و شرايط مناسبي نداشت و متاسفانه در دوره هايي با افول مواجه بود و خوشبختانه در سه سال اخير اين جشنواره احيا شده و امسال با آثار توليدي، سطح كارها رشد داشته و فضاي رسانه و مطبوعات يك فضاي خوبي بود و بويژه توجه جدي در يك سال گذشته به حوزه كتاب و رسانه شده است.
شانزدهمين دوره جشنواره كتاب و رسانه همزمان با برگزاري بيست و پنجمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با هدف توجه بيشتر به كاركردهاي رسانه در حوزه كتاب روز سه شنبه 23 آبان ماه در خانه كتاب برگزار شد.
فراهنگ ** 1417**1021
خبرنگار: سيدمهدي حسيني**انتشار: حسين نوروزيان

سرخط اخبار فرهنگ