۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۹:۵۷
کد خبر: 82718705
T T
۰ نفر
امضاي ميثاق‌نامه اخلاق حرفه‌اي رسانه‌اي توسط رسانه‌هاي كشور عمان

تهران – ايرنا- رسانه‌هاي معتبر كشور سلطان نشين عمان، «ميثاق اخلاق حرفه اي رسانه‌ها» ‌را به منظور ايفاي صحيح رسالت مطبوعاتي و نظارتي رسانه امضا كردند.

به گزارش روز شنبه ايرنا، اولين ميثاق نامه اخلاق حرفه‌اي رسانه‌اي كه هفته گذشته از سوي انجمن روزنامه نگاران عمان مورد بررسي وتبادل نظر قرار گرفته بود، با حضور مسئولان رسانه‌هاي مطبوعاتي، مجازي و تصويري عماني، در دانشگاه سلطان قابوس در مسقط با هدف تحقق اصول حرفه‌اي در رسانه خود و به منظور ايفاي صحيح رسالت مطبوعاتي و نظارتي رسانه، داوطلبانه امضا شد.
«عبدالمنعم منصور الحسني» وزير اطلاع‌رساني عمان در اين مراسم با تاكيد بر اهميت اين منشور در ميان موسسات رسانه‌اي راديويي، تلوزيوني، مطبوعاتي و مجازي، اظهار داشت: اين ميثاق نامه از سوي همكاران رسانه‌اي و كارشناسان دانشكده رسانه دانشگاه سلطان قابوس تهيه شده كه اين امر نشان دهنده نقش بسزاي روزنامه نگاران و رسانه‌ها در فعاليت حرفه‌اي دنياي امروز است.
وزير اطلاع‌رساني عمان امضاي ميثاق نامه اخلاق حرفه‌اي رسانه‌ها را نشان دهنده بلوغ فضاي رسانه‌اي در اين كشور عنوان كرد و تاكيد كرد: از آنجا كه اين ميثاق نامه توسط روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌اي نوشته شده است، مي تواند كيفيت و محتواي رسانه‌ها را ارتقا بخشيده و ضمن تضمين اجراي دقيق آن، زمينه را براي ارتقاي سلامت و شفافيت در محيط كاري ايجاد كند.
در اين مراسم، همچنين «سالم بن حمد الجهوري» عضو انجمن روزنامه نگاران عمان و معاون دبيركل اتحاديه روزنامه نگاران عرب، در سخناني گفت: امروزه سرعت پيشرفت و ارتقاي فناوري‌هاي رسانه‌اي بر ميزان ارتقاي كيفي آن‌ها پيشي گرفته و با گسترش فناوري اثربخشي رسانه‌ها بيش از پيش افزون شده است؛ بنابراين تدوين منشوري كه بتواند كيفيت و محتواي رسانه‌ها را مشخص كرده و رسالت آنان را در مسير صحيحي قرار دهد، ضرورت دارد.
«سالم بن حمد الجهوري» كه يكي از اعضاي تهيه كنندگان اين ميثاق نامه اخلاق حرفه‌اي رسانه است، در ادامه خاطر نشان ساخت: امضاي اين ميثاق نامه، باعث مي شود كه از جنبه مشورتي و ارشادي به مرحله الزامي رسيده و مرجع رسيدگي براي بسياري از مشكلات روزنامه نگاران تبديل شود.
بر اساس اين گزارش، ميثاق حرفه‌اي رسانه‌ها، پيماني است كه مديران رسانه‌هاي امضا كننده در پي تحقق اصول حرفه‌اي در رسانه خود و به منظور ايفاي صحيح رسالت مطبوعاتي و نظارتي رسانه، داوطلبانه آن را امضا كرده‌اند و همه اركان رسانه تحت مديريت خود را به اجراي تعهدات آن هدايت مي‌كنند.

** مفاد ميثاق نامه
بندهاي اصلي اين ميثاق نامه شامل اصول اساسي، رفتار كاري و حقوق كاري رسانه‌اي است و بر اساس آن، امضا كنندگان به رعايت اخلاق و هنجارهاي عمومي و احترام به وحدت ملي واصول ديني و مذهبي، پرهيز از خدشه به كرامت انساني، رعايت انصاف و آزادي بيان، تفاوت ميان خبر و نقد، عدم سوء استفاده از شغل رسانه‌اي، محفوظ ماندن منابع خبر و عدم استفاده از روش‌هاي غير قانوني براي دريافت اطلاعات، پايبند خواهند بود.
همچنين حق برخورداري از اطلاعات و اخبار، انعكاس فعاليت‌ها و حمايت از شأن و كرامت خبرنگاران رسانه متبوع و پيش‌گيري از تطميع رسانه و روزنامه‌ نگاران، از جمله حقوق كاري آنها خواهد بود.
خاورم*1049
انتشار دهنده: مريم كاظمي

سرخط اخبار جهان