۴ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۸
کد خبر: 82741742
T T
۰ نفر

نابودي داعش براي پيشبرد برنامه‌ها مؤثر است

۴ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۸
کد خبر: 82741742
نابودي داعش براي پيشبرد برنامه‌ها مؤثر است

تهران- ايرنا- روزنامه آسمان آبي در گفت ‌وگويي با سعيد شريعتي عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران، نوشت: آثار اين پيروزي در سياست منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران و به‌تبع حمايت‌هايي كه از اين سياست خواهد شد، در حرف و سخن نمي‌گنجد. ما كماكان فكر مي‌كنيم مسئله خاورميانه به‌ويژه سوريه، با مداخلات نظامي از هر طرفي حل ناشدني نيست.

در ادامه اين گفت ‌وگو آمده است: سه‌شنبه شب و پس از جلسه شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران، اين حزب اطلاعيه‌اي منتشر كرد و طي آن از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي مقابله با داعش تقدير شد. اين اطلاعيه پس از انتشار نامه سردار سليماني مبني بر پايان عمليات نظامي عليه داعش، صادر شد. در راستاي اين اطلاعيه حزب اتحاد ملت و بررسي اين موضوع كه پايان داعش اگر باعث ثبات سياسي در منطقه شود، چه تأثيري بر سياست داخلي ايران خواهد داشت، با سعيد شريعتي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران، به گفت‌وگو پرداختيم. مشروح اين مصاحبه را در ادامه از نظر مي‌گذرانيد.

‌**اطلاعيه حزب اتحاد ملت ايران در تقدير از سپاه در مقابله با داعش، در چه بستري صورت پذيرفت و با چه هدفي منتشر شد؟
مسئله اعلام موضع حزب، در پي نامه آقاي سردار سليماني به مقام معظم رهبري و اعلام پيروزي نظامي بر گروه تروريستي داعش در بوكمال سوريه بود. اين خبر كه با استقبال جهاني مواجه شده بود، به هر حال خبر از نابودي بخش نظامي يك گروه تروريستي مي‌داد. گروه‌هاي داخلي در همه جاي دنيا، مشي تروريستي اين گروه را محكوم كرده بودند. به‌تبع ما هم در شوراي مركزي حزب، تصميم بر اعلام موضع گرفتيم. ما بسيار خرسنديم از اين اتفاق و اميدواريم داعش به‌عنوان يك جريان خطرناك فكري و فرهنگي بساطش برچيده شود و منطقه ديگر شاهد بروز چنين جرياناتي نباشد.

‌**به نظر شما، پيروزي بر داعش چه اثري بر سياست‌هاي جمهوري اسلامي خواهد داشت؟
آثار اين پيروزي در سياست منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران و به‌تبع حمايت‌هايي كه از اين سياست خواهد شد، در حرف و سخن نمي‌گنجد. ما كماكان فكر مي‌كنيم مسئله خاورميانه به‌ويژه سوريه، با مداخلات نظامي از هر طرفي حل ناشدني نيست؛ بنابراين من فكر مي‌كنم تجربه 6 ساله پرهزينه‌اي را كه ملت سوريه دادند، تجربه بزرگي براي همه دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه است كه اجازه ندهند نظامي‌گري فصل‌الخطاب مسائل منطقه شود. من عقيده دارم رويكردي كه بعد از نشست ژنو در پيش گرفته شد، نشان مي‌دهد كشورهايي كه خودشان را دخيل در امر سوريه مي‌دانند، عقيده دارند ديپلماسي بايد جايگزين نظامي‌گري شود و گروه‌هاي افراطي داخل سوريه كه بعضا از جانب كشورهاي بيگانه تغذيه مي‌شوند، محدود شوند و ماجرا در يك شرايط برابر در ميان گروه‌هاي ذي‌نفع داخلي سوريه در پيش گرفته شود. مذاكرات هم بايد بنا به منافع ملت سوريه انجام شود.

‌**اكنون با توجه به اين‌كه تهديد حضور داعش در منطقه به نوعي برداشته شده است، اين موضوع در امنيت داخلي ايران چه تأثيراتي دارد؟
تفكر داعش همواره يك تهديد براي امنيت منطقه و به‌ويژه كشور ما است. نمونه‌اش را هم شاهد بوديم كه در مجلس شوراي اسلامي و حرم امام(ره)، اتفاق افتاد؛ بنابراين زمينه‌ها براي اقدامات تروريستي از طرف اين گروه وجود دارد. طبق فرمايشات مقام معظم رهبري هم اين پيروزي در ميدان سوريه بر گروه داعش، به منزله نفي و از بين رفتن كامل اين تفكر حتي در ميان حلقه‌ها و مجموعه‌هاي وابسته به اين گروه در سراسر دنيا نيست. به هر حال اين احتمال وجود دارد.

اين‌ها هم گروه شناخته شده‌اي نيستند كه مركز مشخصي داشته باشند؛ بنابراين اين تهديد كماكان همه كشورهاي منطقه و ارويايي را هم تهديد مي‌كند و كماكان هوشياري ما بايد حفظ شود، اما در معادلات سياسي داخلي عنصر داعش هيچ‌گاه اختلافي را برنمي‌انگيخت و تقريبا همه نيروهاي سياسي ايران نسبت به اقدامات اين موضوع اعلام موضع داشتند و آن را طرد و نفي كردند. بنابراين من فكر نمي‌كنم بود و نبود اين گروه به فاصله‌ها و شكاف‌هاي گروه‌هاي سياسي داخل ايران مرتبط بوده باشد. من فكر مي‌كنم از بين رفتن اين گروه به‌عنوان يك دستاورد ملي تلقي مي‌شود؛ البته مسئله سوريه به‌طور كلي با مسئله داعش متفاوت است و اشتراكاتي هم با هم پيدا مي‌كنند، اما مسئله داعش كه از سال 2006 آغاز شده، از پديده سوريه متفاوت است. نوع ورود ايران بايد در ارزيابي سوريه متفاوت ديده شود.

‌**وقتي كه كشور درگير جنگ و ناامني در منطقه است، طبيعتا فضاي داخلي بسته‌تر مي‌شود، حالا در اين موقعيت كه اين تهديد برداشته شده است، آيا باعث گشايش در فضاي كشور مي‌شود؟
اگر قائل به انسداد باشيم، من فكر مي‌كنم ربطي به مسئله داعش نداشته است؛ البته اين دستاورد و همبستگي ملي مي‌تواند گسترش پيدا كند و به نزديكي ديدگاه‌ها منجر شده و آثارش را بر سياست كشور بگذارد.

‌**اطلاعيه حزب شما و به‌تبع موضع‌گيري ديگر گروه‌هاي اصلاح‌طلب آيا به نظر شما مي‌تواند فتح بابي براي گفت‌وگوي ملي باشد؟
به هر حال ما به‌عنوان اصلاح‌طلبان حزب اتحاد فكر مي‌كنيم همه اركان قانون اساسي در جايگاه خودشان محترم و مورد حمايت اصلاح‌طلبان هستند. ما اجراي بدون تنازل قانون اساسي را مي‌خواهيم و طبيعي است كه تفكيك نمي‌كنيم. من فكر مي‌كنم نقشي كه سپاه در نابودي داعش در اين چند سال داشته، طبق وظايفي است كه قانون بر عهده‌اش گذاشته و از همين جهت هم مورد تقدير ماست. ما بر اين اساس همواره آمادگي خودمان را براي گفت‌وگو ميان جريانات مختلف اعلام كرديم و خواهيم كرد و الان هم اگر بابت اين قضيه فرصتي پيش بيايد، از آن هم استقبال مي‌كنيم.

‌**بعد از پايان مقابله نظامي با داعش، به نظر شما اولويت دولت تغيير مي‌كند و آيا دولت به وعده‌هاي خود در حوزه اقتصاد و سياست داخلي بهتر عمل خواهد كرد؟
من فكر نمي‌كنم اين‌طور باشد. مسئله تعهدات دولت نسبت به مردم داخلي كشورش همواره اولويت نخست دولت بايد باشد. من فكر نمي‌كنم مسئله داعش تغييري در اولويت دولت ما ايجاد كرده بود. به هر حال دولت همان خط‌مشي را كه اعلام كرده است، پي خواهد گرفت، اما به‌تبع نابودي داعش به‌عنوان يك دستاورد ملي براي ما مطرح خواهد بود كه حتما در توسعه امكانات دولت براي پيشبرد برنامه‌ها مؤثر است.

*منبع: روزنامه آسمان آبي؛ 1396،9،4
**گروه اطلاع رساني**2059**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش