۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82734928
T T
۰ نفر
سپاه و ارتش يد واحده در خدمت رساني به مردم زلزله زده هستند

تهران- ايرنا -مسئول روابط عمومي كل سپاه در تشريح مأموريت ها و اقدامات سپاه در كمك به زلزله زدگان گفت: فضاسازي هاي غيرواقعي از اقدامات سپاه ناشي از بغض دشمن نسبت به اين نهاد است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي كل سپاه؛ سردارسرتيپ دوم پاسدار رمضان شريف با تشريح بخشي از اقدامات و مأموريت‌هاي سپاه در عرصه‌ي امداد و خدمت رساني به هموطنان عزيز زلزله زده غرب كشور تأكيد كرد: براساس تقسيم كار صورت پذيرفته هر سازمان تمام ظرفيت و تلاش را براي انجام شايسته مأموريت امداد، نجات و خدمت رساني بكار گرفته و فضاسازي هاي غيرواقعي از اقدامات سپاه ناشي از بغض دشمن نسبت به اين نهاد خدوم و مردمي است.
وي در مورد اقدامات سپاه در زلزله غرب كشور گفت: با استفاده از تجارب كسب شده در زلزله‌هاي بم و ورزقان و بررسي نقاط ضعف و قوت، دستورالعمل مشخصي براي همه نيروهاي استاني سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبيا وجود دارد كه هنگام وقوع بحران، چطور عمل شود.
سخنگوي سپاه پاسداران افزود: در زلزله كرمانشاه نيزسپاه سه كار مشخص را در دستور كار خود قرارگرفت نخست اينكه با استفاده از يگان‌هاي زميني و نيروهاي هوافضا و نيروهاي بسيج محلي كه در منطقه حضور داشتند، در ساعت‌هاي اول وقوع حادثه كمك‌هاي اوليه امداد و نجات ميداني براي خارج كردن مردم از زير آوار و انتقال مجروحان انجام شد تا تلفات كاهش يابد.
شريف با بيان اين كه درمانگاه‌ها و سه بيمارستان صحرايي مستقر درغرب كشور، با همه امكانات بسيج شدند، افزود: سه بيمارستان صحرايي نيز از ساير نقاط كشور به اين ظرفيت اضافه شد و در سومين اقدام همزمان، قرارگاه سازندگي سپاه به همراه مجموعه وزارت راه، فعاليت‌هاي مهندسي خود را براي بازكردن معابر و جاده‌هاي اصلي آغاز كردند.
مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران گفت: به محض اينكه شرايط براي پرواز يگان‌هاي پروازي فراهم شد، نيروي هوافضاي سپاه دو فروند ايلوشين، چهار فروند هواپيماي آنتونف، يك فروند چلنجر و سه فروند بالگرد را در فرودگاه كرمانشاه مستقر كردند. به اين ترتيب، يك جريان هوايي براي انتقال مجروحان از نقاط مختلف به فرودگاه و از كرمانشاه به همدان و تهران برقرار شد. همچنين كمك‌هايي كه مورد نياز بود، با استفاده از اين هواپيماها به فرودگاه كرمانشاه منتقل شد.
وي با اشاره به آخرين گزارش ها تا روز گذشته، اظهارداشت: نيروي هوافضاي سپاه با بيش از80 سورتي پروازاقدام به انتقال240 مجروح، 170 مسافر، 150 تن بار و اعزام 2 تيم پزشكي، 17 دستگاه ماشين آلات مهندسي و خودرو، 4 دستگاه آمبولانس همراه با كادر و نيز مقدار فراواني خوراك و پوشاك و ... به منطقه كرده است.
وي افزود: همچنين نيروي زميني سپاه با استقرارچهارگروه مهندسي و هزار دستگاه لودر، بيل مكانيكي و ادوات مهندسي همراه با تجهيزات قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) با عبور از مرحله آواربرداري براي نجات مردم و بيرون كشيدن اجساد از پنجشنبه وارد مرحله جديد آواربرداري براي خارج ساختن امكانات، لوازم و تجهيزات مردم و نيز احشام شده اند.
شريف با بيان اين كه 6 بيمارستان سيار و صحرايي نيروي زميني سپاه در سرپل ذهاب، جوانرود، اسلام آباد و روستاهاي كوئيك مجيد و سراب ذهاب مستقر شده اند، افزود: اين مراكز درماني با استعداد 200 تخت بستري، 175 كادر پزشكي، پيراپزشكي و روانشناسي و بخش هاي تخصصي اورژانس، آزمايشگاه، بستري، اتاق عمل، راديولوژي و سيتي اسكن سيار به صورت خوداتكا مشغول خدمت رساني به آسيب ديدگان و مجروحين هستند و تا روز گذشته حدود 4هزار و 500 مراجعه كننده و حدود 200 عمل جراحي داشته اند.
مسئول روابط عموي سپاه پاسداران با اشاره به استقرار ست هاي سرويس بهداشتي و حمام پيش ساخته در روستاهاي زلزله زده گفت: اين اقدام براي رفع نيازهاي مردم در اين زمينه با دستور فرمانده نيروي زميني سپاه از امروز (شنبه) به صورت تدريجي در حال استقرار و خدمت رساني در منطقه هستند.
وي يادآور شد: محوربندي و تقسيم كار خوبي براي ادامه رسيدگي به روستاها شده است و با ورود سپاه هاي استاني در كنار يگان هاي عملياتي منطقه، امداد و كمك رساني به هر روستا به يك فرمانده محول شده و امكانات و مايحتاج زلزله زدگان با سازماندهي و اسكورت تحويل مردم مي‌شود.

** كارامدادرساني در سرپل ذهاب به ارتش واگذار شده است
سخنگوي سپاه با اشاره به هماهنگي و تقسيم كار نهادها و ارگان‌هاي حاضر درمنطقه گفت: براساس تقسيم كار ستاد بحران استان كرمانشاه، از آنجا كه يك تيپ ارتش در منطقه سرپل ذهاب مستقر است، كار امدادرساني در اين شهر به ارتش محول شده است، اما امداد و نجات روستاهاي منطقه، از منطقه ازگله كه كانون زلزله بود تا انتهاي سرپل ذهاب به سپاه و بسيج محول شد.
وي افزود: پس از حضور سپاه در منطقه، بلافاصله عمليات توزيع امكانات به روستاييان برغم برخي مشكلات و نارسايي هاي اوليه با مشاركت ساير دستگاهها و سازمانها با ساماندهي مناسبي دنبال شد.
مسئول روابط عمومي سپاه گفت: سردارجعفري فرمانده كل سپاه نيزدر نخستين صبح پس از زلزله ضمن حضور در منطقه از استان‌هاي ديگر مانند خوزستان، اصفهان و ايلام و همدان درخواست كردند نيرو و امكانات به كرمانشاه منتقل شود.
به گفته سخنگوي سپاه پاسداران امكانات اوليه براي امداد زلزله زدگان از انبارهاي موجود سپاه بود. اما در ادامه، هلال احمر در تأمين چادر و ديگر امكانات مورد نياز اقدامات قابل قبولي انجام داد.
وي افزود: به دليل سرماي هوا و گستردگي منطقه و مشكلاتي كه درتوزيع وجود داشت، متأسفانه شب اول مشكلاتي را شاهد بوديم. نارسايي‌هايي همچون رفتارهاي برخي همشهريان ما كه شايد ناشي از شرايط اضطرار بود، اجازه نمي‌دادند امكانات به صورت منظم و مساوي تقسيم شود كه خوشبختانه اين مشكل هم از روز دوم برطرف شد.
شريف با تاكيد بر اين كه هلال احمر تأمين كننده نيازها است، افزود: در روستاها نيز مجموعه سپاه و بسيج اقدامات لازم را همچنان انجام مي‌دهند. خوشبختانه در روز دوم از مردم درخواست كمك كرديم كه بسيار راهگشا بود و پايگاه‌هاي مقاومت و هلال احمر، كمك قابل توجهي از مردم جمع آوري كردند.
وي ادامه داد: با رسيدن كمك‌هاي مردمي به منطقه از صبح چهارشنبه، تقريباً مي‌توان گفت بخش عمده‌اي از نيازهاي زلزله زدگان تأمين شده است. البته اسكان موقت، فراهم كردن شرايط اسكان دائم با طراحي دولت و سازمان‌ها و نهادهاي همكار در حال پي گيري و انجام است.
سخنگوي سپاه با بيان اين كه اطلاعات ما نشان مي‌دهد كه هلال احمر، ارتش و سپاه، چادرهاي زيادي را از انبارهاي خود و يا با استفاده از كمك‌هاي مردمي، توزيع كردند، تاكيد كرد: در حال حاضر مشكل چادر حل شده است و نقش هلال احمر در تأمين چادرها برجسته بوده است. البته برخلاف آنچه گفته مي‌شود، منطقه اصلاً روستاي صعب‌العبور و غيرقابل دسترس ندارد. زيرا منطقه پيش‌تر منطقه جنگي بوده و پس از جنگ روستاها بازسازي شده و همه روستاها آسفالت و قابل دسترسي هستند. به همين دليل 60 دستگاه آمبولانس، به ازاي هر روستا يك آمبولانس، به منطقه اعزام و در همان ساعت‌هاي اوليه كمك‌هاي درماني به مردم ارائه شد و تاكنون نيز ادامه دارد.

** اعلام آمادگي سپاه براي مشاركت در ساخت و ساز مسكن زلزله زدگان
سخنگوي سپاه گفت: در راستاي اعلام رئيس جمهور مبني بر واگذاري مسئوليت اسكان دائم و ساخت و سازهاي مردم به بنياد مسكن و اعلام آمادگي سپاه براي مشاركت و نقش آفريني در اين عرصه نيز ديروز تفاهم نامه اي بين رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي و فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) امضاء و مقرر شد احداث اسكان موقت زلزله زدگان توسط قرارگاه خاتم الانبياء صورت پذيرد كه انشاءالله اين كار با فراهم سازي مقدمات از هفته آينده آغاز خواهد شد.
وي افزود: سپاه در اين زمينه تجارب و ظرفيت هاي خوبي دارد و سابقه همكاري با بنياد مسكن در زلزله ورزقان كه در مدت كمتر از سه ماه 7 هزار واحد مسكوني براي مردم و 12 هزار واحد براي نگهداري احشام و آماده كرد مي تواند در اين باره اطمينان بخش باشد لذا همانگونه كه سرلشكر جعفري تأكيد كردند ما با قدرت و با تمام توان و انگيزه تلاش مي‌كنيم مسئوليت خود در قبال مردم و آسيب ديدگان زلزله در اين منطقه كه يادآور مقاومت و رشادت هاي آنان برابر دشمنان در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن است انجام دهيم.
وي با اشاره به برخي فضاسازي هاي رسانه اي در باره اقدامات ارتش و سپاه در امر خدمت رساني به مردم زلزله زده، گفت: سپاه و ارتش براساس مأموريت ها و وظايف ذاتي خود در هنگام حوادث و بلاياي طبيعي در عرصه عمليات امداد، نجات و خدمت رساني به مردم زلزله زده غرب كشور حضور بموقع و شايسته اي را به منصه ي ظهور گذاردند.
وي افزود: سپاه و ارتش برمبناي تقسيم كارصورت گرفته (ارتش درشهرها وسپاه و بسيج در روستاها) تمام ظرفيت و تلاش خود را براي انجام شايسته مأموريت بكار گرفته اند و در واقع به مثابه‌ي يد واحده در صحنه خدمت رساني به مردم حضور دارند و فضاسازي هاي غيرواقعي از اقدامات سپاه كه ناشي از بغض دشمن نسبت به اين نهاد خدوم و مردمي است نيز اقدامي نخ نما شده و شكست خورده است و هيچ تأثيري در خدمت رساني ما به مردم نخواهد داشت و مردم عزيز زلزله زده حضور سپاه در كنار خود را بعنوان ياور و ناجي به گرمي حس مي كنند و بدخواهان انقلاب و ملت ايران در اين عرصه طرفي نخواهند بست.
زلزله به بزرگي 7.3 ريشتر 21 آبان در 11 كيلومتري بخش ازگله، 32 كيلومتري شهرستان سرپل ذهاب درغرب استان كرمانشاه روي داد كه براساس آمارهاي اعلام شده تاكنون 436 كشته و 10 هزار و 179 مصدوم داشته است.
اين زلزله به هفت شهرستان و يك هزار و 950 روستاي استان كرمانشاه خسارت وارده كرده است.
به گفته معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمانشاه، در اين زلزله بيش از 31 هزار واحد مسكوني به طور كامل تخريب يا دچار خسارت كلي و جزيي شده است.
اجتمام*1724*1193
تنظيم:حسن حيدري * انتشار: حسين فتح الهي
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه